הטרנד הבינלאומי העולה: תיירות צלילה

תיירות הצלילה תופסת תאוצה, והענף עובר תהליך דומה לזה שעבר הסקי: מתחביב יוקרתי למעטים מתרחב המעגל עוד ועוד ■ בתכנון: צלילה באיי גלפגוס, בפפואה ועם לווייתנים

שנירקול באיים המלדיביים  /צילום באדיבות ספיריט הפקות עולם
שנירקול באיים המלדיביים /צילום באדיבות ספיריט הפקות עולם

בשנים האחרונות, טוענים גורמים בתחום הצלילה, עובר הענף תהליך דומה לזה שעבר הסקי בתחילת דרכו. מתחביב אקסקלוסיבי של ציבור מצומצם, מתרחבים המעגלים, ויותר ויותר אנשים מצטרפים לפעילות. בשלב הבא, כמו בסקי, גם חברות תיירות מזהות את הביקוש, ומתחילות לשווק היצע של יעדים וחבילות.

"תיירות הצלילה בעולם וגם בארץ נמצאת במגמת עלייה", אומר אילן ורד, בעליה של חברת Wild Dive. "בישראל יש כיום כ-150 אלף אנשים שסיימו קורסי צלילה שונים, מהם כמה אלפים הצוללים באופן פעיל. העובדה שתיירים מיפן, מקוריאה ומסין מתחילים לגלות עניין בטיולי צלילה, מצביעה על כך שהענף הופך כנראה לטרנד תיירותי.

"כשם שאנשים מחפשים כיום מפגשים עם תופעות טבע עוצמתיות - נוסעים לשמורת סרנגטי שבטנזניה לצפות בנדידות הגדולות של הגנו, משלמים הרבה כדי לפגוש גורילות ברואנדה או מרחיקים לאנטארקטיקה אל הפינגווינים, כך טיולי הצלילה מזמנים מפגשים עם בעלי החיים הכל-כך מיוחדים שבים, והתנתקות מוחלטת כפי שמעט חופשות מסוגלות לספק. אגב, בניגוד לספורט אתגרי שבו המוטו הוא 'מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר', בעולם הצלילה הכללים הם 'לאט יותר, רגוע יותר, שליו יותר'", הוא אומר.

אינדיקציה נוספת להתרחבות השוק היא מספרן הגדול של ההצעות בתחום וגיוונן, וגם נוכחותם של טיולי הצלילה בתערוכת התיירות IMTM שתתקיים בתל אביב בעוד כשבועיים (6-7 בפברואר, ביתן 2 בגני התערוכה תל אביב) לצד אטרקציות חדשות רבות.

צלילה  / צילום: שאטרסטוק
 צלילה / צילום: שאטרסטוק

אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM: "טיולי הצלילה הפכו בשנים האחרונות לטרנד מרכזי בעולם התיירות. בניגוד למה שחושבים רבים, טיולי הצלילה פונים לקבוצות גיל שונות ומגוונות, ממשפחות ועד לטיולי צלילה אתגריים במעמקים או במערות.

עוד סיבה לציבור הרחב להגיע לתערוכה היא שכאן נסגרות העסקאות המרכזיות לחופשות הקרובות באביב ובקיץ ונחשפים היעדים החדשים שעתידים לתפוס תאוצה".

Wild Dive למשל עומדת להציג השנה בתערוכה לראשונה כ-35 יעדי צלילה, שבהם חופשות צלילה במקומות מתבקשים כמו זנזיבר, האיים המלדיביים וסיישל (בין 2,500 ל-3,500 דולר לאדם לשבוע של צלילות, כולל טיסות), וגם יעדים יוצאי דופן כמו איי גלפגוס או פפואה ניו גיני.

עם עולם תת מימי מרהיב של כרישים, ברקודות ענק, סוסוני ים ננסיים, אלמוגי ענק שחורים, סרטני גמלן באדום-ירוק-כחול ולווייתנים קטלנים - פפואה היא בעיני רבים יעד הצלילה מספר 1 בעולם כיום. "היא רחוקה והטיסה אליה יקרה וארוכה, אך היא מציעה יעדי קצה יוצאי דופן כמו איי Witu ושונית Fathers reef שבים ביסמרק, המתאימים לצוללים בכל רמה", אומר ורד.

גם צלילה בסביבות האי Kavieng שבפפואה מזמנת הרפתקה ייחודית - drift diving - המתאפשרת הודות לתופעת הגאות והשפל. הירידה למים מתבצעת כשהשפל בשיאו. צוללים לפתחו של מעין ואדי תת מימי, נאחזים בכוח בסלעים שעל הקרקעית וחוזים במופע של מפלצות ים - ממנטות ועד כרישים - שהזרם החזק מזרים לפיותיהם הפעורים מזון בשפע. וכשהגאות מתחילה, פשוט נסחפים למעלה בניחותא עם הזרם, לעיתים למרחק של כמה קילומטרים, כמעט ללא מאמץ.

