ליברמן: לא אצא מהממשלה על רקע חוק המרכולים

שר הביטחון: "מלחמת תרבות היא הדבר האחרון שאנחנו צריכים" ■ מקורבים לדרעי מסרו כי הוא הגיב בזעם רב על הביקור שקיימו ראשי ישראל ביתנו בשבת בעסקים פתוחים באשדוד

אריה דרעי ואביגדור ליברמן / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אמיל סלמן הארץ
אריה דרעי ואביגדור ליברמן / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אמיל סלמן הארץ

יממה למחרת הפגנות השבת באשדוד הבהיר שר הביטחון אביגדור ליברמן שאין לו כל כוונה לפרק את הממשלה על רקע חוק המרכולים. ליברמן, וכל סיעת ישראל ביתנו, התנגדו נחרצות לחקיקה המשנה את הסטטוס קוו בנושא פתיחת מרכולים בשבתות והמחישו זאת אתמול בשעות הבוקר המוקדמות של השבת, עת יצאו לסיור מרכולים ובתי עסק במתחם ביג באשדוד. ואולם היום (א') הבהיר ליברמן את סדר העדיפויות שלו. הוא אינו מתכוון לפרק את הממשלה על הרקע הזה.

בראיונות לתחנות רדיו אמר ליברמן: "ישראל ביתנו היא מפלגה חילונית ימנית קלאסית. כל אבות הציונות היו חילוניים, הרצל, נורדאו ופינסקר וגם ז*בוטינסקי. אני לא זוכר שהם היו שומרי מצוות. מתי הרצל הלך לבית הכנסת בשבת? אני מאמין ב*חיה ותן לחיות* ואל תנסה לכפות על אחרים".

עוד קודם לכן, הגיב השר אריה דרעי בזעם רב על הביקור שערך ליברמן בשבת בבוקר באשדוד, עת צעד במרכז העירוני עם מאבטחים ומלווים רבים. במוצאי שבת מסרו מקורבים לדרעי שהוא "סיים עם ליברמן. ליברמן דרס את השבת ברגל גסה וחצה כל קו. אפילו לפיד האב, מגדולי שונאי הדת, לא העז לעשות זאת. יש דברים שהם מעבר לידידות אישית", נאמר מטעם דרעי.

אולם הידידות האישית בין דרעי לליברמן מגחיכה את העימות הפוליטי. דרעי מיהר להבהיר, מיד אחרי שעבר חוק המרכולים, שאין לו כוונה ליישם אותו, והעימות הנוכחי בין השניים נראה כמו מסע תמרונים לקראת בחירות, כאשר כל אחד מראשי המפלגות הללו, שנמצאות על סף אחוז החסימה (בסקרים), זקוק למהלכים פומביים משלהבים לגיבוש בסיס הבוחרים שלו ולהוכחות כי הוא ממשיך לעבוד עבורם.

בתוך כך, הצטרף היום לוויכוח ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפרסם הודעה על פיה הוא פועל לגשר בין השניים. בתום ישיבת ראשי הקואליציה פרסם נתניהו הודעה שבה נאמר כי הוא ירים טלפון לכל אחד מן השרים בנפרד כדי להרגיעם. "אם רוצים שהממשלה הזאת תמשיך לעשות דברים גדולים למען הציבור בישראל, צריך להנמיך את הלהבות ולהמשיך לעבוד יחד", אמר נתניהו. יצוין שבישיבת ראשי הקואליציה נכח גם שר הפנים דרעי, אך שר הבטחון ליברמן לא היה שם.

הטענה המרכזית של ליברמן היא שחלקים בממשלה, ש"ס ויהדות התורה, מנסים לייצר "מלחמת תרבות. עם כל האיומים הביטחוניים שיש עלינו, זה הדבר האחרון שאנחנו צריכים. זה פוגע בחוסן הלאומי שלנו. באשדוד חיים זה לצד זה כ-50 אלף חרדים וכ-60 אלף עולים. כולם הסתדרו מצוין עד היום. למי יש צורך לייצר את מלחמת התרבות הזו דווקא עכשיו?" ליברמן הסביר שהחנויות באשדוד פתוחות כבר כ-15 שנים ולכן התזמון של העברת חוק המרכולים מטריד אותו.

למרות הצהרת ליברמן לעיל, כי אין בכוונתו לנטוש את הממשלה ניכר כי חלק מסיעת ש"ס מתכוון להשיב אש לישראל ביתנו. סגן שר האוצר, איציק כהן (ש"ס) אמר היום בראיון ברשת ב* כי ש"ס תדאג שחוק עונש מוות למחבלים, הניצב בראש סדר העדיפיות של ישראל ביתנו - לא יעבור. "זה חוק של אמירות פופוליסטיות, הוא חוק מיותר ולא הייתי צריך להצביע בעד החוק הזה בקריאה הטרומית, ועשיתי זאת רק עבור האחדות הקואליציונית. יותר זה לא יהיה".

לדברי כהן: "ליברמן הוא איש מסית ומדיח נגד הציבור החרדי. כולנו מכירים את הפה הגדול שלו, אבל ללכת לחנות ממכר חזיר בשבת? הוא לא ראוי להיות שר ביטחון", אמר כהן. לדבריו, לש"ס לא יהיו שיתופי פעולה עם ישראל ביתנו.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נתפס בזירה הפוליטית כנהנה הראשי מן האירועים האחרונים סביב חוק המרכולים. לפיד השתתף אתמול בערב עם פעילי מפלגה רבים בהפגנה באשדוד. לפיד אמר "אם אם אנחנו ננצח את הבחירות הבאות אנחנו נבטל את חוק המרכולים מפני שכפייה חרדית לא יכולה לנהל את מדינת ישראל". לפיד הוסיף "גם לי יש שבת ושולחן שבת, אבל דרעי וגפני לא יבואו אלינו הביתה ויגידו לנו איך לעשות את השבת שלנו".