טראמפ: שיבוש הליכי משפט? אני בסה"כ מגן על עצמי משקרים

נשיא ארה"ב מכריז על נכונותו להעיד בשבועה לפני התובע המיוחד בפרשת הקשר הרוסי ■ ההצהרה הפתיעה את הבית הלבן, ועורכי הדין של טראמפ מנסים למזער את נזקיה הפוטנציאליים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם מתקרב רגע האמת בחקירת החשדות שמטה הבחירות של דונלד טראמפ שיתף פעולה עם גורמים רוסיים ב-2016? נשיא ארה"ב הכריז אמש (ד') על נכונותו להעיד בשבועה לפני רוברט מולר, התובע המיוחד שמנהל את החקירה; במקביל מעצימים מחוקקים רפובליקאים, בעידודו הפעיל של טראמפ, מסע אינטנסיבי נגד FBI ובעקיפין נגד התובע המיוחד, במאמץ למזער נזקי דוח פוטנציאלי של התובע שיחשוף חשדות למעשים פליליים של טראמפ, בני משפחתו או עוזריו הבכירים.

לשכת התובע המיוחד "מבקשת" (ובפועל: דורשת) לאפשר לחוקריה לתשאל את הנשיא על נושאים הקשורים בשני האפיקים המרכזיים של החקירה: האם מטה הבחירות של המועמד דונלד טראמפ שיתף פעולה עם גורמים רוסיים כדי להביס את הילארי קלינטון במערכת הבחירות ב-2016; והאם הנשיא דונלד טראמפ, אולי יחד עם גורמים בממשלו, ניסה לשבש את הליכי החקירה בפרשת הקשר הרוסי.

הבקשה של לשכת התובע המיוחד היא מחווה של נימוס בלבד. אם טראמפ יסרב להופיע לתשאול, יש לתובע סמכות להנפיק צו משפטי לזימונו לעדות. וכך, מזה כמה שבועות מתקיימים מגעים בין פרקליטי הנשיא ללשכת התובע המיוחד על תנאי התשאול העתידי: היכן הוא ייערך, בבית הלבן או בלשכת התובע? האם התובע מוכן להסתפק בעדות בכתב? אלו נושאים יועלו לדיון?

יועציו של טראמפ ופרקליטיו חוששים משיחה פנים אל פנים בינו לבין החוקרים. טראמפ ידוע בנטייתו לשלוף מהמותן ובחוסר יכולתו לקבל עצות משפטיות או אחרות. הוא אדם "לא ממושמע, שאוהב לעשות דווקא", צוטט אחד ממקורביו בדיווח טלוויזיוני. ידידי הנשיא משוכנעים, שהוא רק יזיק לעצמו בעדות בשבועה בגלל נטייתו "לא לדייק" וגם מפני שלעיתים קרובות הוא מקבל יעוץ משפטי גרוע, לדעתם.

"טראמפ צריך להתייחס למולר כמו שמתייחסים למגיפה", אמר ל"וושינגטון פוסט" כריס רודי, מנכ"ל אתר החדשות השמרני "ניוזמאקס" וידיד ותיק של הנשיא. "הוא צריך להכריז היכן שרק אפשר שיש לו פריווילגיה נשיאותית לא לדון על נושא זה או אחר". רויד טען, שהתובע המיוחד אינו מסתפק רק בחקירת קשר אפשרי עם רוסיה; "הוא יניח ידיו על כל מה שרק יוכל למצוא".

והנה, בעיצומו של המשא-ומתן הרגיש על תשאול הנשיא, הדהים טראמפ את היועצים והפרקליטים בהכרזתו, בשיחה מאולתרת עם כתבים בבית הלבן, שהוא מוכן לדבר עם התובע המיוחד. "למעשה, אני מצפה לכך", אמר הנשיא לכתבים. "מאוד הייתי רוצה לעשות זאת; והייתי רוצה לעשות זאת מהר ככל האפשר... הנה הסיפור, רק כדי שתבינו. לא היה שיתוף-פעולה עם הרוסים אף פעם. אין שיבוש הליכי משפט בשום פנים ואופן, ואני מצפה (להבהיר זאת) בשיחה (עם מולר)". הוא הדגיש, כי בכוונתו לתת עדות בשבועה.

למעשה, טראמפ חשף, במתכוון או שלא במתכוון, את האסטרטגיה שלו למצב שבו יעלה התובע המיוחד חשדות שהוא, טראמפ, אכן שיבש, או ניסה לשבש, הליכי משפט: זה בסך-הכול הגנה עצמית משקרים, הוא אמר.

בשיחתו עם הכתבים התייחס טראמפ גם לדיווח שעשה כותרות: לאחר שפיטר את ראש FBI, ג'יימס קומי, שוחח טראמפ עם סגנו של קומי, אנדרו מקייב, כדי לבדוק אם יתאים לתפקיד. אחת מהשאלות הייתה: בעד מי הצבעת בבחירות לנשיאות? (מקייב השיב, שלא הצביע). לימים הודה הנשיא, שהוא חשד במקייב מפני שאשתו הייתה מועמדת דמוקרטית לתפקיד פוליטי בבחירות מקומיות בווירג'יניה והיא קיבלה תרומה מבעלת ברית של קלינטון.

פקידים בבית הלבן אישרו בעבר, כי טראמפ אכן הציג שאלה זו לפני מקייב, אך טראמפ עצמו אמר אמש: "אני לא חושב שאמרתי זאת, אבל אני לא מבין למה זה 'ביג דיל'"? לאחר שטראמפ פסל את מקייב לשמש כראש FBI, לוחצים עליו מחוקקים רפובליקאים ובכירים במשרד המשפטים להתפטר. מקייב סירב תחילה, אך לבסוף הודיע שיצא לגימלאות במארס.

בינתיים מוסיפים מחוקקים רפובליקאים לטעון, כי צמרת FBI נגועה בשחיתות, וכי בכירים מסוימים עשו יד אחת עם הדמוקרטים וקלינטון כדי לפגוע בנשיא המכהן. הם טוענים, בין השאר, כי בבולשת הפדרלית פועלת "אגודה סודית" שמטרתה לחבל בנשיאות. הם אומרים, שהאגודה הזו הוזכרה בחילופי מיילים בין סוכן FBI לבין חברתו, עורכת דין בבולשת. אותו סוכן גם כתב לחברלו שטראמפ אוויל ושהוא "איני יכול להיות נשיא". (הסוכן הזה היה חבר בצוות התובע המיוחד, אך הוא הועבר לאלתר לתפקיד אחר לאחר שנחשפו המיילים הפרטיים שלו).

לדברי הרפובליקאים, המייליים האלה מוכיחים ש-FBI והתובע מיוחד אינם מסוגלים לנהל חקירה אובייקטיבית.