ח"כ קיש בדיון על הפליטים: ההסכם עם המדינה השלישית חסוי

דיון סוער בוועדת הפנים בנושא גירוש מבקשי המקלט ■ ח"כ יואב קיש: "נשאיר את ה פליטים ונחזיר את מהגרי העבודה" ■ ח"כ מיכל רוזין: "הממשלה שוב ושוב מהתלת בציבור ומשנה את העובדות - העיקר לגרש"

ועדת הפנים של הכנסת דנה בגירוש מבקשי מקלט/מסתננים בדיון שהתלהט. בשעה הראשונה של הדיון נכח שר הפנים אריה דרעי ואמר שהמדינה השלישית אליה מיועד הגירוש מסכימה לקלוט גם מגורשים בכפייה. חברי הכנסת תמר זנדברג, מיכל רוזין, מרב מיכאלי ואורן חזן הפריעו במהלך דבריו. חלקם הוצאו החוצה מחדר הוועדה. עם התלהטות הדיון הוא הופסק, ושר הפנים דרעי יצא ולא חזר לחדר הוועדה.

דרעי ציין בדיון כי בשנה שעברה "עזבו 3,000 יוצאי אפריקה, וגורשו מן המדינה כ-5,300 איש, רובם אוקראינים וגיאורגים". לדבריו, השיח המתנהל כיום בציבור מתנהל על מידע ונתונים לא מדויקים.

דרעי הוסיף כי לא יגורשו משפחות, ילדים ומי שהגישו בקשת מקלט עד 31 בדצמבר.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, אמר שכמעט בלתי אפשרי היה לנהל את הדיון בעודה היום. לדבריו, "בשבועות האחרונים תפס תאוצה קמפיין סיוע למסתננים. הגיע הזמן לנפץ את השקרים הבוטים. אני מגנה את תופעת זילות השואה. נשאיר את הפליטים ונחזיר את מהגרי העבודה. המוסר היהודי הוא לגרש את המסתננים". 

ח"כ תמר זנדברג, שהוצאה מחדר הוועדה, ציינה כי היא העבירה ביקורת על הקשרים של ממשלת הימין בישראל עם מפלגות אנטישמיות כגון מפלגת הימין האוסטרית, הפולנית והגרמנית: "הדמגוגיה של יואב קיש חצתה את כל הקווים האדומים", אמרה זנדברג. "אני אמרתי וחוזרת ועומדת על זה שהקשרים של מפלגת השלטון עם מפלגות אנטישמיות ונאציות באירופה היא בושה למדינת ישראל ובושה לממשלת ישראל. לא ייתכן שהממשלה הזאת תשתמש בדמגוגיות שואה כשזה נוח לה - ובמקביל תכשיר בדיעבד את רצח העם ברואנדה, תקיים קשרים עם מכחישי שואה בפולין ותארח אנטישמים מאוסטריה. מישהו צריך להגיד לממשלה הזאת את האמת - היחסים החבריים שלה עם מפלגות שכאלה הם בושה גדולה ואות קין על כל הכנסת". 

רוזין אמרה היום כי למרות הנתונים שהציג השר דרעי, "הממשלה שוב ושוב מהתלת בציבור ומשנה את העובדות - העיקר לגרש. במשך שנים מתנהל מצעד איוולת ומדיניות חלם של כל הממשלות שהיו פה - מאלה ששלחו את הפליטים באוטובוסים לדרום תל-אביב, ועד הממשלה הנוכחית שמסרבת לטפל כראוי בבקשות המקלט. הגיע הזמן שהממשלה תחשוף את התנאים ואת ההסכמים החשאיים הללו. לא יכול להיות שיסתירו מהציבור מה עושים ועושות בשמנו. ביום רביעי אעלה להצבעה ועדת חקירה פרלמנטרית להצבעה במליאה. הגיע הזמן". 

לפני שזנדברג הוצאה מן הוועדה, היא אמרה לעבר קיש: "אתם חברים של הנאצים". הדבר כמובן הכעיס את יו"ר הוועדה, ח"כ קיש, והוא ביקש להוציאה מן החדר.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, יהושע מור-יוסף, הסביר בדיון את הפער בין מספר מבקשי המקלט המוגדרים בסופו של דבר כפליטים לעומת מהגרי עבודה המועמדים לגירוש. "הנושא של התגייסות לשירות חובה במדינה שממנה הם מגיעים, הוא לא נתפס בעיניים שלנו כנושא שמגדיר אותם כפליטים. מדינת ישראל החליטה שנושא זה אינו קריטריון לפליטות, זה לא שירות צבאי שהורגים אותם בצבא, אלא שהם מעדיפים שלא לשרת, כל אחד מן הנימוקים שלו".

לדבריו, יש רבים שלא הגישו בקשות מעמד לפליטות וקבוצה של אנשים שהגישו בקשות ובקשותיהם עדיין לא נבדקו. קבוצה זו לא תגורש בשלב הזה.