"הפכנו למטרה חיה": מפקחי הבנייה נגד תיקון 116

"כבר הגענו בעבר למצב בהם בני המשפחות שלנו נחשפו לאיומים", אומרים מפקחי הבנייה בישראל, לאחר שבית המשפט העניק להם סמכויות מתן קנסות ■ ברקע לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה מתארגנת שביתת אזהרה בת יום

"מפקחי הבנייה חשופים ללא הגנה וליווי משטרתי או גורמי אכיפה מתאימים" / צילום: שאטרסטוק
"מפקחי הבנייה חשופים ללא הגנה וליווי משטרתי או גורמי אכיפה מתאימים" / צילום: שאטרסטוק

מפקחי הבנייה בישראל יוצאים למאבק נגד חוק ותקנות שלטענתם הציבו אותם בחזית המאבק מול עברייני הבנייה בישראל ללא דרך להתגונן. מחר (ג') מתכננים המפקחים להפגין מול משרד האוצר בנושא ודורשים לבטל את התיקון לחוק שאושר בשנה שעברה. ועד הפעולה של מפקחי הבנייה החליט לצאת להפגנה בשל העובדה שבחודשים האחרונים מדווחים מפקחים על מקרי אלימות שהופעלה כלפיהם וטוענים כי כניסת התיקון לחוק לתוקף הובילה לעליה במקרי האלימות.

ועד הפעולה שמייצג את מפקחי הבנייה החליט לצאת למאבק, ותולה כאמור את האשם בתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה ששם לטענתם הוועד את מפקחי הבנייה בחזית מול עברייני הבנייה בישראל. "אם בעבר בתי המשפט היו אלו שגוזרים את הקנס הכספי, אז היום עם שינוי החוק המדינה העניקה לנו סמכויות נרחבות ובראשם מתן קנס עד גובה של מאות אלפי שקלים. עברייני הבנייה רואים בנו את האשמים ומכאן הדרך לאלימות פיזית ומילולית קצרה ביותר. החלטנו לשים לזה סוף ולבטל את תיקון החוק", כך אומר מפקח בנייה ממובילי מאבק המפקחים.

נזכיר כי באוקטובר האחרון נכנס לתוקף תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה שתכליתו הגברת האכיפה על עבירות בנייה. התיקון הוסיף סמכויות למפקחי הבנייה אולם במקביל היישום בשטח העלה כי המפקחים כעת חשופים להתנגדות גבוהה מצד עברייני הבנייה. שלא כבעבר, ניתן כיום ליחידות הפיקוח על הבנייה שיקול הדעת לקבוע קנס מנהלי ששיעורו מגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים, וזאת בנוסף להבאת ראיות ותוך טיפול בפן הפלילי של עבירת הבנייה. המפקחים טוענים כי הגדלת הסמכויות ללא תגבור כוח האדם וללא ליווי משטרתי או של גורמים נוספים הוביל למציאות בעייתית בשטח.

המפקחים מסבירים כי התיקון לחוק מחייב את המפקח ללבוש מדים ותג מזהה, דבר שגורם לזיהוי המפקח בשטח ובמקביל מסייע בידי העבריינים לנקוט באמצעים להעלמת ראיות ובכך לפגוע משמעותית בחומר הראיות וביכולת לטפל במקרה בהיבט הפלילי. עוד נזכיר כי לפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" כי המפקחים התריעו כבר אז כי התיקון החדש בעייתי. הם הוסיפו כי תקנים חדשים שפורסמו לתפקידים ביחידה הארצית לאכיפת דיני הפיקוח על הבנייה, התייחסו לעמדות ניהול ולא לתפקידי פיקוח הנדרשים בשטח לאור הרחבת הסמכויות על פי התיקון לחוק.

כלנית רפאל, סגנית מנהל פיקוח על הבנייה בחולון וחברת ועד הפעולה, מסבירה כי: "מדובר בקנסות מנהליים של בין עשרות למאות אלפי שקלים אשר ימסרו, ומפקחי הבנייה חשופים ללא הגנה וליווי משטרתי או גורמי אכיפה מתאימים. היום פקח עירוני נותן קנס 250 שקל על חניה ונתקל באלימות מילולית ופיזית, אז תתארו לעצמכם מה יקרה למפקחי הבנייה בעקבות מתן קנסות בסך 100 אלף שקל ואף יותר".

עו"ד ומפקח בנייה מהוועדה המקומית בפתח תקווה גלעד הלוי מוסיף:" עצם לבישת המדים והתג המזהה בתוספת מתן הקנסות בגובה עשרות ועד מאות אלפי שקלים, ללא כל ליווי משטרתי, תגרום ודאי לעלייה במקרי האלימות כלפי מפקחי הבנייה. הפכנו למטרה חיה ואין לנו כל גיבוי. כבר הגענו בעבר למצב בהם בני המשפחות שלנו נחשפו לאיומים ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה עקב תיקון 116, בו האכיפה תהפוך קיצונית אף יותר כלפי עברייני בנייה דבר שיגרום לתגובות קיצוניות יותר".

נציין כי במקביל גם בהסתדרות מצטרפים למחאת המפקחים. יו"ר הסתדרות ההנדסאים, דני הורנשטיין, הודיע היום כי מחר תתקיים שביתת אזהרה בת יום אחד של עובדי הוועדות לתכנון ובנייה בכל רחבי הארץ. לדברי הורשנטיין, הסיבה לעיצומים היא "העלייה החדה במקרי האלימות כנגד מפקחי הבנייה שהתגברו לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה. מפקחי הבנייה הפכו למטרה חיה, הם חשופים לאלימות מידי יום וחוששים לחייהם". במקביל מזכירים בהסתדרות כי הצעדים הארגוניים והשבתת הוועדות ברחבי הארץ יינקטו בהמשך לסכסוך עבודה פתוח אשר הוכרז ביולי 2017.

ממשרד האוצר נמסר: "מפקחי הבנייה עושים עבודה חיונית בתנאים לא פשוטים הכרוכים לעיתים בחיכוך עם התושבים. חובת הזדהות של מפקח, ובכלל זה החובה ללבוש מדים ותג זיהוי בהתאם לחוק, חלה על כל מי שמפעיל סמכויות אכיפה ופיקוח. בהתאם לחוק החל על פקחי הבנייה, החובה ניתנת לשינוי בעת סכנה, שכך שהטענה לעניין המדים אינה ברורה כלל. תיקון 116 היטיב עם מפקחי הבנייה ולא הרע את מצבם. חלק מטענות המפקחים מבוססות על מידע או פרשנות מוטעית של הוראות החוק. בשבועות האחרונים נעשו מספר ניסיונות מצד המדינה והשלטון המקומי להידבר עם נציגות המפקחים, ללא הצלחה. אנו תקווה שנציגות העובדים והסתדרות העובדים ישכילו לחזור להידבר על מנת שניתן יהיה לגבש פתרונות ולהשיב את שגרת העבודה למסלולה".