נשיא איגוד לשכות המסחר: לבטל את נתיבי התחבורה הציבורית

"אין מקום לגזול שליש מהתשתית לטובת תחבורה ציבורית לא אטרקטיבית", אמר אוריאל לין בוועידת Cars 2018 של איגוד לשכות המסחר בשיתוף "גלובס" ■ באיגוד מציעים לפטור ממע"מ רכישת רכב משפחתי חדש אחת ל-6 שנים

אוריאל לין / צילום: יוד צילומים
אוריאל לין / צילום: יוד צילומים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קורא למשרד התחבורה לשקול את ביטול נתיבי התחבורה הציבורית הייעודיים (נת"צים). לין אמר את הדברים בנאום שנשא בוועידת Cars 2018, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר בשיתוף "גלובס".

לין טען בנאומו כי הנת"צים רק מחמירים את הפקקים בשעות העומס. לדבריו, הצמיחה במכירות רכב בישראל ועמה גם העלייה במספר כלי הרכב על הכבישים היא תהליך בלתי נמנע כל עוד אין פתרונות חלופיים איכותיים של תחבורה ציבורית שיכולה לספק תחליף נוח וראוי לבעלי רכב פרטי. הוא אף כינה את רעיון הנת"צ "מיתוס" והוסיף: "השקענו מאות מיליארדים בתשתיות כבישים, וכשאתם תקועים בפקקים בשני נתיבים, הנתיב השלישי פנוי, למה? כי הוא משמש נתיב תחבורה ציבורית. מה זה נתיב תחבורה ציבורית? גוזרים שליש מהתשתית כדי לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית במקום ברכבים פרטיים, אך זה לא עובד, אתם ממשיכים להשתמש ברכבים הפרטים כי אתם לא רוצים להמתין בתחנות האוטובוסים ולהתעכב. היום שני שלישים מהתעבורה היבשתית נעשים ברכבים פרטיים ואין הצדקה לגזול שליש מהכביש. הנהג הישראלי לא יעבור לתחבורה ציבורית".

עו"ד לין מציע שינוי יסודי בחשיבה הכלל מערכתית. לדבריו, "אנחנו יכולים להשקיע המון בתעבורה ובכבישים, וזה חשוב. אך הפיצוץ בכבישים ימשיך ויעלה, לא משנה כמה נשקיע בגשרים, בכבישים בין-עירוניים, הפקקים יגברו. במדינת ישראל יש לנו מלכוד פשוט, אנחנו קונים הרבה רכבים ונמשיך לקנות. בשנים 2016-2017 נרכשו 550,000 רכבים, והרכישה נמשכת. תקציב המדינה נשען במידה רבה מאוד על רכישת הרכבים. לא יעזור אם נשקיע בתשתיות, הפקקים יתגברו. לכן צריך לחשוב בצורה שונה, להבין שזו לא אחריות רק של משרד התחבורה, זה מחייב גישה כללית".

הפתרון, לדבריו, הוא בין השאר בעידוד מקומות תעסוקה גדולים ומרכזיים לצאת מחוץ לגבולות הצרים של גוש דן ושל הערים הגדולות. בנוסף, מקומות תעסוקה, שבהם לא נדרשת נוכחות פיזית של העובדים, צריכים להשתמש בטכנולוגיות תקשורת עדכניות שיאפשרו לקשר עובדים מרוחקים.

עו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל לשכת המסחר, קרא בוועידה לאוצר לעודד דרכים להוזלת כלי רכב חדשים עבור משקי הבית תוך ניצול עוד גביית המס מענף הרכב. לדבריו, האיגוד מציע תוכנית "נטו רכב משפחתי" ולפיה כל משפחה שמנהל משק בית תהיה רשאית לרכוש רכב משפחתי במחיר של עד 131 אלף שקל בפטור ממע"מ, ולהחליף אותו אחת ל-6 שנים תוך שמירה על הפטור.