נתניהו ומנכ"ל SAP: פרויקט חדש בתחום הבריאות במיליארד ש'

ההשקעה בפרויקט תימשך על פני 5 שנים ותבוצע בישראל ■ כיום מוחזקים המאגרים הדיגיטליים בידי קופות-החולים הכללית ומכבי

נתניהו ומקדמוט / צילום: לע"מ
נתניהו ומקדמוט / צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (ה') בדאבוס עם מנכ"ל חברת התוכנה SAP, ביל מקדרמוט, וסיכם עמו על השקת פרויקט תוכנה בתחום הבריאות בהיקף של מיליארד שקל. מדובר בהשקעה למשך 5 שנים שתבוצע בישראל בלבד, כך לפי המידע שהועבר ממשרד ראש הממשלה.

הפרויקט נועד לקדם פיתוח רפואה מותאמת אישית ורפואה מונעת, ונתפס כמהפכה בענף הבריאות. היוזמה תונח בפני הממשלה לאישור, כיוון שהיבטים של הפרויקט מחייבים נגישות למאגרי מידע דיגיטליים בעלי רגישות גבוהה. המאגרים הדיגיטליים בענף הבריאות נמצאים כיום בידי שתי קופות-החולים הגדולות, הכללית ומכבי, ונחשבים לעשירים במידע.

הסיבה לאיכות מובילה של מאגרי המידע הקיימים בנוגע לציבור הישראלי נובעת ממערכת בריאות ריכוזית יחסית המנוהלת על ידי הממשלה. הציבור הישראלי משתמש במשך עשרות שנים ברפואה כמעט חינמית, תוך מסירת מידע מגוון המוצמד לשיטת מספור אחידה של תעודות הזהות הישראליות. למעשה, חברת קייזר האמריקאית נחשבת המובילה בעולם בתחום מאגרי מידע רפואיים, ואחריה מדורגות בזו אחר זו קופות-החולים הישראליות כללית ומכבי.

ראש הממשלה הפתיע את אנשי משרד הבריאות כאשר הודיע היום שחברת SAP תהיה זו שתפתח את התוכנה ואת המחקר. יצויין שלא נערך מכרז, והכרזת נתניהו נעשתה ללא תיאום עם משרד הבריאות. עם זאת, נתניהו הוא שר הבריאות בממשלת ישראל מאז התפטרותו של ח"כ יעקב ליצמן.

במהלך הפגישה בדאבוס אמר נתניהו למנכ"ל SAP מקדרמוט: "כבר היית בעבר בישראל, ואנחנו רוצים שתבקר יותר בישראל. אבל ספציפית - יש לנו פרויקט שאתו יצאנו לדרך, של בריאות דיגיטלית. נשמח אם תהיו שותפים, מדובר בהזדמנות אדירה".

מקדרמוט השיב לנתניהו: "זהו דיל, אנחנו בעסק. ראש הממשלה, יהיה לנו לעונג לעשות זאת אתך. אין ממשלה אחרת בעולם שעשתה זאת".

נתניהו ציין במספר נאומים, שנושא הדיגיטציה של מערכת הבריאות הוא מנוע צמיחה של המשק הישראלי, אחרי נושא הסייבר והתחבורה החכמה. מאחר ומדובר בעניין מורכב ורגיש מבחינת הגנה על הפרטיות, יובא הפרויקט הזה לאישור ישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב או ביום ראשון שלאחריו.