רשות המים אישרה הקמת מתקן התפלה בגליל המערבי

ההערכות של רשות המים לבצורת בישראל שנעשתה בשנים האחרונות נתקלה בהתנגדות תושבים ■ עפ"י רשות המים, בכוונתה למקם את המתקן באזור אשר "יפריע" לתושבים במידה הפחותה ביותר

מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק
מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק

מועצת רשות המים אישרה היום הקמת מתקן התפלת מי-ים בגליל המערבי בעל כושר ייצור של 100-200 מיליון מ"ק בשנה ובמקביל, להקים את כל תשתית ההולכה הנדרשת לחיבור המתקן למערכת הארצית. החלטה זו של מועצת רשות המים מאפשרת לוועדת המכרזים של משרד האוצר להתחיל בהליכי הכנת המכרז בהקדם האפשרי כדי לקבוע מי הגוף שיקים את המתקן.

מתקן ההתפלה החדש יהיה מבין הגדולים בישראל. לצורך השוואה, מתקן ההתפלה שורק- המתקן הגדול ביותר כיום, מתפיל מדי שנה כמות של 150 מ"ק, על אף שתוכנן להתפלת כמות כפולה. המתקן בשורק לא עובד במלוא העוצמה היות שהמחסור המשמעותי ביותר במים הוא דווקא בצפון.

על פי ההערכות בענף, עלות הקמת המתקן יכולה להגיע בקלות ל-3-4 מיליארד שקל, כולל הכנת תשתיות. יצוין כי מיקום המתקן טרם נקבע. כאמור בין היתר עקב התנגדויות התושבים. המיקום שהוצע מטעם התושבים הוא מפרץ חיפה ומפרץ עכו, שתי האפשרויות האלה לא אושרו על ידי משרד הבריאות בשל הזיהום במים באזורים אלה.

על פי רשות המים, בכוונתה "למקם את המתקן באזור אשר "יפריע" לתושבים במידה הפחותה ביותר - תוך שיח והבנות עם תושבי הסביבה, ובתוך כך נבחנו בשנים האחרונות עשרות חלופות אפשריות, ובכלל זה החלופות המועדפות על ידי נציגי המועצה האזורית מטה אשר ואחרים, אך המקומות שאותרו כאפשריים להקמת המתקן נתקלו בסירוב מוחלט של התושבים".

למרות אישור המועצה והצורך האקוטי בהקמת המתקן בגליל המערבי, גיורא שחם, מנהל הרשות החדש מבקש לנסות ולהגיע להבנות עם תושבי הגליל המערבי - תוך הדגשת הדחיפות הנובעת מהמחסור החמור במים באזור.

בשל רצף של 5 שנים שחונות בישראל ועל אף הגשמים האחרונים, חסרים במקורות המים הטבעיים כ- 2.5 מיליארד קוב מים, מחסור הפוגע בעיקר בצפון הארץ, אזור אשר אינו נתמך בשלב זה במתקני ההתפלה.

החלטת מועצת רשות המים מאפשרת למוסדות התכנון להיכנס למהלך מואץ של הכנת התוכנית הסטטוטורית ליעוד הקרקע למתקן ותשתית הולכת המים ממנו. החלטת המועצה גם מאפשרת לוועדת המכרזים במשרד האוצר להתחיל בהליכי הכנת מכרז ההקמה של המתקן ותשתית חיבורו למערכת הארצית.

כ-600 מ"ק מים בשנה הם מים מותפלים, המהווים כמות ששווה לכ-70% מכלל המים המסופקים לערים ולצריכה פרטית.

בישראל פועלים כיום רק ארבעה מתוך חמשת מתקני ההתפלה בתפוקה מלאה. נזכיר כי מתקן ההתפלה באשדוד, של חברת מקורות ייזום, עובד בתפוקה חלקית של כ- 76% וזאת לאור בעיות תפעוליות קשות במתקן. חברת מקורות המפעילה את המתקן נמצאת כרגע בתהליך מכירת המתקן ותצטרך להכריע בקרוב את גורלו.