מכירה סיטונאית למכולות: רמי לוי ויינות ביתן הצטרפו למירוץ

אחרי שופרסל, גם שתי רשתות הקמעונאיות מגייסות את כוח הקנייה ואת היכולות הלוגיסטיות שלהן לטובת העסקים הקטנים ■ רמי לוי תספק סחורה ממרכז לוגיסטי במודיעין בהנחות של עד 40% ■ יינות ביתן חברה למיזם Free Market ותספק מוצרים בהנחה של 15%-20%

רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי
רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי

אחרי ששופרסל פתחה חנות בפורמט Cash and Carry למכירה סיטונאית לבעלי מכולות ועסקים קטנים, גם רמי לוי וגם יינות ביתן רוצים לנגוס בעוגה. לוי צפוי לפתוח בשנה הקרובה שתי נקודות מכירה סיטונאית למכולות ובעלי עסקים קטנים. הנקודה הראשונה צפויה להיפתח במרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) שלוי מתכוון לחנוך במודיעין במאי הקרוב.

מדובר במרכז לוגיסטי המשתרע על שטח של כ-30 אלף מ"ר שישרת לצד 50 סניפי הרשת גם את מערך ההפצה שמפעיל לוי למכולות באזור ירושלים והסביבה, וכן יהווה נקודת רכישה עבור קמעונאים קטנים, בעלי מסעדות, קיוסקים ומוסדות, ולמעשה כל מי שירצה לרכוש בכמויות גדולות. מערך ההפצה הנוכחי שמפעילה הרשת משרת כבר היום כ-500 בתי עסק ונקראת רמי לווי שיווק השקמה הפצה, והשאיפה היא להרחיב את הפעילות לכל הארץ.

בנוסף לנקודת המכירה במרכז הלוגיסטי, החברה עמלה על חנות סיטונאית לבעלי עסקים בנתניה בשטח של כ-6,000 מ"ר. חנות זו צפויה להיפתח בעוד כ-4 חודשים. בדומה למהלך של שופרסל, צפויה רשת רמי לוי שיווק השקמה להציע מוצרים בהנחה של 5%-40% מהמחיר שבו בעלי המכולות והעסקים הקטנים רוכשים היום. בדומה לפורמט של שופרסל, ההוזלה מתאפשרת בשל ההתייעלות הלוגיסטית וכוח הקנייה של הרשת.

מהלך זה מצטרף לצעדים אחרים שמוביל לוי בימים אלה, שמטרתם חיזוק הנוכחות שלו בתוך הערים ומחוץ לסניפי הדיסקאונט. בסוף השנה דיווחה הרשת על רכישה של 20% מקופיקס עם אופציה לרכישה של עד 50.01% לצד תוכניות להסב את סניפי הרשת, שגודלם כ-200 מ"ר, למיתוג בהתאם. במקביל, לוי פועל לפתיחת סניפים נוספים בפורמט "רמי לוי בשכונה", חנויות עירוניות גדולות יותר מאלה של סופר קופיקס, בשטח של כ-400 מ"ר.

כיום נסחרת רמי לוי שיווק השקמה  לפי שווי של מעל 2.7 מיליארד שקל, לאחר שהציגה ברבעון האחרון רווח נקי של כ-30.3 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-2% ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת. החברה רשמה צמיחה של כ-3.2% בהכנסות ממכירות, שהסתכמו ברבעון בקצת פחות מ-1.3 מיליארד שקל.

ביתן מסתער על המכולות

גם קבוצת יינות ביתן, שבשליטת נחום ביתן, צפויה להעמיד בקרוב את שירותי המרלו"ג שלה לטובת הקמעונאים הקטנים בענף המזון, ולהיכנס כשותפה במיזם Free Market, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הקבוצה כבר ציידה חלק מהקמעונאים הקטנים - בהם בעלי מכולות ומינימרקטים - במכשיר טאבלט בחינם לצורך ביצוע הזמנה מקוונת מתוך המרלו"ג בקיבוץ אייל. המוצרים הקיימים בקטלוג המיזם יימכרו במחירים הנמוכים ב-15%-20% ממה שנמכר כיום ברשת.

מדובר באפליקציה הכוללת מגוון פתרונות למכולות קטנות, לפיצוציות ולנקודות מכירה גדולות יותר. לצורך ניהול מאגר הלקוחות הגדל חברה Free Market לחברת ביטוחי האשראי בססח, המספקת רשת ביטחון לשלל המכולות, ולחברה פיננסית שתתפעל את המערך ותבחן את יציבות הקמעונאי הקטן שמבקש להצטרף למהלך. הרעיון מאחורי המיזם הוא שבעלי המכולות יוכלו לעשות הזמנות לחנות בכל זמן, ויהיה להן מעקב אחרי מבצעים, מחירים ומלאי בזמן אמת. הייחודיות של המיזם היא כרטיס אשראי שדרכו בעלי המכולות משלמים בשוטף פלוס 60.

מהלך זה הוא אחד המהלכים האסטרטגיים שמוביל ביתן מאז שרכש את רשת מגה ב-455 מיליון שקל ביוני אשתקד, מה שהפך את הקבוצה בשליטתו לשנייה בגודלה אחרי שופרסל. קבוצת ביתן מחזיקה בלמעלה מ-180 סניפים באמצעות שלוש רשתות: יינות ביתן ותת-הרשת יינות ביתן בעיר, מגה בעיר ושוק מהדרין. מחזור המכירות שלה מוערך ב-5.8 מיליארד שקל.

בשבועות האחרונים חנכה רשת שופרסל חנות סיטונאית ראשונה המיועדת לקמעונאים קטנים שממוקמת בבאר יעקב והצהירה כי מדובר בסניף ראשון שיורחב לכמה חנויות ויהווה מנוע צמיחה עבור הקבוצה. בנוסף לכך, יו"ר ארגון המכולות אלי סתווי פועל יחד עם משרד הכלכלה להפעלת מיזם דומה עם מרלו"ג עצמאי.

דובר יינות ביתן סירב להתייחס לדברים ולא הכחיש.