גפני: העלאת שכר השרים לא תחול על שאר הבכירים במשק

מבירור שערך "גלובס" עם משרד האוצר עולה כי אין כל שינוי במדיניות השכר, כך שלדברי גפני בוועדה היום אין כל משמעות מעשית ■ אושרה הפחתת השכר של השרים ישראל כ"ץ ואלי כהן

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני כשבועיים אישרה ועדת הכספים של הכנסת  העלאת שכר לשרים, אך בעקבות פניות של שני שרים - שר התחבורה ישראל כ״ץ (הליכוד) ושר הכלכלה אלי כהן (כולנו)- כונסה היום הועדה פעם נוספת כדי לאפשר לשני השרים האלה לדחות את התוספת שכר. בפתח הדיון ציין יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שהשניים פנו אליו וביקשו שלא להעלות את שכרם, אך כיוון שהחוק אינו מאפשר לבצע זאת באופן אוטומטי, חשב משרד ראש הממשלה הודיע שזה לא ניתן לביצוע. עקב כך, פנה מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ליו"ר ועדת הכספים גפני וביקש לכנס דיון ובו יאושר ויתור שני השרים על השכר.

"במשך כל הקדנציה הנוכחית, הייתי סבור שיש לשנות את שיטת העדכון של שכר שרים, שתהיה דומה לשיטת העדכון של שכר חברי הכנסת", אמר גפני. "זאת מכיוון שנוצר מצב אבסורדי שחברי הכנסת משתכרים יותר מהשרים ובעצם המטרה הייתה להשיב את הסדר השלטוני ההיררכי הנכון. כיום בעקבות ההחלטה שקיבלנו כאן, כולם, גם השרים וגם חברי הכנסת, השופטים וכד', שכרם מוצמד למדד השכר הממוצע במשק".

הועדה החליטה לאשר לשרים המדוברים להפחית בחזרה את שכרם וגם לאפשר, מעתה והלאה, לשרים להסדיר את נושא הפחתת השכר מול חשבי המשרדים.

בנוסף, בהמשך לדיון לפני שבועיים בועדת הכספים, פורסם ב"גלובס" כי עשויים בכירים רבים לקבל תיקון מעלה של השכר. ח"כ מיקי רוזנטל ציין היום בדיון שבישיבה הראשונה בנושא הוא שאל את אנשי האוצר מה המשמעות הכלכלית של ההחלטה. "נאמר לי אז שהם לא יודעים בדיוק והעריכו שמדובר בשני מיליון שקלים לשנה פחות או יותר. אלא שבימים האחרונים יש פרסומים על הצמדות של בעלי תפקידים בשירות הציבורי, החל מראשי רשויות, מנכ"לים וכד', לשכר השרים וזה דרמטי! לא קיבלנו החלטה כזאת, כך שכל הצמודים שכרם יעלה עכשיו. כי זה כבר סדרי גודל אחרים של עלויות. נדרשת הבהרה של ועדת הכספים, שההחלטה נועדה לתקן את שכר השרים בלבד ולא כל הצמודים או שרוצים להיות צמודים".

כתוצאה מכך, הבהיר גפני שאכן מדובר בהעלאת שכר רק לשרים, תוך שהשרים שאינם מעוניינים בכך יוכלו מעתה והלאה לפעול להשבת שכרם הקודם באמצעות החשבים של המשרדים הרלוונטים. "אני מבהיר", אמר גפני "ההחלטה שהתקבלה פה בוועדת הכספים, נוגעת רק לשרים וסגני שרים ולא ראשי רשויות וכל מיני מוצמדים. ההחלטה על הצמדת שכרם של ראשי רשויות וכד' זה עניין פנימי של משרד הפנים והחלטה של מנכ"ל המשרד בעניין. לא ניתן לתלות את זה בהחלטת ועדת הכספים בעניין שכר השרים. ההחלטה שלנו כאן לא חלה על כל גורם כלשהו במשק הישראלי אלא רק על שרים וסגני שרים".