הפועלים ינפיק כרטיסי אשראי של לאומי קארד ושל כאל

זאת כחלק מיישום חוק שטרום, שדורש מהבנקים לעבוד עם יותר מחברת כרטיסי אשראי אחת ■ הצדדים יחתמו על הסכם סופי בשבוע הבא

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

בנק הפועלים  הגיע להבנות עם חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וכאל לגבי הנפקה משותפת של כרטיסי אשראי - כך נודע ל"גלובס". הצדדים צפויים לחתום על הסכם סופי בשבועות הקרובים, ולבצע את ההתאמות הטכנולוגיות, כך שהחל מהשנה הבאה אמור בנק הפועלים להתחיל בשיתוף-הפעולה עם החברות. עד היום בנק הפועלים הפיץ רק את כרטיסי האשראי של ישראכרט שבשליטתו.

ככל הידוע בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, הוא הבנק הראשון לחתום על הסכם שכזה, ומגעים מתקדמים מתנהלים עם חברות כרטיסי האשראי גם בבנק לאומי ובדיסקונט, וסביר כי הסכמים ייחתמו גם שם בזמן הקרוב.

נזכיר כי במסגרת חוק שטרום נדרשו הבנקים לגוון את הפעילות עם חברות כרטיסי האשראי, כך שנתח השוק של חברת כרטיסי אשראי כלשהי בכרטיסים החדשים שיונפקו בכל בנק יעמוד לכל היותר על 52% מהכרטיסים החדשים. לפי הערכות מספר הכרטיסים החדשים שמנפיק הבנק בשנה מגיע למעל 100 אלף כרטיסים.

בבנק הפועלים יכלו לבחור רק בחברת כרטיסי אשראי אחת נוספת על ישראכרט, אך החליטו בסופו של דבר לחתום עם שתי החברות הנוספות בענף. הצדדים קיימו מגעים במשך מספר חודשים, וההבנות כוללות את חלוקת ההכנסות בין הצדדים, וכן נבחנו גם הצדדים הטכנולוגיים והשינויים שיידרשו לצורך שיתוף-פעולה שכזה.

את התהליך הובילו מטעם הבנק ארז יוסף, המשנה למנכ"ל, ועופר קורן, מנהל היחידה ליישום החוק להגברת התחרות. יוסף מסר היום: "אנו שמחים להיות הראשונים ולהשלים עוד אבן דרך ביישום הרפורמה, לאחר תהליך סדור ויסודי עם חברות כרטיסי האשראי".

ענף כרטיסי האשראי עובר זעזועים רבים בעקבות חוק שטרום. בנק הפועלים יצטרך במסגרת יישום החוק גם למכור את ישראכרט, החברה הגדולה בענף. בשבוע שעבר פורסם מתווה העמלה הצולבת שקבע בנק ישראל (עמלה זו מהווה את מחיר הרצפה של עמלת הסליקה שמשלמים בתי העסק), והוא פרמטר מהותי לקביעת שווי החברות בעסקאות. נקבע כי העמלה העומדת היום על 0.7% תרד תוך 66 שנים ל-0.5%. כעת, כאשר ישנה בהירות בנושא זה, צפויים בנק הפועלים ולאומי להאיץ את המכירה.

עוד נציין כי בנוסף להסכמים שאמורות החברות לחתום עם הבנקים, מתרחשים גם זעזועים בתחום כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים. הזעזוע החל כאשר שופרסל החליטה לסיים את שיתוף-הפעולה במועדון הלקוחות הגדול שלה עם לאומי קארד ולעבור לעבוד עם המתחרה כאל. הדבר יצר גלי הדף, והביא לכך שלאומי קארד חתמה השבוע על מועדון חדש עם רשת פוקס, וכן עלולים להיות שינויים נוספים בתחום המועדונים בענף המזון והקמעונאות.