המאבק לפנינו

סימנים ראשונים של התעוררות המדינות כנגד אופנת הקריפטו

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האם שיא הבועה מאחורינו? זו של ההתלהבות ההמונית כלפי המטבעות הוירטואליים? אינני יודע אבל אני חושב, שלכל הפחות, ראינו שיא משמעותי במיוחד כאשר הביטקוין הגיע לסביבות ה-20 אלף דולר למטבע. 

אין ספק שעולם חדש ומעניין זה מכיל פוטנציאל אדיר מימדים לעתיד. אם לא מן המטבעות עצמן אז מן הטכנולוגיה של הבלוקצ'יין העומדת מאחורי רובן. בכל אופן, לדעתי, לפנינו עוד מחזור אופייני למשהו חדש, המתחיל בהססנות גדולה, ממשיך ביישום ראשוני מלא בוסר אך מעורר בהלה חיובית המונים, שלאחריה קריסה לא קטנה מן השיאים של אותה התלהבות ראשונית.

כל זה למען יצירת בסיס איתן לדבר האמיתי, המבוסס עסקית והמתווה דרך חיים חדשה ומהפכנית ברוב המקרים: ראו את עולם הרדיו של שנות ה-20 במאה הקודמת, ומה שקרה סביב האינטרנט מאז שנות התשעים ועד עתה. כזכור, שיא הבועה שם הייתה בקיץ 2000 כאשר ההבשלה של החברות העסקיות הגדולות שברשת התגבשה הרבה יותר מאוחר.

האם הביטקוין נמצא ב-2000 שלו? לכאורה כן, אבל לא עד הסוף. יש כאן אלמנט קשה, ובעייתי באופן ייחודי, שלא היה בנמצא כאשר דברנו על רכבות, רדיו, אינטרנט, וכהנה טכנולוגיות משנות חיים.

המיוחד הוא שהזירה של הקריפטו מסכנת את אושיות השליטה הפיננסית של המדינות. יכולת הנפקה, מעקב, וניווט החלק המוניטארי של הכלכלה, הוא יסוד מן היסודות של כל מדיניות כלכלית. מקומית, וגלובלית. האם יורשה ל"חידוש הטכנולוגי" הזה, הנמצא מחוץ לכל בקרה, להוות חלק נכבד מן הכלכלה העולמית? אינני חושב אבל, בכל אופן, את המאבק הזה עוד לא התחלנו לראות אפילו.

עד עתה, הממסדים, והרגולטורים שבתוכם, לא "גירדו" את יכולתם להזיק, ולא התוו מדיניות אחידה וברורה. והנה שתי דוגמאות מופלאות אחרונות בעניין זה. ראשית, גרף קטן, מן ה-25-01-2018 כאשר ממשלת יפן החליטה להפסיק את יכולת הפדיון של מטבעות וירטואליות, וזאת בחלק מן הזירות הסוחרות בהן (גרף מבית zerohedge):

משה-שלום-קריפטו-30-01
 משה-שלום-קריפטו-30-01

תוך ארבע שעות, ההפסד באותן מטבעות עיקריות (אגב, יש כבר כמה אלפים כאלו) נע בין כ-10% עד כ-5%.

והדוגמא השנייה הייתה באמרתה של ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בדאבוס, על צורך בבניית כוח משימה מיוחד שיבנה אסטרטגיה מול מטבעות הקריפטו, "בהן משתמשים אלמנטים קרימינאליים בעיקר" כדבריה. בגדול, המערכה הממסדית נגד התופעה רק החלה, וזאת כאשר אותן כלים פיננסיים נמצאים אחרי שיא של התלהבות המונית גדולה.

אגב, אימוץ טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כחלק מן המהלך הכולל של "יציאה מן המזומן" דווקא נראה מהלך הגיוני ביותר. כמו כן, ניתן לראות שילוב של הטכנולוגיה גם בהפקתו של "מטבע גלובלי", אשר יהווה גיבוי לשיפוץ של המערכת המוניטארית הנוכחית החבולה כל כך. פרויקט העולה חדשות לבקרים בחוגי האינטליגנציה השואפת לגלובליזציה בכל תחומי חיינו.

יש לזכור שהמהות של הקריפטו היה ונשאר בקיום מערכת מוניטארית עצמאית, אשר אינה ניתנת להשחתה על ידי נגידים וקובעי מדיניות, ואשר אינה נתונה לגחמותיהם של פוליטיקאים הבוחרים לעיתים בכלי הפיננסי כחלק ממעשה עוין כלפי אויב. מהות זו תצטרך עכשיו להיות במבחן. האם זה אומר שהמדינות יצליחו למחוק את הביטקוין, ודוגמתו? כנראה שלא אבל יש לשער שהביטקוין של 2020 והלאה יהיה הרבה יותר תחת שליטה מאשר זה שאנו מכירים היום.

■ הכותב הוא מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.