החל ממארס לא ניתן יהיה עוד לטעון כרטיסי רב-קו באוטובוס

משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות להפחתת מעורבות הנהג בתשלום של הנוסעים ■ לטענת המשרד, ההתעסקות של הנהגים עם גביית תשלומים מסכנת את בטיחות הנוסעים ומאריכה את זמן הנסיעה

רב קו / צילום: שאטרסטוק
רב קו / צילום: שאטרסטוק

שינוי בהרגלי הנסיעה בתחבורה ציבורית: החל בחודש מארס לא ניתן יהיה עוד לטעון כרטיסי רב-קו באוטובוס עצמו, והנוסעים יצטרכו לדאוג לטעינה מוקדמת ולחסוך מהנהג את ההתעסקות בכסף בזמן הנסיעה.

החלטה זו של משרד התחבורה תיושם בשלב ראשון בקווי האוטובוס ובכלל אמצעי התחבורה הציבורית בירושלים במלואם (כיום היא פועלת בחלק מקווי האוטובוס בבאר-שבע ובקו 1 בתל-אביב). בהדרגה המדיניות הזו תתרחב לכל חלקי הארץ.

המשמעות היא שאפשרות התשלום היחידה באוטובוס תיעשה באמצעות כרטיס רב-קו שטעינתו תיעשה מראש ומחוץ לאוטובוס. בעתיד גם כרטיס לנסיעה מזדמנת לא ניתן יהיה עוד לרכוש מהנהג.

משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות להפחתת מעורבות הנהג בתשלום של הנוסעים. מעבר לפן הבטיחותי של התעסקות עם כספים בזמן נהיגה, קיימת גם סוגיית שיפור זמני הנסיעה והדיוק בלוחות הזמנים, שמושפעים - לפי טענת משרד התחבורה - מהתעסקות הנהג עם גביית תשלומים ועיכוב של דקות ארוכות בתחנה לאור זאת.

את כרטיסי הרב-קו ניתן יהיה לטעון מראש באתר רב-קו אונליין ובאמצעות מכשירי כספונטים הפרוסים ברחבי הארץ ובעמדות טעינה הפרוסות בתחנות בהן ריכוז הנוסעים הוא גבוה. עמדות טעינה בתוך האוטובוסים, שקיימות כיום בחלק קטן מהאוטובוסים, יורחבו בעיקר בקווים מרכזיים - כאן נציין כי טעינה זו מתאפשרת בכרטיס אשראי או במזומן מבלי האפשרות לקבל עודף. עוד נציין כי דרך אתר/אפליקציית רב-קו אונליין אפשר לבצע פעולות שהיו אפשרויות עד כה רק בדלפקי השירות של רב-קו, דוגמת שינוי פרופיל הנוסע, הטענה מרחוק, שחרור כספים מהכרטיס וכדומה. 

הרפורמה הזו מיישרת קו עם מדיניות תחבורה ציבורית שקיימת במדינות שונות בעולם. הרעיון הוא שמשלמים מראש על כרטיס נסיעה קבוע ומייתרים את ההתעסקות של הנהג עם כסף. יתרה מזאת, במדינות שונות, למשל בארה"ב, הנהג יושב בתא נפרד שלנוסעים כלל אין גישה אליו.

ומה באשר לנוסע מזדמן שלא מחזיק בכרטיס רב-קו? בשלב ראשון ניתן יהיה לרכוש כרטיס נסיעה אצל הנהג, אולם בעתיד הכוונה היא שגם כרטיס בודד יירכש מראש. עמדות לקניית כרטיסים יותקנו כאמור בתחנות מרכזיות או במקומות בהם יש ריכוז גבוה של נוסעים, אולם בכל מקרה לא תהיה עמדה בכל תחנה, כך שהנוסעים יצטרכו להתארגן מראש, בין אם להטענת מנוי הרב-קו שלהם ובין אם כנוסע מזדמן.