אושרה הקמת ועדה לעסקים קטנים; דורשים מהלכים מידיים

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "הוועדה הוקמה כמס שפתיים כדי להשקיט רעשים, אך לא נועדה לסייע לבעלי העסקים שמחזיקים את המשק הישראלי ומתמודדים עם קשיים רבים"

משה כחלון ואלי כהן / צילומים: איל יצהר
משה כחלון ואלי כהן / צילומים: איל יצהר

ביקורת בהתאחדות המלאכה והתעשייה בעקבות החלטת הממשלה מהיום (א') לאשר את הצעת שר האוצר, משה כחלון, ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן להקים ועדה שתגבש תכנית ייעודית שתיטיב עם מגזר העסקים הקטנים והבינוניים.

את דיוני הוועדה יובילו מנכ"לי האוצר והכלכלה והתעשייה, שי באב"ד ושי רינסקי ותפקידה יהיה לגבש תכנית שתקרא "נטו עסקים קטנים ובינוניים", בדומה לתכנית "נטו תעשייה" שהוצגה במהלך השבועות האחרונים ואמורה להקל על המגזר התעשייתי.

לטענת נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי "הוועדה הוקמה כמס שפתיים כדי להשקיט רעשים, אך לא נועדה לסייע לבעלי העסקים שמחזיקים את המשק הישראלי ומתמודדים עם קשיים רבים כמו בעיות אשראי, רגולציה, היעדר רשת ביטחון סוציאלית ועוד", אמר.

לטענת אלקובי, הוועדה החדשה לא כוללת נציגים מהארגונים העסקיים במשק - באופן שיאפשר לה לגבש המלצות שרלוונטיות למגזר העסקים הקטנים והבינוניים, שמהווה כ- 85% מכלל התעשייה הישראלית.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין אמר מצדו כי ההחלטה על הקמת הוועדה היא מהלך נכון ומתבקש - אך מהווה "הפסד זמן" כהגדרתו. הוא קרא לממשלה לקבל שלוש החלטות מידיות שיסייעו באופן משמעותי לעסקים הקטנים: הקפאת העלאת מסי הארנונה בשנים 2018 ו-2019 בכל הרשויות המקומיות ברחבי הארץ; הקפאה של כל רגולציה חדשה שמוטלת על המגזר העסקי ותיקון חוק חובת המכרזים, באופן שיאפשר לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים גישה למכרזים שמפרסמים גופי מהמגזר הציבורי: "מדובר בצעדים שצריכים להינקט כבר כעת, שכן תחלוף חצי שנה עד שיפורסמו המלצות הוועדה, עוד כמה חודשים שיוקצו לאחר מכן לדיונים על ההמלצות ועוד חודשים שיעברו עד ליישומן. משמעות הדבר היא איבוד של לפחות שנה, כשעל פי הנתונים שלפנינו במהלך 2016 נסגרו בישראל כ-43 אלף בתי עסק", אמר.

במשרד הכלכלה והתעשייה אמרו היום כי הוועדה החדשה תבחן מתן כלים לחיזוק כושר התחרות של העסקים הקטנים והבינוניים בארץ ובחו"ל תוך שיפור הסביבה העסקית שבה הם פועלים והגברת הפריון בענפים השונים. בוועדה יהיו חברים כי מנהל רשות המסים, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, נציגי אגף התקציבים והחשב הכללי באוצר, המפקחת על הבנקים, משרד הפנים, המוסד לביטוח לאומי וגופים נוספים. הוועדה מתוכננת להגיש את מסקנותיה בתוך כחצי שנה.