עם מי: WildDive | מתי: כל יעד ועונתו | כמה: 3,000-1,000 שקל ל-5-3 ימים בסיני או בירדן; 6,000-2,500 שקל ל-5-3 ימים במלטה או בקפריסין; 4,000-2,300 דולר לשבוע הפלגה (20-15 צלילות) במלדיביים; 6,000-3,500 דולר ל-10 ימים (מתוכם שבוע צלילה) בגני המלכה בקובה; 9,000-6,000 דולר לכשבוע הפלגה באיי גלפגוס (כולל לינה בקיטו); 6,000-3,000 דולר לשבוע הפלגה באיי פלאו במיקרונזיה; 7,000 11,000- לשבוע וחצי בפפואה.

מסיני למלדיביים

פעם, בימים הטובים, זה היה נורא פשוט. נכנסים לרכב, מעמיסים אוהל, אוכל, סנפירים, ויורדים לצלול בסיני - בדהב, במפרץ נעמה, בראס אום סיד, בראס מוחמד. מרחפים חסרי משקל ביערות של אלמוגים בצבעים מטריפים, בין דגי זהרון למנטות (Manta) ש"עפות" כמו רוחות רפאים; שוחים עם דגי תוכינון בצבעי טורקיז, סגול וזהב, שבוהים בעיניים עגולות; צוחקים על מלפפוני הים השמנמנים (גלילן שחור) שמתנועעים כמו תולעים בדיוניות, כמו בסרט אגדה אילם.

זאת הייתה הרפתקה בממד אחר, ובזיכרונם של רבים ים סוף היה ונשאר אתר הצלילה היפה בעולם. אך מה שהיה, היה. הפיגועים שאירעו בסיני במשך השנים הרחיקו את הצוללים מחצי האי המופלא ולנו לא נותר אלא להתנחם בעשרות יעדי צלילה בעולם, בהם להיטים בקנה מידה עולמי, שהופכים בשנים האחרונות יותר ויותר נגישים.

"במשך שנים נהגנו לרדת כמה פעמים בשנה עם המשפחה לסיני", מספרת רחלה בן חורין, צוללנית והרפתקנית מושבעת. "לא רחוק מדהב היה ריף מהמם, שלא לדבר על ראס אום סיד וראס מוחמד. היינו הולכים מהחוף אל הריף עם משקולות, סנפירים, מאזן ציפה ולפעמים גם חליפת צלילה. הצלילה בסיני הייתה חווייה מופלאה, אך היא הייתה כרוכה בהתארגנות די מייגעת. אחר כך גילינו שאפשר לעלות על סירה בשארם א-שייח ולבלות בה את חופשת הצלילה. הסירות היו אומנם צנועות, אך הסכום היה שווה לכל כיס".

בשנה שעברה הם כבר טסו לאיים המלדיביים, "שרשרת איים באוקיינוס ההודי, ברובם קטנים עם מעט תושבים. שייטנו ביניהם בספינה מפנקת הנקראת ScubaSpa, שזאת לטעמי הדרך המושלמת לטיולי צלילה. כשצוללים פעמיים-שלוש ביום הגוף מתעייף, ובספינה מהסוג הזה כל מה שאת צריכה לעשות זה לנפח את המאזן (מתקן שנועד לאזן את הצולל מתחת למים) ולגלוש אחורה אל המים".

בעוד רחלה והבנים צוללים, בעלה דני הסתפק בשנורקל ומסיכה ובפינוקים שעל הסיפון. "מי שאינו צולל זכאי לשני טיפולי ספא ביום, דני התענג על המסאז'ים. גם ההתחככות באנשים מהעולם הגדול שהיו איתנו בספינה הייתה מהנה ומרחיבת אופקים".

התחושה של חוסר משקל וריחוף ב-360 מעלות אומנם מהפנטת, אבל לא חייבים לצלול לעומק עם מכלי חמצן. "אפשר לחוות מראות מטריפים גם עם שנורקל ומסיכה, ואגב, מכיוון שהאלמוגים זקוקים לאור, הצבעוניות שלהם דווקא יורדת ככל שצוללים לעומק", אומרת טלי יטיב, הבעלים של חברת ספיריט הפקות עולם, המציעה חבילות חופשה באיי סיישל, מאוריציוס, זנזיבר ומדגסקר. "כל צוללן שטס ליעדי צלילה בעולם ומכיר את הבירוקרטיה שבהתניידות עם ציוד צלילה, ידע להעריך את הנוחות שבטיסה הישירה", היא אומרת.

באיי סיישל, ארכיפלג המונה כ-105 איים באוקיינוס ההודי, אין שוניות אלמוגים צבעוניות, אבל יש דגה עשירה שמשייטת בין סלעי גרניט בצורות שונות ומשונות. יטיב: "הטבע התת-ימי כאן ידידותי, המים חמימים, אין כמעט זרמים, ועל כן הצלילות נינוחות מאוד. אין כמעט צורך בניסיון קודם, וגם אם רק תשנרקלו, אף אחד לא יסתכל עליכם מגבוה. מה שנחמד בסיישל הוא, שגם הטבע מחוץ לים מגוון מאוד. כך, גם זוגות שהוא צולל והיא לא, או להיפך, יכולים ליהנות מכל העולמות".

