פותרים ומרוויחים: להיט הטריוויה שפיצח את חידת השידור החי

מי רוצה להיות מיליונר? תשכחו מזה: האפליקציה HQ טריוויה מציעה פרסים צנועים, ממשק צולע ומודל עסקי לא ברור ■ ועדיין המשחק מושך מיליון צופים ביום

רוס יוסופוב וקולין קרול/  צילום: באדיבות החברה
רוס יוסופוב וקולין קרול/ צילום: באדיבות החברה

לורן מאי בוהה שניות ארוכות במסך הטלפון הסלולרי שלה, ומתחילה לבכות בצער עמוק. "מה? לא ידעתי את זה?" היא ממררת, בזמן שחבריה מצלמים וצוחקים סביבה.

קול חלוש בוקע מרמקול הטלפון ולפתע הבכי מתחלף בזעקות של שמחה, קפיצות חסרות רסן והשתטחות על הרצפה. אפילו הכלב הקטן שלידה לא נותר אדיש להמולה ומתחיל לנבוח בשיגעון.

אלה היו דקה וארבע עשרה שניות של שכרון חושים. למה, אתם שואלים? ובכן חברים, מאי זכתה ב-11 דולר ו-30 סנט במשחק טריוויה.

הסרטון של מאי מאבדת את זה לחלוטין הפך לוויראלי בתוך רגע, והתגובה הנרגשת שלה מצאה את דרכה לכל עיתון גדול בארה"ב, מבלומברג ועד ה"ניו-יורק מגזין", "ניו-יורק טיימס" ו"הטיים". אולי התגובה הייתה מעט קיצונית, אבל היא מבטאת היטב מה שאפליקציית הטריוויה הזו, המיועדת לאנדרואיד ולאייפון, עושה לאמריקאים בימים אלה. פעמיים ביום, כל יום בארבעת החודשים האחרונים, משמש המשחק החדש מעין מדורת שבט אמריקאית.

יום העבודה נעצר באופן כמעט מאורגן כדי להשתתף במשחק שמשודר בשידור חי (בשלוש אחר הצהריים ובתשע בערב) ממשרדי החברה במנהטן.

כל משחק כולל 12 שאלות שמתחילות בדרגת קושי קלה ומסתיימות באתגרים קשוחים הרבה יותר.

מי שמצליח לענות על כל השאלות נכונה במסגרת הזמן הקצוב יכול לזכות בכל הקופה - פרס שמעניקה החברה, שבימים סולידיים עומד על 2,500 דולר ובסופי שבוע עשוי להגיע לעד 15 אלף. אם יש יותר ממנצח אחד, כפי שבדרך כלל קורה וכמו במקרה של מאי, כולם מתחלקים בשלל. העיקר לזכות.

צוות HQ טריוויה מונה רק 30 איש, וצריך להתמודד עם עומס אדיר, בעיקר בשעות היום. מיליון צופים/משתתפים בשידור החי, נדבקים למסך הסמארטפון הקטן לעשר דקות של חגיגת שאלות באפליקציה שבקושי מתפקדת. מוזיקה אלקטרונית גנרית אך משמחת מלווה בגרפיקה סגולה חד-ממדית וקצת עלובה מבשרת את ההתחלה. שאלות כמו "איזו חברה פיתחה את מערכת ההפעלה אנדרואיד" ו"מה כמעט היה השם של רחוב סומסום" מתחילות לרוץ, בזמן שהשעון סופר לאחור.

יש רק 10 שניות לבחור אחת מבין שלוש התשובות האפשריות, בזמן שתגובות גולשים קופצות כל הזמן בתחתית המסך. איך הם מצליחים לכתוב תוך כדי הדבר הזה? לא ברור, ובעיקר מתסכל אותי, אני שנלחצת בקלות רק מהספירה לאחור. אחרי שענית, יש המתנה קצרה ומורטת עצבים, עד שנחשף הפתרון המנחם: מזל טוב! צדקת, את עדיין במשחק. את ו-840 אלף המשתתפים האחרים שידעו את התשובה לשאלה הראשונה. יחי סקוט.

