יורדים לים: שורת הקלות בקבלת אישור בנייה ליד החוף

בפעם הראשונה מאז הוקמה: הוועדה לשמירה על הסביבה החופית הרחיבה את הפטור לתוכניות בתחום 300 המטר מהים ■ בוולחו"ף מסבירים כי המטרה היא ייעול הביורוקרטיה; תוכניות שמרוחקות משמעותית מהחוף לא יידרשו להגיע לולחו"ף, וזו תוכל לעסוק בנושאים מהותיים

חוף הים בראשון לציון/ צילום: איל יצהר
חוף הים בראשון לציון/ צילום: איל יצהר

הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף), שהוקמה בשנת 2004, מטפלת בכלל התוכניות לבנייה הממוקמות בטווח ה-300 מטר מקו החוף.

כעת, לאחר כ-14 שנה של פעילות, הוולחו"ף מעדכנת עתה את מדיניות הפטור שלה לתוכניות. בוועדה בחנו את כלל התוכניות שהוגשו לוועדה בשנים האחרונות, והגיעו למסקנה שחלק מהן אינן צריכות להגיע כלל לוועדה. מעבר של תוכנית לוולחו"ף הוא מהלך ביורוקרטי שעשוי לארוך חודשים ארוכים ולעכב את המשך קידום התוכנית. במקביל, ככל שמספר התוכניות שמגיע לדיון בוולחוף המתכנסת פעם בחודש גדול יותר, כך גם העומס על אנשי הוועדה גדול יותר מה שמעכב אישור תוכניות ואף מונע ממנה לעסוק בדברים מהותיים לסביבה החופית. 

גם אחרי עדכון מדיניות הפטור, כל תוכנית המתייחסת לרצועת 100 מטר מחוף הים לא תקבל פטור, וכן תוכניות בחוף הים שבשטחי מועצות אזוריות ותוכנית החלה על שטח חוף המוגדר כשטח ציבורי פתוח או פארק חופי. כל אלו עדיין יצטרכו להגיע לדיון בוועדה.

בכל הנוגע לבינוי קיים הממוקם בתחום שיפוטה של הוולחו"ף, שורה ראשונה מבונה לקו החוף לא תוכל לקבל פטור אולם מהשורה השנייה המבונה ואילך שונו הקריטריונים. כך, תוכנית או בקשה הכוללת שינוי שאינו מהותי וחלה בשורה שנייה ו/או לאורך ציר ראשי לים לא תגיע לולחו"ף. שינוי שאינו מהותי הוא שינוי בעוצמה קטנה כמו תוספת קומה אחת או שינויים שאינם במעטפת הבנויה. בשורה השלישית מהחוף, שינוי מהותי שלא יאפשר פטור לתוכנית או בקשה יהיה בנייה של פי 1.5 מהבינוי הקיים בשורה השנייה. בכל הנוגע לשורה רביעית ואילך, קבעה הוולחוף כי תוכניות או בקשות אלו יעמדו בתנאי הפטור מדיון בוולחו"ף.

"בדקנו מה אפשר לשחרר"

רונית מזר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במינהל התכנון ומ"מ יו"ר הוולחו"ף, מסבירה: "בדקנו את התוכניות שהגיעו אלינו משנת 2004, לקחנו את כולן וניתחנו באילו תוכניות קבענו שהשינוי אינו משמעותי ואין לו השפעה על תחום החוף. כמובן שכל מה שנמצא בתחום הים וה-100 מטר ממנו אין לו פטור באופן גורף.

"אבל כן שאלנו מה אפשר לשחרר ולכן החלטנו לתקן את המדיניות הפטור ועכשיו בפעם הראשונה אנחנו דורשים מכל מוסד תכנון לשלוח לולחו"ף את הבקשה כדי לאשר הפטור. עד היום זה לא היה אצלנו, ולא היינו מודעים לזה. עכשיו כל פטור יגיע אלינו. המשמעות בפועל היא שעשרות תוכניות פשוט לא יגיעו לוועדה. המטרה שלנו לפנות את העבודה של הוולחו"ף ולייעל אותה. שנתמקד בדברים המשמעותיים. וגם להקל על מגישי התוכניות כי חבל על הזמן והכסף בלעבור עוד ועדה.

"עד היום ההליך היה שמגישים לנו תוכנית, יש דיון פעם בחודש, ומהיום שמגישים יש מקסימום 60 יום עד שמתאשר. אבל גם עד שהוועדה המקומית שלחה לנו ועד שהתוכנית או הבקשה הייתה משובצת לדיון, יכול היה לקחת גם שלושה חודשים. ועד שמוציאים החלטה, כל התהליך לוקח מספר חודשים. בעקבות הבדיקה שעשינו ראינו שלא מעט פעמים כל ההליך הזה לא היה מוצדק ולכן השינוי".

ממינהל התכנון נמסר כי: "מטרת "מסמך הקריטריונים לפטור מאישור הוולחו"ף הינה לייעל את עבודת הוולחו"ף ולהתרכז בדיונים בנושאים עקרוניים ובקביעת מדיניות. מאידך - למנוע מתוכניות שאין בהן השפעה אמיתית על החוף, את הביורוקרטיה ואובדן הזמן שבאישור נוסף".