פיתוח המאגרים של אנרג'יאן ימומן ע"י הפועלים ובנקים זרים

היקף העסקה שנאמד בכ-2 מיליארד דולר יתחלק לחוב בכיר בגובה של 1.25 מיליארד דולר, והיתר - הון עצמי

פיתוח המאגרים של אנרג'יאן היוונית - כריש ותנין - ימומן על ידי קונסורציום של ארבעה בנקים זרים (סיטי גרופ, סוסייטה ז'נרל, מורגן סטנלי ונטקסיס) ובנק הפועלים, כך נודע היום (ה') ל"גלובס". היקף העסקה שנאמד בכ-2 מיליארד דולר יתחלק לחוב בכיר בגובה של 1.25 מיליארד דולר והיתר - הון עצמי (equity).

את ההון העצמי בגובה של 750 מיליון דולר החברה תגייס, על פי ההערכות, בהנפקה בבורסה בלונדון באופן שווה עם קרן קרוגן האמריקאית, שמחזיקה ב-50% מהמאגרים.

המימון של החוב הבכיר בגובה של 1.25 מיליארד דולר יתחלק באופן שווה בין חמשת הבנקים. מדובר באחת מעסקאות המימון הגדולות עבור בנק הפועלים שיהיה אחראי יהיה על הפעילות המימונית בישראל (on shore).

מסתמן כי בעתיד הקרוב יצטרפו לחמשת הבנקים גם גופים מוסדיים, אשר יוכלו לממן חלק מהעסקה בסכומים שנעים בין 50 ל-150 מיליון דולר. הגופים המוסדיים אליהם פנתה אנרג'יאן לצורך כך הם כלל, מגדל, פסגות הראל, הפניקס ובנק מזרחי. על פי ההערכות, עסקת המימון הענקית תצא לדרך עד סוף הרבעון הנוכחי, אז תכריז אנרג'יאן על הסגירה הפיננסית וקבלת ההחלטה לפיתוח המאגרים (FID).

לאחרונה הודיעה החברה כי יש ברשותה מספיק חוזים חתומים כדי להתחיל בהליך סגירה פיננסית. אחת העסקאות החתומות אגב, מול חברת בזן, טרם אושרה על ידי בעלי מניות החברה. העיכוב חל בשל הגשת תביעת נגזרת נגד הדירקטורים בחברה בנושא העסקה שנחתמה מול אנרג'יאן. יצוין כי החברה שינתה לאחרונה את מועד התחלת אספקת הגז- מסוף 2020 לתחילת 2021.

כאמור, עד היום חתמה אנרג'יאן על החוזים לאספקת הגז בכמות כוללת של יותר מ-4 BCM לשנה. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו בחודשים האחרונים נע סביב 4 דולר ליחידת חום, בכ-20% נמוך יותר מההסכמים שנחתו מול "לוויתן" ובכ-30% נמוך יותר מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל ל"תמר".

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

פיתוח מאגר כריש יכלול הצבת צינור להובלת הגז מהמאגר באמצעות מערכת הולכת הגז הטבעי הלאומית של ישראל. פיתוח מאגר "תנין", שמתוכנן לביצוע לאחר מכן, יכלול קידוח של 6 בארות שיחוברו למתקן צף (FPSO).