ח"כ סתיו שפיר תורחק ממליאת הכנסת למשך שבוע

לאחר שבמהלך ועידת הכספים התייחסה ח"כ שפיר לח"כ מיקי זוהר במילים "מושחת" מספר פעמים, הוחלט להענישה ■ שפיר סרבה לחזור בה מהדברים ■ גם ח"כ מיכל בירן תורחק מישיבות מליאת הכנסת והוועדות, לאחר שכינתה את ח"כ אורן חזן "סרסור"

סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
סתיו שפיר / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת האתיקה של הכנסת הענישה את חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) והרחיקה אותה ממליאת הכנסת ומישיבות ועדות הכנסת, לרבות הוועדה בראשה היא עומדת לשבוע, וזאת לאחר שכינתה את ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) "מושחת". גם התבטאות דומה של ח"כ חיים ילין (יש עתיד) הובאה בפני ועדת האתיקה, אך לאחר שהוא חזר בו מדבריו, לא קיבל עונש.

בהחלטת ועדת האתיקה צוין ששפיר עשתה שימוש במילה "מושחת" כלפי זוהר פעמים רבות במהלך ישיבת ועדת הכספים ביום 27 בדצמבר 2017. היא כינתה את זוהר "מושחת פופוליסט, לך תעשה עוד דיונים על השכונה שלך בקריית גת. … איפה הכספים לנכים? איפה הכספים לדיור הציבורי? אתה מושחת שאין לתאר… מושחת, מושחת, מושחת, בן אדם שבוועדה שלו עושה רק דיונים על השכונה בה יש לו נדל"ן, בקריית גת, מעז לשבת כאן ולדבר על כספי ציבור".

שפיר חזרה על הדברים בהמשך ישיבת ועדת הכספים באותו היום.

בהחלטת ועדת האתיקה נאמר שבעוד שהשימוש במילה "מושחת" ו"שחיתות" אינה עניין נדיר בכנסת, הועדה רואה לנכון להבחין בין זריקת המילים הללו באופן כללי לבין האשמה ספציפית נגד חבר כנסת, "אשר כביכול נסמכת על החלטה של ועדת האתיקה".

ועדת האתיקה מציינת כי ביום 17 ביולי 2017, הם אכן קבעו שח"כ זוהר, ביושבו בוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי, "הפר את כללי האתיקה המחייבים את חברי הכנסת להימנע מאפשרות של ניגוד עניינים ולהימנע מליזום הצעות בנושאים בהם יש להם עניין אישי" - הכל בנוגע לדיון שערך זוהר בשכונת כרמי גת. ועדת האתיקה הטילה עליו אז "סנקציה של הערה" והורתה לו להימנע מליזום ולנהל ישיבות העוסקות בכרמי גת.

אך, קובעים היום חברי ועדת האתיקה, "מעולם לא קבענו שחבר כנסת זוהר הוא 'מושחת', לא ייחסנו לו כוונת זדון, ואף התרשמנו כי בשעתו התנהלותו נבעה מחוסר ניסיונו והיותו ח"כ חדש ויו"ר ועדה חדש".

בהחלת ועדת האתיקה היום מצוין כי כיוון שח"כ שפיר סירבה לחזור בה מהדברים שאמרה, עולה כי בכוונתה לחזור ולעשות שימוש בביטוי כלפי ח"כ זוהר. "זה עניין שוועדת האתיקה לא יכולה להשלים איתו", נאמר.

בנוסף לשפיר, גם ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) תורחק מישיבות מליאת הכנסת והוועדות, לאחר שכינתה את ח"כ אורן חזן "סרסור". החלטת ועדת האתיקה נגד בירן התמקדה בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא קק"ל. באותו הדיון לפני מספר חודשים האווירה בחדר הוועדה התלהטה וחזן התווכח עם מספר חברות כנסת, כולל בירן, רחל עזריה ומרב בן ארי.

בשיא הדברים קראה בירן לחזן "אתה סרסור ובושה לכנסת" אחרי שחזן אמר לעזריה "אני יכול ללמד אותך הרבה דברים אבל לא בטוח שתוכלי להרשות לעצמך". בירן שישבה לצידה של עזריה השיבה לו: "אני לא יודעת מה היא תעשה עם המיומנות של לנהל קזינו בבורגס" וחזן פנה לבירן ואמר לה "לך לא הייתי נותן להיות דילרית. אני לא רוצה להגיד מה עוד לא הייתי נותן לך לעשות. בעידן הזה אני לא רוצה להגיד מה עוד לא הייתי נותן לך לעשות. עדיף שתשבי בפינה שלך".

ועדת האתיקה של הכנסת ציינה בהחלטתה שחברות הכנסת מרבות לכנות את חזן "סרסור". בירן טענה בפני ועדת האתיקה שהחלטת בית המשפט בנושא תביעת לשון הרע של חזן ברורה וכי נשללה שם (בפסק הדין) הגישה שיש בכך הוצאת דיבה נגדו. עוד הוסיפה בירן כי מבחינתה השימוש במילה "סרסור" בנוגע לחזן הוא מחובתה הציבורית שכן הוא לא שינה את היחס שלו לנשים כולל במשכן הכנסת וכי היא מתכוונת להשתמש במינוח זה כלפיו גם בהמשך.

יצויין כי שפיר ובירן יוכלו להצביע במליאה, אך לא לשאת דברים מעל בימת הכנסת או להגיש שאילתות למשך שבוע.

ועדת האתיקה של הכנסת תפרסם בנפרד את החלטתה בנוגע להתנהגות ח"כ אורן חזן בכנסת, שכן יש נגדו מספר רב של תלונות.