הקבלנים תוקפים לקראת ההצבעות על תיקוני חוק המכר

מדובר ביוזמה של שר הבינוי והשיכון לתקן את חוק המכר דירות ■ הנושא עתיד לעלות מחר להצבעה בוועדת הכלכלה של הכנסת לאחר דיונים רבים שהתקיימו בנושא, והקבלנים מתנגדים לכמה מהסעיפים

פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד הבינוי והשיכון מקדם מספר שינויים מהותיים בחוק מכר דירות ולאחר דיונים רבים וארוכים שהתקיימו בוועדת הכלכלה בכנסת בשינויים האמורים, מחר צפויה הוועדה להתחיל ולהצביע על חלק מהסעיפים.

מדובר בתיקון 9 לחוק מכר דירות שמבקש בין היתר להטיל כמה חובות חדשות על קבלנים. כך למשל, סעיף אחד מבקש לקבוע שקבלנים יהיו צריכים לעקוב אחר הליכי אישור של תוכניות בנייה - גם במגרשים הסמוכים לפרויקט בו הם מכרו את הדירות ולדווח לרוכשים על כל שינוי בסביבת המגורים העתידית שלהם. במקביל, שינוי נוסף מבקש לקבוע כי הרוכשים יקבלו את התוכניות הסופיות של התכנון כולל כל המערכות שיותקנו בבניין. בעוד במשרד הבינוי והשיכון כבר אמרו בעבר מספר פעמים שמדובר בשינויים צרכניים חשובים, הקבלנים כך נראה סבורים אחרת.

מהתאחדות בוני הארץ נמסר היום כי "התיקונים לחוק יגבירו את אי הודאות בענף ויגדילו את העלויות לקבלנים, עלויות שיתגלגלו בסופו של דבר גם לרוכשי הדירות". כך למשל, לגבי התיקון לחוק המתייחס לכך שהקבלנים יצטרכו לעקוב גם אחרי אישור ושינוי תוכניות סמוכות אמרו היום בהתאחדות בוני הארץ כי: "מוזר שבעוד הממשלה מפעילה תכניות לצמצום הרגולציה, היא מטילה תוספת רגולציה כל-כך מהותית ומכבידה על ענף הבנייה המצוי במשבר הולך ומחריף. מדובר בגזרה שלא ניתן לעמוד בה.

"התיקון לחוק ייאלץ את חברות הבנייה והיזמות להקים מחלקות לעיקוב אחר כל התפתחות סביב הפרויקטים שלהן ולדווח לעשרות אלפי רוכשי דירות. בפרויקט ממוצע יש עשרות מגרשים ומאות יחידות דיור הגובלות בו מסביב. כלומר, חברה יזמית עם 20 פרויקטים תאלץ לעקוב אחר הליכי תכנון של כ-500 תכניות ואלפי יחידות דיור. מדובר בהחלטה שמוסיפה עלויות כבדות שקשה להעריך בשלב זה, אך יוסיפו עשרות אלפי שקלים לעלות ייזום והקמת דירת מגורים בישראל".

במקביל, חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות בוני הארץ, הוסיף ואמר בהקשר זה כי הרגולציה החדשה עשויה אף לפגוע ביתר שאת בקבלנים שבונים את הדירות המוזלות המסגרת מחיר למשתכן: "בפרויקטים יזמים מטלה כזאת תייקר את הדירות ותגולגל לצרכן", כך פייגלין, "בפרויקטים של "מחיר למשתכן" בהם לא ניתן לייקר את הדירות, זה עשוי להביא לקריסה של קבלנים שאין להם חוסן פיננסי".

כאמור, סעיף נוסף בתיקון לחוק מחייב את חברות הבנייה לספק תכניות "לאחר ביצוע" הכוללות את המערכות האלקטרו-מכניות כפי שבוצעו בפועל. לדברי פייגלין, "ישנם מקרים בהם קבלני המשנה האחראים על בניית התשתיות נאלצים להסיט את אחת המערכות בכמה ס"מ כדי למנוע התנגשות. זה קורה מידי יום בכל אתרי הבנייה. כיום במסגרת מצבת כוח-האדם הקיים אין לנו יכולת לעקוב אחר כל שינוי שנעשה ואם נגייס כוח-אדם נוסף לצורך כך, תוספת העלות תגולגל למחירי הדירות. מעבר לכך ניתן היום באמצעים זולים לאתר את מיקום התשתיות בבית לכן התועלת לצרכן זניחה לעומת עלויות".