IBM הקימה מעבדת סייבר חדשה בבאר-שבע

מרכז המצוינות למחקר סייבר של IBM פועל כבר 4 שנים בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כחלק מפעילות מרכז המחקר של IBM שממוקמת בחיפה

השקת מעבדת מחקר הסייבר בב"ש/ צילום: לירון דוד
השקת מעבדת מחקר הסייבר בב"ש/ צילום: לירון דוד

היום (ד') חטיבת האבטחה העולמית ב-IBM הודיעה על הרחבת פעילות מרכז המצוינות למחקר סייבר (CCOE) והשיקה מעבדה חדשה בפארק גב ים בבאר-שבע, בשיתוף עם חטיבת המחקר של החברה.

מרכז המצוינות למחקר סייבר של IBM , פועל כבר כארבע שנים בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כחלק מפעילות מרכז המחקר של IBM בחיפה. מרכז המחקר של החברה בחיפה הוא מרכז המחקר הגדול ביותר של IBM מחוץ לארצות-הברית. המעבדה בנגב החלה כפיילוט מצומצם שכלל חוקרים בודדים של IBM ושל האוניברסיטה. לאורך שנות פעילותה, המעבדה גדלה להיקף של עשרות חוקרים, וכעת היא ממשיכה להתרחב.

ד"ר ירון וולפסטל, ראש מרכז המצוינות למחקר סייבר של IBM, אמר ל"גלובס": "המעבדה שפעלה בשטח האוניברסיטה הייתה באיזור ה-200 מטר. IBM העולמית ראו את התועלת במעבדה, והחליטו להשקיע במעבדה חדשה שתתפרש על פני קומה שלמה בפרויקט ההייטק של גב ים. המשרדים החדשים יכולים להכיל פי שלושה עובדים מאשר המעבדה הנוכחית".

את המעבדה החדשה חנך מארק ואן זדלהוף, מנכ"ל חטיבת האבטחה של IBM העולמית. זדלהוף אמר בטקס חנוכת המעבדה: "במעבדת הסייבר שלנו בבאר-שבע מפותחות טכנולוגיות הגנה מתקדמות ששילובן במוצרי חטיבת האבטחה הוא בעל חשיבות רבה לפעילותה הגלובלית של החברה והשקת המעבדה המורחבת הוא אות לכך". גם בעיני וולפסטל, מדובר בהבעת אמון של IBM העולמית במעבדה הישראלית. לדבריו, "הסיבה שהמעבדה בישראל כלכך חשובה זה כי יש כאן אקו סיסטם של מוחות בתחום הסייבר סקיוריטי. אנחנו עובדים כזרוע חדשנות עם כל יחידות המוצרים של חטיבת הסקיוריטי של IBM העולמית".

לדברי וולפסטל, אוניברסיטת בן-גוריון היא בעלת מניות מרכזית בפרויקט ההייטק של גב ים ושיתוף הפעולה אתה צפוי להמשיך ביתר שאת במעבדה החדשה. בין היתר מתבצעים במרכז מחקרים בתחום גילוי Insider Threats על מנת למנוע כשלי אבטחה שמקורם במשתמשים ארגוניים, מחקר ופיתוח של אלגוריתמים ביומטריים לשיפור יכולות אימות זיהוי משתמשים, אבטחת רשתות של כלי רכב מקושרים ואבטחת נקודות קצה כגון מחשבים ניידים, טלפונים חכמים וכדומה.

"אחד הפרויקטים המרכזיים שלנו, הוא פרויקט לזיהוי תנועות חריגות פנים ארגוניות. מסתבר, סטטיסטית, שחלק גדול מפרצות האבטחה באירגונים, נגרמות דווקא על ידי משתמשים תמימים. IBM העולמית זיהתה את הצורך למצוא פתרון לבעיה הזאת, והמעבדה שלנו קיבלה משימה להגדיר לה פתרון". אמר וולפסטל ל"גלובס". "פיתחנו מערכת שעוקבת לא רק אחרי תנועות השרתים והרשת כמו שנהוג, אלא אחרי כל התנועות שקשורות למשתמש: איזה אפליקציה הוא הפעיל ולאילו קבצים הוא ניגש. אנחנו עושים למידע הזה אנליטיקה שמתבצעת בעזרת אינטיליגנציה מלאכותית, וכך, כל מנהל אבטחה בארגון יכול לדעת מה רמת הסיכון שמהווה כל משתמש שלו, ולנקוט באמצעים המתאימים, כמו למשל הדרכה".

חטיבת הסקיוריטי של IBM פעילה ב-130 מדינות ומעסיקה 8000 עובדים ברחבי העולם. לחטיבת הסקיוריטי מחזור מכירות של 2 מיליארד דולר בשנה, והיא החטיבה הצעירה ביותר של IBM - היא פועלת כשש שנים בלבד.

חטיבת המחקר העולמית של IBM :

■ מעל 3000 חוקרים הפרוסים ב-12 מעבדות ב-6 מדינות.

■ ל- IBM אלפי עובדים בישראל ומעבדת המחקר של IBM בישראל מונה מאות עובדים - הגדולה ביותר מחוץ לארה"ב.

■ ההשקעה השנתית של IBM על מחקר עומדת על 5-6 מיליארד דולר.