הרפורמה במשק החשמל - נתניהו לבאב"ד: Tough Luck

נתניהו מעריך כי ניסנקורן מבלף אותו ויתקשה לסגת מסיכומים שהושגו בנוגע לרפורמה בחברת החשמל ■ ההסכמה מסנדלת את ניסנקורן - הוא במלכוד, ומבחינת נתניהו, זו הזדמנות שאין להחמיצה

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר
בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

העימות בין נתניהו לכחלון בנושא הרפורמה בחברת החשמל נראה נכון להיום בלתי נמנע. נתניהו נחוש להמשיך בניהול העתירה בבג"ץ עד לקבלת פסק דין ואינו מתרגש מהודעתו המפורשת של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שמהלך כזה יטרפד את ההסכמות על הרפורמה בחברת החשמל. כחלון מצדו, שומר על פרופיל נמוך, אך ממשיך לעודד את אנשיו להתקדם במשא-ומתן לקראת הסכם רפורמה. הפיצוץ עשוי להגיע כבר בפגישתם הקרובה של השניים שנקבעה לאחר שובו של נתניהו מדאבוס, או לאחר מכן, כשהרפורמה תגיע לאישור הממשלה.

הפרשה הזו, שהחלה סביב עיצומי עובדי חברת החשמל, עשויה להפוך למשבר פוליטי של ממש - מה שגרם לכך היה העתירה שהגישה המדינה לבג"ץ נגד פסק הדין התקדימי של בית הדין לעבודה. פסק הדין אפשר לעובדי חברת החשמל לנקוט עיצומים בגלל מהלכים לשינוי מבני במשק החשמל - ובכך הגביל מאד את היכולת של המדינה לפעול באופן חד-צדדי בקידום רפורמות בענפים אחרים במשק.

שופטי בג"ץ לא הסתירו את מורת רוחם מפסק הדין של בית הדין הארצי. להערכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט קיים סיכוי גבוה שפסק הדין יבוטל. ניסנקורן, ששותף כנראה להערכה הזו, מוכן לבצע נסיגה טקטית. הוא הציע לבקש מבג"ץ לבטל את פסק הדין של בית הארצי לעבודה, בהסכמה. אך נתניהו לא מוכן להסתפק בכך. הוא רוצה פסק דין מחייב שיגדיר מחדש את כללי המשחק, ולא הסכם פשרה שישאיר אי-ודאות לגבי העתיד.

אבי ניסנקורן / איור: גיל ג'יבלי
 אבי ניסנקורן / איור: גיל ג'יבלי

בדיון רב משתתפים שנערך אצל נתניהו ב-8 בינואר הנחה ראש הממשלה כי "המדינה תעמוד על קידום הדיון בעתירה ללא קשר לתוצאות המגעים בדבר הרפורמה הקונקרטית בחברת החשמל". לנתניהו יש שני מניעים מרכזיים להמשיך במסלול ההתנגשות: הראשון, הגלוי, הוא רצונו לפעול נגד הוועדים הגדולים ויכולתם להשבית את המשק, אג'נדה שזוכה לדעתו לתמיכה ציבורית רחבה ומעמידה אותו "בצד הנכון" בעימות. המניע השני, הסמוי, הוא החשש שלו מהברית האסטרטגית בין כחלון לניסנקורן, שהצליחה בינתיים לשרוד את כל ניסיונות הפילוג נגדה.

משתתפי הישיבה שנערכה בלשכתו של נתניהו ב-8 לינואר, זכו להמחשה של הברית הזאת בדמות הופעה בלתי נשכחת של מנכ"ל האוצר ויד ימינו של כחלון שי באב"ד. נתניהו שהגיע לדיון במצב רוח קרבי, הנחה את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להמשיך בעתירה. "ראש הממשלה, אם זאת ההחלטה, אתה צריך לדעת שאבי (ניסנקורן ע"ב) יפוצץ את הרפורמה", מיהר באב"ד להכריז. "מה הקשר?" הגיב נתניהו. באב"ד, לדברי נוכחים, השיב "הייתה הבנה עם ההסתדרות שאם תהיה רפורמה מושכים את העתירה, זה היה ברור מתחילת הדרך". נתניהו העיר על-כך "זה לא מה שהוצג לי, tough luck".

חילופי הדברים האלה הותירו בחלל חדר הישיבות אווירת מבוכה, משום שזו הייתה הודאה ראשונה מצד האוצר בקיומה של הסכמה עם ניסנקורן למשוך את העתירה. בעבר טענו נציגי האוצר כי לא הייתה התניה כזו. נתניהו מעריך שניסנקורן מבלף אותו, ואולי גם כחלון. איך יוכל ניסנקורן לסגת בו מסיכומים שהושגו על רפורמה בחברת החשמל? נניח אפילו שיחליט לממש את האיום והחתימה על הסכם הרפורמה תבוטל - אז מה? אם הממשלה תכניס את הסיכומים שהושגו לתוך חוק משק החשמל, איך יוכל ניסנקורן להתנגד להם? ההסכמה מסנדלת את ניסנקורן. הוא במלכוד ומבחינת נתניהו, זו הזדמנות שאין להחמיצה.

גורמים באוצר אומרים שהדברים המיוחסים לבאב"ד לא נאמרו בישיבה, אלא כי באב"ד אמר שניסנקורן רואה כך את הדברים אך לו (לבאב"ד) אין סמכות לסכם איתו על משיכת העתירה לבג"ץ. כך נאמר וכך הובן גם על ידי ראש הממשלה.

ניסנקורן אמר בוועידת ישראל לעסקים שאי אפשר לנהל מולו עתירה שנועדה להגביל את זכות השביתה ובמקביל לחתום איתו על הסכם היסטורי על רפורמה במשק החשמל. הממשלה צריכה לבחור. מלחמה או שלום. עמדת כחלון מתוחכמת יותר: המשך העתירה מנוגד לדרישת שופטי בג"ץ לנהל מו"מ בתום לב, הרי לא יכול להיות שהשופטים ישלחו את הצדדים להגיע להבנות ואלה יחזרו עם ההבנות ובמקביל ידרשו להמשיך בסכסוך המשפטי. גם התנהלותו של כחלון מול נתניהו מתוחכמת ומעוררת לא מעט תהיות אצל ראש הממשלה.

בדיון הראשון שנערך בנושא אצל נתניהו, כחלון אמר לו בצורה הפגנתית: "אני בנושא הזה לא מתערב", וכשהוא מניח ידיו על באב"ד והממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור שישבו משני צדדיו, הוסיף: "שני החבר'ה מנהלים את זה לבד". מאז הדיון הראשון מקפיד כחלון שלא להופיע לישיבות, אבל "שני החבר'ה" ממשיכים לעבוד במרץ. הישיבות על סיכום הפרטים האחרונים ברפורמה מתנהלות באינטנסיביות בבית ההארחה של מעלה החמישה, באמצעות ארבעה צוותי עבודה. מועד הסיום הצפוי: אמצע פברואר.

הגלגל השלישי שמסבך עוד יותר את התמונה הוא שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. מצד אחד שטייניץ בחזית אחת עם כחלון, תומך ברפורמה וחושש לאבד את ההישג הרשום גם על שמו. מהצד השני אם כחלון ובאב"ד ינסו להעמיד את נתניהו בפני עובדה מוגמרת - שטייניץ לא יהיה שותף למהלך.