סקוט הוא סקוט רוגאוסקי (Rogowsky) בן ה-33. מי שהיה עד לפני כמה חודשים קומיקאי אלמוני מנחה מאוגוסט את השידור ברהיטות מרשימה תוך שהוא מתהדר במקבץ החליפות הצמודות הגדול בעולם.

האפליקציה הפכה את רוגאוסקי לכוכב בן רגע, ברשת ומחוצה לה: Quiz Daddy או Trek Trebek (על שם אלכס טרבק, מנחה "מלך הטריוויה" האגדי) הם רק חלק מכינויי החיבה שהוא זוכה להם ממעריצים נלהבים. הוא כבר התארח בשורה ארוכה של תוכניות טלוויזיה, כולל בחגיגה הכי גדולה בעיר - שידור מטיימס סקוור בסילבסטר האחרון.

מי שנתן לרוגאוסקי את ההזדמנות הגדולה הם רוס יוסופוב (Yusopov) וקולין קרול (Kroll), שמות מוכרים בעולם הטק שייסדו את Vine, אפליקציית סרטוני הווידאו הקצרים שנמכרה לטוויטר ב-2012 תמורת 30 מיליון דולר.

יוספוב וקרול עברו עם Vine לטוויטר וקיבלו משרות ניהול ברשת החברתית, אם כי לא נשארו שם זמן רב. מאז חיפשו השניים דרך חדשה להתעסק עם וידיאו, והפעם הם פשוט שילבו אותו עם משחק הטריוויה שעליו גדלו.

ביוני 2017 הם הקימו את אינטרמדיה, סטודיו לאפליקציות, שככל הנראה גייס עד היום רק 8 מיליון דולר מ-Lightspeed Venture Partners - הקרן שהייתה המשקיעה הראשונה בסנאפ. זה הספיק ליוספוב וקרול כדי לפתח תמהיל מנצח לתוכן בשידור חי ברשת.

HQ הצליחה להשיג מה שלא עלה בידי אף אחת מענקיות הטכנולוגיה - אמזון, פייסבוק, טוויטר או סנאפ. השילוב בין משחק טריוויה, חינמי אך כזה שאי אפשר לשחק מתי שרוצים, לבין ההזדמנות המפתה לזכות בכמה דולרים מהבית, מושך אליו צופים במיליונים.

כנגד המגמה המתמשכת של "צפייה על פי דרישה", HQ מצליחה למשוך בעקביות מספרים גדלים של אנשים לשידור חי קבוע ומוגדר מראש. בצד השני של המכונה, מבנה המשחק מאפשר ל-HQ לעשות בקלות כסף מהמוצר שלהם, באמצעות שילוב עדין של פרסומת בין השאלות, בעיקר בשלבים עמוסי הצופים, או דרך דחיפת תוכן שיווקי בתוך השאלות עצמן.

משחק הטריוויה / צילום מתוך יוטיוב
 משחק הטריוויה / צילום מתוך יוטיוב

מייסדים בעייתיים שהספיקו להסתבך

למרות כל התחזיות הוורודות לגבי פיצוח המודל לשידורים חיים באינטרנט, ולגבי מודל ההכנסות המבטיח, ל-HQ יש גם את כל הנתונים להיות כל מה שמעורר סלידה בעמק הסיליקון. בראש ובראשונה, קיים חשש שהחברה סובלת ממנכ"לים-מייסדים בעייתיים.

יוספוב כבר הספיק להכניס את עצמו לסיוט יחצני כשצווח על עיתונאי שראיין את המנחה שלו, רוגאוסקי, מבלי לבקש אישור מראש. יוספוב לא רק זעם על ה"אתיקה העיתונאית" של העיתון שהעז לפרסם את הראיון, אלא איים שהדבר עלול לעלות לרוגאוסקי בעבודתו. מאז יוספוב כמובן התנצל על שהתנהג כמו "אידיוט".

זו לא הפעם הראשונה שבה יוספוב מוצא את עצמו בעין סערה ציבורית, גם לא של קרול, שלפי מגזין "ריקורד" דבקה בו תדמית של "קריפ". השניים לא ממש עזבו מרצונם את טוויטר, אלא פוטרו בשל "ניהול כושל", והם סוחבים את עברם על כתפם. באותה כתבה של "ריקורד" לפני שבועיים סיפרו שלושה משקיעי הון סיכון בולטים מסיליקון ואלי כי החליטו שלא לממן את HQ טריוויה אחרי שהתגלו "התנהגויות מטרידות מצד המייסדים שנחשפו במהלך בדיקת הנאותות". טיבן של ההתנהגויות לא פורט, אבל אלה הצהרות לא פשוטות בימים שבהם צמד המייסדים מכתתים רגליהם לגיוס הון מאסיבי ראשון, לפי שווי של בין 80 ל-100 מיליון דולר.

