טראמפ בנאום על מצב האומה: "הרגע האמריקאי החדש שלנו"

על רקע השפל ההיסטורי שלו בסקרים וחקירות הקשר הרוסי, נשיא ארה"ב ניסה לקדם אופטימיות ולכידות: "כך ייראה עתידנו – כולנו יחדיו, כצוות אחד, עם אחד, משפחה אמריקאית אחת" ■ הזכיר בחטף את ההכרה בירושלים ■ הדגיש את הצלחת מדיניותו הכלכלית: "קבענו בחוק את קיצוץ המסים הגדול ביותר אי-פעם"

דונלד טראמפ בנאום מצב האומה / רויטרס
דונלד טראמפ בנאום מצב האומה / רויטרס

בנאומו הראשון על מצב האומה, לפני מליאות שני בתי הקונגרס, לפנות בוקר (שעון ישראל), חגג נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את הישגי מדיניותו הכלכלית, קרא לאחדות לאומית והושיט עלה זית למחוקקים דמוקרטים, שבמשך כל השנה שחלפה שימשו מטרה ללעגו ולזעמו.

על רקע השפל ההיסטורי שלו בסקרים (הוא אינו מצליח לעבור את רף 40% במדד האהדה הלאומי) וחקירות הקשר הרוסי, ניסה טראמפ הבוקר לקדם אופטימיות, פיוס ולכידות, בניגוד מודגש לקדרות שאיפיינה את נאום ההשבעה שלו ואת נאומו הראשון לפני מליאות שני בתי הקונגרס, בינואר ובפברואר אשתקד.

את הכרת ממשלו בירושלים כבירת ישראל הזכיר טראמפ בחטף, רק כקדימון לאזכור העובדה שהעצרת הכללית של או"ם יצאה נגד צעד זה ושעשרות המדינות שהצביעו נגד ארה"ב מקבלות ממנה סיוע בסך מצרפי של מיליארד דולר. לכן - אמר טראמפ - הוא קורא לקונגרס לחוקק חוק שיכוון סיוע אמריקאי רק לידידותיה של ארה"ב, לא לאויביה.

את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא הזכיר טראמפ אפילו במילה אחת. בכלל, נושאי חוץ הוזכרו בקיצור נמרץ לקראת סוף הנאום, כנראה ברוח המוטו של נשיאותו, "אמריקה תחילה". הוא האיץ בקונגרס לתקן ההסכם הגרעיני עם איראן והביע תמיכה במאבק העם האיראני נגד המשטר העריץ בטהראן. את חלק הארי של פלח נושאי החוץ הקדיש טראמפ לקוריאה הצפונית. הוא הדגיש את אכזריות משטרה והציג שלושה אורחים ביציע שהיו עדים לאי-ההומניות של השלטונות בפיונגיאנג.

כפי שהיה אפשר לנחש, הנשיא לא הזכיר ולו במילה אחת את החקירות בפרשת שיתוף הפעולה הפוטנציאלי בין מטה הבחירות שלו לבין גורמים רוסיים ב-2016. את רוסיה הוא הזכיר פעם אחת, כ"יריבה" של ארה"ב, יחד סין.

אבל הקריאה הנשיאותית לאחדות לאומית הושמעה לפני חבר מחוקקים מפולג ושסוע, שמייצג אומה מפולגת ושסועה. היו מחוקקים דמוקרטים שהחרימו כליל את הנאום. חמישה שופטים עליונים לא הגיעו. מחוקקות רבות ונשים אחרות הופיעו לבושות בשחור, במחאה על מגיפת הטרדות הנשים שאך עתה החלה להיחשף וגם כביטוי ליגונן על הנזק לאומה שחולל טראמפ, לדעתן, בשנתו הראשונה בבית הלבן. בעוד שהמחוקקים הרפובליקאים הריעו לכל משפט שני של טראמפ, עמיתיהם הדמוקרטים ישבו קודרים, בפנים של תשעה באב.

אבל טראמפ נראה שופע חדווה ובוטח בעצמו בהגיעו לאולם בית הנבחרים. הוא שאב עידוד מהתשואות המסורתיות - ממחוקקים מתי המפלגות - שקידמו את פניו, והיה ניכר שבדעתו להפיק הנאה מרבית מהמעמד, אחד מרגעי השיא בחייו של כל נשיא. משרד הדוברות בבית הלבן טרח להדגיש, שטראמפ כתב במו ידיו את הנאום - או, יותר נכון, הכתיב פסקאות לעוזריו בכל הזדמנות בימים שחלפו - והמסר הלא חבוי היה שנשיא ארה"ב פותח עתה דף חדש בנשיאותו, שלפנינו טראמפ 2:0. וכך, לרגל התחדשות הנשיאות, הטביע הבית הלבן מטבע לשון חדשה: רגע אמריקאי חדש.

