המוסר אינו יהודי, ודרעי אינו נאצי

חבל שיו"ר הוועדה הוא זה שתומך בלהט בגירוש ■ יש כאן שאלה של חוק ושל מוסר

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

פרשת מבקשי המקלט היא טרגדיה מתמשכת. אתה רואה אנשים חסרי ישע ואמצעים מבקשים להיות פה כדי לעבוד ולשרוד, מה שכנראה לא יהיה להם במדינות מוצאם. מצד שני, גם לישראל יש בעיות, ותוספת מהגרים לא מוסיפה בריאות למדינה. מה עושים? על שאלה זו ישבה ועדת הפנים של הכנסת אתמול (א'), וסיכמה: צעקות, צרחות, הוצאה מהישיבה, בלגן. כמובן ששום דבר טוב לא ייצא מזה למבקשי המקלט.

המוסר של דרעי

חבל שיו"ר הוועדה הוא אריה דרעי, התומך בלהט בגירוש. למה חבל? כי יש כאן לא רק שאלה של חוק, אלא גם, ואולי בעיקר, של מוסר. "המוסר היהודי הוא לגרש את המסתננים" - אמר דרעי בוועדה. המוסר היהודי? מה זה בדיוק? מי קובע אותו? למעשה, כל מי שרוצה מוזמן להיות דובר המוסר היהודי. אבל דרעי? האיש שגנב, לקח שוחד, ישב שנים בבית הסוהר - הוא קובע הלכות בעניין המוסר היהודי?

המוסר היהודי אינו המוסר הדתי

אם בכלל, אז דרעי מדבר בשם המוסר הדתי, שאינו בהכרח זהה למוסר היהודי. אם ההלכה קבעה את מה שאומר דרעי, זה לא עניינה של ממשלת ישראל, זה לא משהו שצריך לשמש ארגומנט בדיון רציני במאה ה-21. אם דרעי מעוניין לחיות על פי המוסר, שיעשה זאת כאשר הוא מתכנן ומבצע את מעשיו, אלה שהורשע עליהם, ואלה שעדיין בחקירות. המוסר היהודי, לא הדתי, גורס שאדם שחטא למוסר לא יכול לדבר בשמו. אם היתה בדרעי טיפה של מוסר, הוא היה מתפטר מראשות הוועדה.

למי לא להאמין

"חד-משמעית - יש הסכמה עם המדינה השלישית על הרחקה בכפייה", הודיע דרעי בוועדה. אבל מה לעשות, ושתי המדינות בהן מדובר, רואנדה ואוגנדה, מכחישות זאת. למי להאמין? אני יודע למי לא להאמין. דרעי כבר הוכיח שהוא מסוגל לשקר בלי להניד עפעף כדי להשיג את שלו. בשבילו העניין הזה הוא דתי, ולכן לא רלבנטי למדינה. לא הייתי רוצה שגורלם של אנשים אומללים ייקבע על ידי דרעי ושכמותו.

דרעי אינו נאצי

לא יהיה לזה סוף? אני מתכוון לעשיית שימוש בנאציזם בשיח הפוליטי בארץ. השמאל לא אהב, ובצדק, את הקריאות בימין שהשוו אותו לנאציזם. השלט של רבין לבוש במדי אס.אס יהיה לדראון עולם. כמה פעמים צריך לומר זאת, תמר זנדברג: שום דבר ואף אחד לא דומה לנאצים, בשום תחום ובשום זמן. "אתם חברים של נאצים" - הטיחה זנדברג בחברי הוועדה. זו אמירה צורמת בהרבה מכל הצרחות, להבדיל, של שרה נתניהו, וצריך להוקיע אותה.