עם מי: ספיריט הפקות עולם | מתי: מארס-מאי, ספטמבר-נובמבר | כמה: 5,000-2,140 דולר לחבילת נופש של כשבוע, תלוי ברמת המלון. בבתי מלון רבים מציעים צלילות של יום לאתרים שונים (תמורת תשלום נוסף כמובן), ואפשר לארגן ישירות עם חברות המתמחות בכך. חברת Silhouette Cruises למשל, מציעה ספארי צלילה על גבי ספינה לצוללים ברמות שונות, במחיר של 40 אירו לצלילה הראשונה ביום, ו-20 אירו לכל צלילה נוספת. עלות שכירת ציוד צלילה מלא 30 אירו ליום, או 10 אירו עבור כל פריט בנפרד (על המחיר יש להוסיף 15% מס מקומי).

בעקבות הכחול הגדול

הסילון שהוא פולט, הוא הכי גבוה ויכול להגיע ל-10 מטרים, אורכו 30 מטרים כמעט, והוא בעל החיים הגדול ביותר שחי אי פעם על כדור הארץ. אז למה לצלול עם הלווייתן הכחול? "כי הוא קשה להשגה, הוא נדיר, ופשוט כי זה נראה לי ללכת עד הסוף", אומר אמיר גור, מנהל מחלקת הצלילה של החברה הגיאוגרפית, ביולוג ימי ומדריך צלילה וטיולים. "ככל שלווייתני הענק האחרים - מלווייתן מצוי, ראשתן גדול-ראש ועד לווייתן צפוני - גדולים ומרשימים, הכחול גדול פי שניים עד שלושה, גדול יותר מכל דינוזאור שחי אי פעם".

סוג של מובי דיק?

"הלווייתנים הם אכן יונקים ימיים בעלי אינטליגנציה גבוהה ביותר. אגב, בניגוד לרבים במשפחת הלווייתנים - מדולפינים ועד גדולי סנפיר - הנוהגים להשתעשע במים, לתת שואו ולזקור זנב, הכחולים אינם חיים בלהקות ואת רוב זמנם מבלים ביחידות במים".

ההפלגה תתמקד בנתיב הנדידה של הכחולים, שבחודשי הקיץ עושים את דרכם צפונה לאורך חופי חצי האי באחה (Baja) שבקליפורניה, על גבול מקסיקו - ארצות הברית. לרשות הקבוצה יעמדו ספינה מהירה, קיאק אישי עם חותר מנוסה לכל מטייל, ומטוס גילוי שיחפש לווייתנים כחולים במרחק של 25 עד 40 קילומטר מהחוף. "ריכוז הכחולים באזור שבו נשייט - בין כ-2,000 עד 3,000 פרטים - הוא הגדול בעולם", אומר גור. "כל אימת שיתאפשר מפגש קרוב עימם, נשאף לרדת למים, לשחות ולשנרקל לצדם ממרחק קרוב ככל הניתן ולמשך זמן ארוך ככל שיתאפשר; נתבונן בהתנהגות שלהם, נצלם וננסה לאתר עוד יונקים ימיים ממינים שונים ודגי ים פתוח".

המסע מיועד לאנשים שמרגישים נוח במים עם מסיכה, סנפירים ושנורקל (לנרשמים מוצעת סדנת הכנה מזורזת לשיפור כישורי המים שלהם). בכל מקרה, זאת אינה חוויה לרכי הלבב ולחסרי המעות. "אנחנו מאמינים שיש משוגעים לדבר שבשביל לשחות או לשנרקל במרחק נגיעה מהכחול הגדול יהיו מוכנים לשלם את הסכום", אומר גור, שיוביל את הקבוצה ביחד עם צלם טבע עמוס נחום, בעליה של חברת BigAnimals Global Expeditions.

ומה אם הלווייתנים לא יופיעו?

"אין דרך לשלוט בהם וטוב שכך. תזמון יציאת המשלחת הוא בשיא עונת הנדידה של הלווייתנים מאזורי החורף שלהם צפונה, כך שמובטח הסיכוי הטוב ביותר למפגשים מרובים. העובדה שכלי הטיס המיוחד העומד לרשותנו חג כל העת סביב אזור ההפלגה הוכיחה את עצמה כדרך הטובה לאיתור לווייתנים, וב-14 השנים האחרונות עמוס לא פספס".

עם מי: החברה הגיאוגרפית | מתי: 23.6.18-17.6.18 | כמה: 9,800 דולר לאיש ל-5 ימי הפלגה, לא כולל טיסות לאי סנטה קטלינה שבקליפורניה, העברות, 6 ימי לינה במלון בסנטה קטלינה וכיו"ב.