זו אינה הבעיה היחידה. אם לימדו אתכם, כמו שלימדו אותי, ששום דבר לא מגיע בחינם, כנראה הרמתם גבה כששמעתם באיזו קלות לכאורה HQ מחלקת כסף. מהיכן המימון לחלק בחינם, כך בלי בעיות, אלפי דולרים בכל יום כבר ארבעה חודשים - מבלי שיש תוכנית ברורה ליצירת מבנה הכנסות שמישהו מוכן לדבר עליה? אם נראה לכם שהסוד הוא פרסומות וגמרנו, שימו לב שחברות גדולות, יציבות וותיקות מ-HQ, כמו סנאפ או טוויטר, עדיין לא הצליחו למצוא מודל הכנסות בר קיימא.

"קנו לכם כמה חבילות מסטיק"

מה שמצמצם את ההוצאה הכספית, אבל מגביר את הביקורת נגד HQ, הוא הקושי במימוש הפרסים, שמרביתם מסתכמים בכמה דולרים בודדים. "לכו קנו לכם כמה חבילות מסטיק", מברך רוגאוסקי את 504 הזוכים ב-4.13 דולר בחידון אחד, ומתמצת זאת בפשטות.

ביקורת נוספת שהושמעה נגד האפליקציה הייתה שאת כספי הזכייה ניתן למשוך רק כשהם מצטברים ליותר מ-20 דולר, משימה לא קלה שמצריכה שימוש מתמיד. לא רק שהסכום יחסית גבוה לעומת הפרסים הנמוכים והתחרות העצומה, אלא שעל המשתתף לעשות זאת בפחות מ-90 יום, אחרת HQ תיקח לך את הזכיות. בעקבות המחאה המגבלה הזאת בוטלה.

כל זאת מבלי שבכלל התחלנו לדבר על הטכנולוגיה, והיא בכנות - גרועה. אתם יכולים לקרוא לזה חבלי לידה, אבל 100 ימי החסד תמו מזמן, ובשורה התחתונה האפליקציה סובלת מקריסות רבות, התמונה מופיעה פעמים רבות מפוקסלת, הקול לא מסונכרן, לעיתים השאלות לא מופיעות למשתמשים על המסך, וקורה שהן מופיעות אך לא ניתן להקיש על התשובה הנכונה. בשנת 2018 זה כמעט בלתי נסלח.

כדי להצליח לתמוך במאות אלפי משתמשים שמזרימים וידיאו חי, HQ תצטרך להכניס את הידיים עמוק לכיסים. הבעיה היא שיש חברות עם כיסים עמוקים משל HQ. טריוויה היא בשום אופן לא פטנט, ואין דבר באפליקציה הזו שפייסבוק, אם רק תרצה, לא תהיה מסוגלת להעתיק ביעילות כמו שהיא יודעת. הרשת החברתית הגדולה בעולם תוכל להפיץ את התוכן ל-2 מיליארד משתמשיה, שלה תוך שהיא מוחצת לחלוטין את התחרות.

בשבוע שעבר השיקה HQ גרסה גם בבריטניה, וכעת החברים באי יכולים לשחק בשעון המקומי שלהם. סביר להניח שבחברה מזהים פוטנציאל בשווקים נוספים, ואולי היא תמצא את דרכה גם לשוק הישראלי הקטן. זה גם יכול להיות נחמד מאוד.

למרות כל הביקורת, בסופו של דבר מדובר במשחק פשוט ומתוק, עם תחושה עדינה של רטרו. האתגר האמיתי של HQ נקרא שימור משתמשים: לבני דור המילניום אין באמת סבלנות למוצרים טרנדיים ונחותים טכנולוגית, גם אם אפשר להרוויח בהם כמה גרושים.

המספרים של HQ טריוויה
 המספרים של HQ טריוויה