הפרופילים המזויפים בטוויטר מסתבכים עם החוק

חברה אמריקאית בשם Devumi חשודה שמכרה ללקוחותיה פרופילים אוטומטיים שעקבו אחריהם ברשת החברתית ■ בחלק מהמקרים הפרופילים התבססו על גניבת זהות מאנשים אמיתיים ■ עכשיו הרשויות בארה"ב פתחו בחקירה

טוויטר / צילום: שאטרסטוק
טוויטר / צילום: שאטרסטוק

אם אתם גולשים בטוויטר, כנראה נתקלתם בפרופילים חשודים למראה, שנראים מזויפים ולא מתנהגים כמו בני אדם אמיתיים. כעת נדרשות לתופעה הזאת גם רשויות החוק.

תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" מסוף השבוע חשף שחברה בשם Devumi מכרה לכאורה מיליוני עוקבים מזויפים למשתמשים בטוויטר. בעקבות זאת הודיעה אתמול מדינת ניו יורק כי פתחה נגדה בחקירה: התובע הראשי של המדינה, אריק שניידרמן, אמר כי "התחזות ורמאות אינן חוקיות בניו יורק", ואף הביע דאגה שפעולות כאלה חותרות תחת הדמוקרטיה. לפי התחקיר, לקוחות שהיו מעוניינים להגדיל את מכסת העוקבים שלהם פנו לחברת דוומי, על מנת שיוכלו להגביר את כולם בדעת הקהל או לקבל הצעות עסקיות ביתר קלות. החשבונות המזויפים והאוטומטיים שהחברה יצרה יכולים להשפיע על דיונים פוליטיים, וכן להשמיץ מתנגדים.

דוומי מציעה באתר שלה את האפשרות להזמין עד 250 אלף עוקבים בטוויטר, לקנות לייקים וריטוויטים, וכן לרכוש צפיות ביוטיוב, השמעות בסאונדקלאוד ועוקבים בפלטפורמות נוספות. החברה כותבת בו שסייעה ליותר מ-200 אלף לקוחות. מהכתבה עולה כי לדוומי יש לפחות 3.5 מיליון פרופילים אוטומטיים (בוטים), ורבים מהם נמכרים שוב ושוב ללקוחות שונים, כך שבמצטבר היא סיפקה יותר מ-200 מיליון עוקבים מזויפים ללקוחותיה. לפי הדיווח, לפחות 55 אלף מהחשבונות האלה משתמשים בפרטים אישיים אמיתיים של משתמשי טוויטר.

לקוחות החברה היו שחקנים, יזמים, פרשנים פוליטיים ועוד. בדיווח הוזכרו בין היתר שמותיהם של מרתה ליין פוקס, יזמית וחברה בבית הלורדים הבריטי - ולמרבה האירוניה, גם חברת דירקטוריון טוויטר. עוד הוזכרו שמותיהם של המיליארדר מייקל דל ודוגמנית העבר קאת'י איירלנד, עורך בסוכנות הידיעות הסינית הממשלתית וכן תומכי ומתנגדי טראמפ, שככל הנראה השתמשו בעוקבים המזויפים לצורך הפצת תעמולה. יש לציין כי הלקוחות לא בהכרח ידעו שהעוקבים מזויפים.

בתחקיר רואיינו אנשים שזהותם נגנבה לכאורה כדי ליצור בוטים ריאליסטיים. אחת מהם היא ג'סיקה ריצ'לי, נערה ממינסוטה ששמה ותמונתה מככבים בפרופיל מזויף המקדם נדל"ן קנדי, השקעה במטבעות דיגיטליים, תחנת רדיו בגאנה ואפילו תכנים פורנוגרפיים. "זה נורא שמישהו ישלם עבור דבר כזה", היא אמרה. מייסד דוומי, ג'רמן קאלאס, הכחיש שהחברה שלו מכרה עוקבים מזויפים או שנגנבו זהויות ממשתמשים אמיתיים, "ההאשמות האלה שקריות ואנו לא יודעים דבר על פעילות כזו", אמר ל"ניו יורק טיימס".

טוויטר פרסמה בתגובה לתחקיר ציוץ ובו נכתב כי החברה עובדת כדי לעצור את דוומי וחברות דומות. לפי מחקר שערכו במרץ אוניברסיטת דרום קרוליינה ואוניברסיטת אינדיאנה, 15% מהמשתמשים בטוויטר הם פרופילים אוטומטיים - 48 מיליון חשבונות.

שמה ותמונתה של נערה ממינסוטה נגנבו לכאורה, וכעת מככבים בפרופיל מזויף המקדם נדל"ן קנדי, השקעה במטבעות דיגיטליים ואפילו תכנים פורנוגרפיים. "זה נורא שמישהו ישלם עבור דבר כזה", היא אמרה.