"חסרים מעל 30 ימי גשם כדי להבין את עומק המחסור במים"

בחברת מקורות הוציאו עדכון בעקבות ההכרזות אמש כי החשש מפני הבצורת האקלימית כבר מאחורינו - שלפיו החגיגות היו מוקדמות מדי

חברת מקורות / צלם: אלברטוס
חברת מקורות / צלם: אלברטוס

לאור ההכרזות אמש כי החשש מפני הבצורת האקלימית כבר מאחורינו, בחברת מקורות מיהרו להוציא עדכון המצב שעל פיו החגיגות עדיין מוקדמות מדי וכדי להבין את עומק המחסור במים, עדיין "חסרים כ-30 ימי גשם משמעותיים". זאת, רק כדי להגיע לכמויות המשקעים שירדו בחורף שעבר, שאף הוא לא שפע במשקעים. על פי העדכון של "מקורות", רק בסוף חודש פברואר 2018 יידע משק המים להעריך את עומק המחסור הנוכחי.

על פי נתוני החברה, נכון להיום, הגירעון המצטבר במאגרי המים הטבעיים בישראל נמצא בשפל של 10 שנים. במאגרים חסרים למעלה ממיליארד מטר קוב מים (ביחס לקווים התפעוליים) נכון לסוף שנת 2017, ובהתאם לתחזיות המחסור צפוי לגדול ב-20% נוספים בשנת 2018.

לצד המחסור במים השנים האחרונות מתאפיינות בביקוש למים הולך וגדל. לפי נתוני החברה, אשתקד אף הגיעה צריכת המים הכוללת, המסופקת באמצעות 'מקורות', לשיא דרמטי של כ-1,65 מיליארד קוב מים, כאשר גם ב-2016 נרשם ביקוש גבוה - קרוב ל-1.6 מיליארד קוב מים.

״הסבירות הגבוהה, שמגמת הביקוש למים תמשיך ותעלה אל מול הסבירות הגבוהה שהבצורת תמשיך, מחייבת את משק המים להיערך לאתגרי אספקה משמעותיים ולפיתוח מהיר של תשתיות מים חדשות", אומרים ב'מקורות'.

הצריכה הביתית המצטברת הסתכמה אשתקד בכ-908 מיליון קוב מים, גידול של 16% ביחס לשנה הקודמת. לצד הגידול בצריכה, תחילת החורף התאפיינה כזכור כתקופה יבשה במיוחד - כך, למשל, כמות המשקעים בדצמבר הגיעה למחצית מכמות המשקעים הממוצעת לחודש זה.

גם בצריכת מי הקולחים לחקלאות נשברו אשתקד שיאים- הצריכה החקלאית המצטברת עמדה על 738.5 מיליון קוב מים, גידול משמעותי של 5.2% לעומת שנה קודמת.

ב"מקורות" מוסיפים כי האיום הגדול ביותר על היכולת לעמוד בכול יעדי אספקת המים לשתייה הוא בגליל המערבי, שם מערכת אספקת המים הגיעה לקצה גבול היכולת שלה ולא תוכל לתת מענה להתיישבות החדשה באזור, במקרה שלא יעובו תשתיות המים ויוקם מתקן התפלה.

בחברה עברו לעבודה בנוהל בצורת וגובשה תוכנית חירום, שהועברה לשר האנרגיה והמים, ואשר כוללת פתרונות בטווח המיידי, הבינוני והארוך להתמודדות עם המצב בעלות ראשונית של כמיליארד שקל.

כדי להגביר את כמות המשקעים, במופע הגשם האחרון ביצעה ׳מקורות׳ 10 גיחות לזריעת עננים מעל אגן ההיקוות של הכנרת ותפסה למעלה מ-2 מיליון מטר קוב מי שיטפונות במפעל שקמה, המיועדים כולם להחדרה לאקוויפר ובהמשך לצריכה ביתית. ישראל נחשבת היום לאחת המובילות בעולם בהורדת גשמים מלאכותיים.