"זה הרגע האמריקאי החדש שלנו", הכריז נשיא ארה"ב. "מעולם לא היה זמן טוב יותר להתחיל לממש את החלום האמריקאי".

"הערב, אני רוצה לדבר על העתיד שאנו רוצים לגבש לעצמנו", הוא המשיך. "על סוג האומה שאנו רוצים להיות. כולנו, יחדיו, כצוות אחד, עם אחד, ומשפחה אמריקאית אחת". תשאות חזקות נשמעו באולם, אבל הן באו בעיקר מאגף המחוקקים הרפובליקאים.

"לכן, הערב אני מושיט ידי למחוקקים משתי המפלגות, דמוקרטים ורפובליקאים, כדי שנוכל לעבוד יחדיו להגן על האזרחים שלנו - מכל רקע, מכל צבע, בני כל אמונה", אמר הנשיא. "אני קורא לכולנו לזנוח את חילוקי הדעות, למצוא מכנה משותף ולגבש את האחדות שאנו זקוקים לה כדי לשרת את קהל הבוחרים".

"האמריקאים אוהבים את ארצם, והם ראויים לממשלה שתחזיר להם בתמורה את האהבה והנאמנות (שהם מפגינים לארצם)", הוסיף טראמפ. "... בשנה שחלפה ניסינו לשקם את עבותות האמון בין האזרחים לבין ממשלתם".

כצפוי, את רוב נאומו הקדיש טראמפ לפירוט ההישגים הכלכליים של ממשלו: קיצוץ המיסים שהביא ל"הקלה עצומה למעמד הבינוי ולעסקים קטנים", עקירת הליבה של אובמה-קייר, הירידה בשיעור האבטלה, כיווץ רגולציות, קיצוץ מס החברות ל-21%, צעד שהניע חברות רבות להחזיר את כספיהן לארה"ב, להשקיע בה ואף לחלק בונוסים לעובדים.

אחד מהרעיונות שטראמפ מקווה שיזכו לתמיכה דו-מפלגתית הוא מיזם מסיבי לשיקום התשתיות הרעועות של ארה"ב. הוא קרא בנאומו לדמוקרטים ולרפובליקאים לתת יד לתוכנית הזו ש"תעניק לנו מערכת תשתיות בטוחה, אמינה ומודרנית, מערכת שהכלכלה זקוקה לה והעם ראוי לה".

בסך הכל, הנאום היה תפור לקהל מרכז-ימין, לא לגרעין השרוף של אוהדי טראמפ ומאזיני פוקס ניוז. הוא חזר ופירט את מדיניות ההגירה שלו, שמונחת עלתה על שולחן הקונגרס. המדיניות דורשת לבטל את תוכנית ההגרלות למתן אשרות שהיית קבע (גרין קארד) ולאסור בחוק מה שהוא כינה ההגירת שרשרת (מהגר חוקי "מייבא" את בני משפחתו מארץ מולדתם). כשקרא טראמפ לאסור הגירת שרשרת, הגיבו מחוקקים דמוקרטים רבים בקריאות בוז קולניות, אירוע נדיר בנאומים על מצב האומה.

יחד עם זאת, טראמפ קרא גם לפתוח מסלול לאזרוח 1.8 מיליון "חולמים", מהגרים נטולי ניירות שהובאו לארה"ב בילדותם בניגוד לחוק. קריאה זו עלולה להזעים את ליבת תומכי הנשיא, אך נראה שהוא נחוש בדעתו להגדיל את שיעור התמיכה הלאומית בו מעבר לימין הקיצוני ולפרוץ, בפעם הראשונה, את רף 40%.

"הצעת ההגירה שלי היא פשרה, ממש אמצע הדרך... אף צד אינו מקבל את כל מה שהוא רוצה, אך ארצנו תקבל את כל הרפורמות החיוניות שהיא זקוקה להן", אמר טראמפ".

כמקובל, שידרו הרשתות וערוצי הכבלים גם את נאום התשובה של נציג האופוזיציה, והבוקר זה היה ציר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'וזף קנדי, נכדו של רוברט קנדי (אחיו של הנשיא ג'ון קנדי). הוא מתח ביקורת נוקבת על טראמפ - בלי להזכיר אפילו פעם אחת את שמו - בגין מדיניות ההגירה שלו. הוא אמר, כי הנשיא זנח את כל הערכים הבסיסיים שהאומה האמריקאית תמיד דגלה בהם.

"הרקורד של ממשל טראמפ הוא סטירת לחי לרעיון האמריקאי הנאצל ביותר: האמונה שכולנו ראויים, כולנו שווים וכולנו נחשבים", אמר קנדי.

"המשטמה והגזענות צועדות בגאווה ברחובותינו... רוסיה שקועה עמוק בדמוקרטיה שלנו", אמר קנדי. "... ממשל טראמפ לא רק מנסה לעקר את החוקים שמגינים עלינו, הוא מנסה לעקר את עצם הרעיון שכולנו ראויים להגנה".