גיוסים בהיקף של 6 מיליארד ש' בפחות מחודש לאג"ח קונצרני

בלאומי שוקי הון מסבירים: "כיום יש בשוק הקונצרני מרווחים שלא היו בו מעולם, והמצב מוביל למסקנה שתמחור הסיכון בשוק לוקה בחסר" ■ למדריך אג"ח

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

גל הנפקות האג"ח הקונצרניות בשוק המקומי הופך עם פתיחתה של 2018 לשיטפון של ממש. בשבוע החולף היקף הגיוסים כבר הגיע לכ-2.5 מיליארד שקל (שהושלמו או הובטחו בשלב המוסדי), וכך בתוך פחות מחודש מצטברים היקפי גיוסי החוב של החברות בשוק לסכום של כ-6 מיליארד שקל, כשבמרבית ההנפקות נרשמים ביקושי יתר משמעותיים, למרות ריביות לא גבוהות במיוחד שהחברות מציעות.

הסכום המרשים המצטבר עד כה בינואר, עדיין לא מגיע להיקף החוב שגויס בינואר 2017, שהסתכם אז בכ-7.6 מיליארד שקל, בשנה שהייתה שנת שיא בפעילות. בשנה שעברה גויס סכום כולל של כ-73 מיליארד שקל - לאחר גיוסים בהיקף של יותר מ-66 מיליארד שקל בסיכום 2016.

תחילתה של 2018 מסמנת את המשך המגמה משנה שעברה, שהתאפיינה בדומיננטיות גיוסי החוב של חברות הנדל"ן הישראליות והאמריקאיות. מתחילת החודש ועד כה, חברות אלה היו אחראיות על יותר מ-50% מהסכום הכולל שגויס, כ-3 מיליארד שקל - וזאת לאחר שבשנה שעברה היו אחראיות חברות הנדל"ן ליותר מ-40% מהיקף הגיוסים בשוק.

גיוסי האגח הבולטים האחרונים24.1.08
 גיוסי האגח הבולטים האחרונים24.1.08

"השוק פחות בררן מהבנקים"

בין הגיוסים הבולטים במגזר: מויניאן האמריקאית גייסה כ-570 מיליון שקל; חברת הנדל"ן המקומית תנופורט הצטרפה למסחר עם גיוס של כ-350 מיליון שקל; אלוני חץ גייסה כ-420 מיליון שקל בשתי סדרות אג"ח; וביג גייסה כ-280 מיליון שקל. נוסף על כך, חברת הנדל"ן המניב וילאר הבטיחה בשלב המוסדי גיוס של כ-80 מיליון שקל, שגם בו נרשמו ביקושי יתר משמעותיים.

דודי רזניק, מנהל תחום מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, אומר כי "השוק מספק לחברות ריביות נמוכות, דורש פחות בטוחות, ובאופן כללי, פחות בררן מהבנקים - מה שמאפשר לחברות הנדל"ן להמשיך ולגייס ולהיות דומיננטיות".

לגבי המגמה הכללית בשוק מוסיף רזניק: "הביקושים בהנפקות ממשיכים להיות גבוהים, והריביות בגיוסים ממשיכות להיות נמוכות - עניין שנובע מזרימת הכספים החזקה לקרנות הנאמנות ומהעובדה שהתיאבון לסיכון של המשקיעים לא נגמר. כיום יש בשוק הקונצרני מרווחים שלא היו בו מעולם, והמצב הנוכחי מוביל למסקנה שתמחור הסיכון בשוק לוקה מאוד בחסר, משום שהדגש הוא על הצד של השבחת התשואות".

לצד הדומיננטיות של הנדל"ן, שאר המנפיקות, מענפי הפעילות השונים, נהנות גם הן מביקושים גבוהים. במגזר הפיננסים, חברת הפניקס גייסה כ-270 מיליון שקל, וקבוצת הראל הבטיחה סכום של כ-250 מיליון שקל בשלב המוסדי, בריביות של קצת יותר מ-2% ומ-3%, בהתאמה.

עוד במגזר הפיננסים, חברת הפיקדונות הבנקאיים אלה פיקדונות גייסה כ-350 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרת האג"ח שלה (ב'), שהיקפה לפני גיוס זה היה כ-2.8 מיליארד שקל. זהו גיוס החוב השלישי שמבצעת החברה של הבנקאי לשעבר שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון, שבמסגרתו התמורה מההנפקה מופקדת בפיקדונות בנקאיים. החברה המנפיקה מרוויחה מהמרווח בין הריבית שאותה התחייבה לשלם למחזיקי האג"ח, לבין הריבית הגבוהה יותר, שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים.

גם החברות מקבוצת דסק"ש ממשיכות לגייס: שופרסל גייסה כ-570 מיליון שקל, אחרי שבימים האחרונים העלתה S&P מעלות את דירוג החוב שלה ל-AA מינוס, וסלקום גייסה כ-400 מיליון שקל.

חברת האנרגיה בזן נהנתה מביקושי יתר גבוהים בשלב המוסדי בהנפקה, ובהתאם עדכנה על כוונתה להרחיב את היקף הגיוס לסכום של עד 500 מיליון שקל (לעומת 350 מיליון שקל). גיוס האג"ח של חברת המימון החוץ-בנקאי האמריקאית מדלי קפיטל התאפיין במגמה דומה, כך שסכום הגיוס יגדל לעד כ-450 מיליון שקל (לעומת 280 מיליון שקל). השלב הציבורי בהנפקת מדלי צפוי בימים הקרובים, ולאחריה יירשמו למסחר גם מניות החברה, ברישום כפול.

נראה כי על רקע הרעב לתשואה וסביבת הריביות הנמוכות, הפעילות בשוק לא צפויה להאט. הבוקר עדכנה חברת הטכנולוגיה פורמולה מערכות על כוונתה לבצע הנפקת אג"ח פרטית למשקיעים מוסדיים, בהיקף של כ-150 מיליון שקל; חברת האנרגיה ברנמילר, שהנפיקה את מניותיה אשתקד, בוחנת אפשרות להנפקת אג"ח המירות; וחברת הנדל"ן סאמיט של זוהר לוי בוחנת גם היא גיוס חוב, לאחר שבשבוע שעבר החברה הבת שלה, סאמיט גרמניה, השלימה גיוס חוב בהיקף של כ-300 מיליון אירו בחו"ל.

גם החברות ריט 1, צרפתי ואוריין עדכנו בימים האחרונים כי הן בוחנות הנפקות אג"ח, ואלביט מדיקל ומטומי דיווחו על כוונתן להנפיק אג"ח להמרה.