ראש ממשלת הודו: הגלובליזציה מאבדת מהאטרקטיביות

לדברי מודי שנשא את נאום הפתיחה בפורום הכלכלי העולמי, "יש האטה בהשקעות פיננסיות חוצות גבולות"

נרנדרה מודי / צילום: רויטרס
נרנדרה מודי / צילום: רויטרס

הפרוטקציוניזם הולך וגובר, והגלובליזציה מאבדת מהאטרקטיביות שלה. כך הצהיר היום (ג') ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

לדבריו, "התוצאה של זה היא שאנחנו עדים להטלתם של סוגים חדשים של מכסי מגן וחסמים שאינם מבוססים על מכסי מגן. תהליכי מו"מ סחר דו-צדדי ורב-צדדי נפסקו. יש האטה בהשקעות פיננסיות חוצות גבולות ובהרחבת שרשרת ההספקה העולמית".

מודי, שניצב בראש משלחת גדולה של פקידי ממשלה ואנשי עסקים, הוא ראש הממשלה ההודי הראשון המשתתף בפורום ב-21 השנים האחרונות. מטרתו היא להציג לראווה את הודו כמעצמה כלכלית מהירת-צמיחה שיש לה הפוטנציאל להניע את הצמיחה הכלכלית.

העולם ניצב בפני אתגרים חדשים ורציניים, אמר מודי שנשא את נאום הפתיחה בכנס. לדבריו, האתגרים החברתיים, ובייחוד האתגרים הטכנולוגיים, יוצרים גם הזדמנויות וגם סיכונים לעולם כולו.

"לשינויים מונעי-טכנולוגיה יש השפעה עמוקה על דרך חיינו ועל האופן שבו אנחנו עובדים, מתנהגים, ומדברים זה עם זה. שינויים אלה גם משפיעים על הפוליטיקה והכלכלה הבינלאומיים", אמר. "לטכנולוגיה יש היכולת לכופף, לשבור ולקשר, ואחת הדוגמאות הטובות ביותר לשלושה היבטים אלה היא השימוש במדיה החברתית", הוסיף.

הוא ציין כי נתוני מחשב הם נכס אדיר, אך "זרם הנתונים העולמי יוצר את ההזדמנויות הגדולות ביותר ואת האתגרים הגדולים ביותר".

נושא הכנס השנה הוא "יצירת עתיד משותף בעולם מפוצל", ומארגני הכנס מקווים כי 3,000 המשתתפים יצליחו לגבש פתרונות ומהלכים ליישוב הבעיות והאתגרים הדחופים ביותר של העולם, כגון חוסר השוויון, השינוי האקלימי, החדשנויות הטכנולוגיות ושוקי העבודה.

בהתייחסות לנושא השנה, אמר מודי: "בעולם שסובל מפיצול ופילוג, עלינו לבנות עתיד משותף באמצעות השינויים המתרחשים כעת והכוחות המתעוררים החדשים. האיזון בין יכולות כלכליות לבין עוצמה פוליטית משתנה בקצב אדיר".

מודי אמר כי השינוי האקלימי מהווה איום מרכזי לעולם, אך העולם נכשל במאמציו להתמודד עמו. מודי ציין שכולם מעוניינים בצמצום פליטות דו תחמוצת הפחמן, אך המדינות העשירות אינן מוכנות לעזור למדינות המתפתחות באמצעות טכנולוגיה חדשה.

הודו, שכלכלתה היא אחת ממהירות הצמיחה ביותר בעולם, תורמת באופן גובר לזיהום הסביבתי. המדינה הצהירה על רצונה העז לכבד את התחייבותה לשפר את איכות הסביבה למרות יציאתו של טראמפ מהסכם פריז לקיצוץ פליטות דו תחמוצת הפחמן.

מודי, שאמור היה להיות האטרקציה המרכזית בכנס, נדחק במידה מסוימת לשוליים בעקבות החלטתו של דונלד טראמפ להשתתף באירוע ולשאת נאום ביום ו'.

אך הופעתו של מודי נערכת בתקופה שבה מושכת הודו תשומת לב עולמית. כלכלת הודו נמנית עם החזקות ביותר בעולם, למרות שבאוקטובר 2017 הנמיך הבנק העולמי את תחזית צמיחת התמ"ג של המדינה מ-7.2% ל-7%.

הבנק העולמי ציין כי הסיבה להנמכה היא השיבושים שנגרמו כתוצאה מתהליך הדמונטיזציה (שנועד למגר את הכסף השחור), וכתוצאה מהטלת מע"מ על סחורות ושירותים. עם זאת, העריך הבנק כי כלכלת הודו תתאושש ותצמח ב-7.4% ב-2019-2020.