נציג פלסטיני: לא ירושלים הוסרה מהשולחן, השולחן הוסר

שגריר הרשות הפלסטינית בוושינגטון קורא לארה"ב להקים שתי שגרירויות בירושלים – במזרח ובמערב ■ "נגביר מאמצינו להשפיע על הציבור הישראלי" ■ "נצטרך להחליט האם לפעול לשוויון זכויות במדינה אחת של כל תושביה"

פלסטינים צופים בהכרזת טראמפ. / צילום: רויטרס
פלסטינים צופים בהכרזת טראמפ. / צילום: רויטרס

שגריר הרשות הפלסטינית בוושינגטון, חוסאם זומלוט, אמר אמש (ה'), כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא הסיר את בעיית ירושלים משולחן הדיונים, בהכירו בה כבירת ישראל, אלא הוא הסיר את השולחן כולו. "אף פלסטיני לא יתיישב ליד השולחן הזה", אמר זומלוט, בנאום במכון המזרח-התיכון, מוסד מחקר בוושינגטון.

"בהחליטו להכיר בירושלים הפר טראמפ התחייבות שלו עצמו", אמר זומלוט. "הרי טראמפ עצמו אמר בעבר, 'איני רוצה לאכוף את רצוני, איני רוצה להכתיב', ואז הוא בא ועוקר את ליבת פתרון שתי המדינות... זו דקירה בגבו של העם הפלסטיני".

במענה לטראמפ ולאלה בישראל שמתנגדים לרעיון שתי המדינות, אמר זומלוט, כי למרות שהפלסטינים ספגו מכות דיפלומטיות, הם מחזיקים בקלף חזק: קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בטווח הארוך תלוי בהקמתה של מדינה פלסטינית. "רבים חושבים שהפלסטינים נמצאים עתה בעמדת חולשה, בנקודת שפל, (אך הם מהווים) מפתח לקיומה של ישראל".

זומלוט, שנהנה מאמון רב של מחמוד עבאס, נשיא הרשות, התייחס בביטול לאיומי טראמפ לשלול סיוע אמריקאי מהפלסטינים. "אם אנו צריכים לבחור בין חרפת רעב לעם הפלסטיני לבין ויתור על הזכויות שלנו, העם (הפלסטיני) לא יבחר בוויתור על הזכויות", הוא אמר.

השגריר הפלסטיני טען כי החלטת טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים מצביעה בבירור על כך שארה"ב אינה נייטרלית אלא תומכת בצד הישראלי. הוא הדגיש, כי הפלסטינים עודם תומכים בפתרון של שתי מדינות, אך לא ישובו למו"מ עם ישראל בחסות מתווך חד-צדדי. בסופו של דבר, הפלסטינים יצטרכו לבחור בין המשך המאבק למדינה פלסטינית עצמאית, שתתקיים בצידה של ישראל, לבין מאבק לשוויון זכויות במדינה אחת של כל תושביה.

הרשות הפלסטינית החרימה את ביקור סגן הנשיא, מייק פנס, בישראל ונציגיה סרבו להיפגש עמו.

זומלוט אמר, שהפלסטינים לא ייתנגדו להקמת שתי שגרירויות אמריקאיות בירושלים - אחת במזרח העיר, ואחת במערבה, לאחר שיושג הסכם. הוא הוסיף, כי הפלסטינים לא אמרו נואש מהעם האמריקאי. לדבריו, חלק מתפקידו בוושינגטון הוא לשכנע את האמריקאים בצדקת העמדה הפלסטינית - וזה יכול להיעשות בוושינגטון או באונירסיטאות ברחבי ארה"ב. במקביל, יגבירו הפלסטינים את מאמציהם לשכנע את דעת הקהל בישראל.