סלקום: העיר החכמה סוערת בעקבות תמחור אגרסיבי

מכרז העיר החכמה בתל-אביב הוא מהגדולים ביותר בארץ, ומתחרותיה של סלקום טוענים שהיא אגרסיבית בהצעה שלה בגלל שהיא רוצה נגישות לתשתיות ■ סלקום: "אם לא נתמודד במכרז כזה שהוא באסטרטגיה שלנו, אז על מה כן?"

מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: סיון פרג'

מכרז העיר החכמה בתל-אביב עומד להיסגר ביום שלישי הקרוב, אך נראה שחלק מהמתמודדים כבר נערכים להמשך התחרות בבית משפט. מדובר במכרז העיר החכמה הגדול ביותר בארץ, לדברי המתמודדים, והוא כולל רישות של העיר באלפי מצלמות פלוס הקמה של מערך שליטה, פיקוח ובקרה. במכרז מתמודדות בין היתר מוטורולה וסלקום שמתמודדת ביחד עם חברת ח. מר.

מחר (ג') אמורה ועדת המכרזים לפתוח את המכרז ולהכריע בין ההצעות, ואולם כבר עתה ברור שההצעה של סלקום וח. מר, יצרה בלגן גדול היות ושתי החברות הציעו הצעה שלדברי המתחרים היא היפסדית בהגדרה. ממסמכי המכרז שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי סלקום וח. מר תמחרו בשקל אחד, סעיפים שבמכרז העירייה הקצתה להם מאות אלפי שקלים ואף למעלה מזה. בסעיפים אחרים סלקום נתנה הנחות גדולות של עשרות אחוזים.

מתחרותיה של סלקום העריכו כי ההצעה שלה כה נמוכה בגלל שהיא מעוניינת לקבל נגישות לתשתיות תקשורת פיזיות בתל-אביב וכן תוכל לקבל זכויות לפריסת תשתיות, ולכן שווה לה להציע הצעה שהיא הפסדית בהגדרה.

בסלקום דחו על הסף את הפרשנות וטענו שההצעה שלהם היא רווחית ושהמתחרות פשוט בלחץ אחרי שהתרגלו לגבות מחירים מאד גבוהים בפרויקטים דומים. עוד טענו שהפרויקט הוא אסטרטגי ממדרגה ראשונה. החברה הודיעה לפני שנה על כניסתה לתחום הערים החכמות והתמודדות במכרז כמו בעיריית תל-אביב עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה. סלקום דחו את ההערכה שהחברה מתמודדת בגלל הנגישות לתשתיות תת קרקעיות ושהדבר קשור לכוונותיה לפרוס סיבים אופטיים ולחבר כמה שיותר לקוחות על גבי תשתיות עצמאיות.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "העירייה פתחה את הצעות המחיר של החברות שניגשו למכרז עבור הקמה, פריסה ותפעול של מערך המצלמות והשליטה והבקרה בשגרה ובחירום, של העירייה. החלטה על החברה הזוכה תהא בכפוף להחלטות ועדת המכרזים שיתקיימו בקרוב. חשוב להדגיש, כי תשתיות עיריית תל-אביב-יפו היו ויישארו בשימוש בלעדי של העירייה ולא תתאפשר גישה לנתונים לחברה שתזכה".