מול כותל אטום של גברים

כך הודרו העיתונאיות מסיקור הביקור של סגן הנשיא פנס בכותל

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס
סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בביקורו בכותל / צילום: רונן זבולון, רויטרס

מדינת ישראל הפכה אתרים מרכזיים, כמו הכותל ויד ושם, ליעדי חובה למנהיגים מן העולם שמגיעים אלינו. יחד עם הפריחה ביחסי החוץ של המדינה מגיע גם סיקור ותיעוד של אותם הביקורים. אז מי מתפלא שעיתונאיות ישראליות מתייצבות לעבודה ברחבת הכותל ודורשות עמדה שווה לסיקור ותיעוד כמו עמיתיהן הגברים?

האמת היא שחייבים להיות מופתעים שבשנת 2018 עניין מגדרי שכזה הופך בכלל לסיפור.

מה שאמור היה לקרות אתמול, כאשר הגעתי לכותל המערבי מטעם "גלובס" כדי לסקר את ביקורו של סגן הנשיא האמריקאי, מייק פנס, הוא שאקבל יחס נורמלי, רגיל ושוויוני. ברגע הראשון כאשר הבנו, אני וחברותיי העיתונאיות, שבחרו להציב אותנו באופן שונה ומרוחק מאשר הגברים - פנינו לקבל הסבר ותיקון של המצב. אנשי השגרירות האמריקאית, שהזמינו אותנו, אמרו שלא מדובר בהחלטה שלהם, אלא של רב הכותל.

וכך ניצבנו, עיתונאיות ישראליות וזרות, מול כותל אטום. כותל של גברים מנותקים מצרכי העבודה והתנועה במרחב של נשים בישראל. הועמדנו באופן שונה ומגביל מהותית לעומת עמיתינו הגברים, עיתונאים וצלמים, שהוצבו על בימת סיקור מדורגת. קבוצת העיתונאיות הוצבו ברמפה מופרדת, צמודה מאחור, כך שהגברים כולם בגבם אלינו וחוסמים לחלוטין את קו הראייה והצילום.

בעת הגעתנו למקום, מחינו באופן מידי מספר עיתונאיות: נוגה טרנופולסקי מהלוס אנג׳לס טיימס, יעל פרידסון מידיעות אחרונות, היידי לוין מ-AFP ועוד. במשך שעה ביקשנו מאנשי שגרירות ארה״ב, אשר הזמינו אותנו לסקר את האירוע לשנות את הסידור כך שנוכל לשבת בשורה הראשונה או השנייה במקביל לעמיתנו הגברים - ונעננו בשלילה מוחלטת. וכך עמדנו שם בתנאים לא-תנאים.

כאשר סגן הנשיא פנס סיים לגעת באבני הכותל, הוא סב לאחור ופנה לשיחה עם רב הכותל, שמואל רבינוביץ. בשלב הזה העיתונאים והצלמים הגברים יכלו לנוע ממקומותיהם ולהתקרב לצלם ולתעד. והנשים? נשארו מאחורי גדר, תקועות.

המצב הזה, שבו עיתונאיות מקבלות יחס מפלה ומדיר לעומת חבריהן למקצוע הגברים לא מתאים למדינה מערבית ודמוקרטית בשנת 2018. הכותל נוקה מאנשים לקראת בואו של סגן הנשיא, כך שלא התקיימה תפילה במקום, וגם אז - מי שמגיעה לסקר ולעבוד לא צריכה להידחק אחורה רק בשל היותה אישה.

החלטנו ב"גלובס" לפנות לערכאות ולהסדיר את המצב ואתמול שלחנו מכתב התראה לפני תביעה לרב הכותל ולשגרירות האמריקאית על הפרת חוק איסור אפליה במוצרים ושירותים. בניגוד לנטען על ידי רב הכותל, סידור הסיקור בעת ביקור הנשיא טראמפ בכותל היה שונה ושוויוני. אני אמנם לא נכחתי באותו האירוע, אך כך דווח לי.

למרות שהקושי שלנו היה מול הממסד, רב הכותל והשגרירות האמריקאית שהיו אחראים להתרחשות, יש להוסיף מילה לעמיתינו צלמי העיתונות, השדרנים והכתבים, שבעודם ניצבים בקו ישיר וקרוב להתרחשות - הם לא טרחו להעיף מבט מעבר לכתפם.

עמיתי היקרים, גיליתם אדישות, בבחינת "אלה הם הכללים" ו"ככה זה בחיים". התנהגות סולידרית הייתה עשויה לאפשר גם לנו הנשים לעבוד, בדיוק כמוכם. בפעם הבאה תסתכלו סביבכם ותגלו מה באמת קורה.

מרב הכותל מסר בתגובה כי "סדרי הסיקור תאמו לאלו בביקורו של הנשיא דונאלד טראמפ ולא היה כל שינוי בעניין. הצילומים נערכו ברחבה התחתונה, שהיא מקום תפילה ובית כנסת שיש בה הפרדה בין גברים לנשים בכל יום ובכל סוג אירוע. אין בכך כל חדש ומעולם לא היה על כך עוררין. גם המחלוקת הציבורית הנידונה בבית המשפט העליון בעניין ההפרדה אינה על רחבת התפילה, שבה ביקר סגן נשיא ארה"ב. אנחנו מוחים על הניסיון להכניס את המחלוקת הזו לביקורו של סגן הנשיא".