הסטארט-אפ של צפריר וזיסאפל מגייס כ-5 מיליון דולר

סיילוס, המפתחת פתרונות הגנת סייבר לרכבות, הודיע על גיוס בהובלת קרנות הון הסיכון מאגמה, ורטקס ו-SBI Group היפנית ■ "הגישה המקובלת להגנת סייבר של ארגונים אינה מתאימה לארכיטקטורה של רשת הרכבות"

צילום / שאטרסטוק
צילום / שאטרסטוק

תארו לעצמכם שאתם מחכים בתחנת הרכבת, וכשאתם מרימים את העיניים מהטלפון אל המסך כדי לבדוק מתי הרכבת שלכם אמורה להגיע, אתם רואים דרישת כופר. זה מה שקרה לנוסעי הרכבות בגרמניה במאי 2017, כשמתקפת סייבר הצליחה לחדור לרשת התקשורת של חברת הרכבות הגרמנית. בבריטניה, ארבע מתקפות סייבר הצליחו לחדור לרשת התפעולית של הרכבת בשנת 2016 בלבד. חברת הסטארט-אפ הישראלית סיילוס (Cylus), המפתחת פתרונות הגנת סייבר לרכבות, הודיעה היום (ה') על גיוס סיד של 4.7 מיליון דולר. המשקיעים בחברה הם קרנות הון הסיכון מאגמה, ורטקס ו-SBI Group היפנית, וכן השקעה של זוהר זיספאל, אחד ממייסדי החברה.

"הגישה המקובלת להגנת סייבר של ארגונים אינה מתאימה לארכיטקטורה של רשת הרכבות", אמר מנכ"ל סיילוס, עמיר לוינטל ל"גלובס". "השליטה על הרכבת היא באמצעות ממשק אל-חוטי בטכנולוגיה של GSM-R, בדומה לרשתות הסלולר המוקדמות. בעזרת הממשק ניתן להעביר מידע ממרכז השליטה לרכבת ולקבל ממנה מידע. מוצרי הסייבר הקיימים בשוק לא מדברים בשפה של הרכבות: הטכנולוגיות הסטנדרטיות מותאמות לעולם ה-IT ואנחנו מתמודדים עם תקשורת בעולם האיתות (Signaling) - העולם הנייד של הרכבת הנוסעת. התקשורת האלחוטית שמאפשרת שליטה על הרכבת מרחוק עלולה להיות מנוצלת ע"י תוקף שינסה לשלוט ברכבת ולפגוע בבטיחות הנוסעים".

"רשתות הרכבת פרוסות בכל העולם על פני מאות אלפי קילומטרים, והרכבת נמצאת כל הזמן בתנועה. לכן, מערכות הרכבת מבוססות על טכנולוגיה ייחודית שמאפשרות תקשורת גם בתוך הרכבת עצמה (למשל מהקטר למערכות הבלמים), גם שליטה ברכבת הנעה ממרכז השליטה, וגם תקשורת בין מרכז השליטה לציוד הצד שנמצא על הפסים כמו המסוטים (התקנים שמנתבים את הרכבת על הפסים)".

לדברי לוינטל, גם אם מערכת אבטחה, דוגמת פיירוול, הייתה מסוגלת לנטר את ההתקשרויות במערכות הרכבות, היא הייתה עשויה לפגוע בהתנהלות הרכבת: "פיירוול עשוי לטעות ולחסום תקשורת שדרושה לצורך השליטה ברכבת, וכך לפגוע בתפקוד הרכבת ובבטיחותה. אנחנו לא מתערבים בכלל בתעבורה של הרשת, אלא רק מזהים את התקיפות וכך מאפשרים להתמודד איתן . "

חברת סיילוס הוקמה בשנת 2017 על ידי בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר וכיום נשיא סיילוס, היזם זוהר זיסאפל, עמיר לוינטל, מיקי שיפמן וגל שמואלי. בסיילוס טוענים שהשילוב בין אנשי סייבר ובכירים מתעשיית הרכבות, הוא שאיפשר להם לייצר פתרון שמותאם במיוחד למערכות הרכבת.

סיילוס - תעודת זהות

שנת הקמה: 2017

יזמים: עמיר לוינטל, מיקי שיפמן, גל שמואלי, זוהר זיסאפל ובועז צפריר

מיקום: תל-אביב

מספר עובדים: 10

משקיעים: מאגמה, ורטקס ו -SBI Group היפנית וזוהר זיסאפל