"יש לך וירוס": מיקרוסופט מענישה את התוכנות המפוקפקות

ווינדוס דפנדר, תוכנת ההגנה שמובנית בווינדוס, תתחיל להסיר תוכנות מפוקפקות שמפחידות את המשתמשים כדי שישדרגו אותן ■ תוכנות אלה טוענות שהן מאבחנות בעיות במחשב, ולרוב מציעות גרסה בחינם שמוצאת את הבעיות ותוכנה בתשלום שיכולה לתקן אותן

וירוס מחשב / צלם: פוטוס טו גו
וירוס מחשב / צלם: פוטוס טו גו

ווינדוס דפנדר, תוכנת ההגנה שמובנית בווינדוס, תתחיל להסיר תוכנות מפוקפקות שמפחידות את המשתמשים על מנת שישדרגו אותן החל מחודש מרץ. תוכנות אלה, טוענות שהן מאבחנות בעיות במחשב, ולרוב מציעות גרסה בחינם שמוצאת את הבעיות, ותוכנה בתשלום שיכולה לתקן אותן. לרוב, ה"בעיות" שאובחנו כלל לא קיימות במחשב, או מתוארות באופן מטעה.

לפי המדיניות החדשה של מיקרוסופט, כל תוכנה שהחברה תמצא אותה ככזו שכופה על המשתמשים שדרוג תהיה מועמדת להסרה. זה כולל תוכנות שמגזימות בעוצמת הסיכונים שמצאו, תוכנות שמציגות את המצב כך שהדרך היחידה לתקן את הבעיה היא שדרוג, ותוכנות שטוענות שהמשתמשים חייבים לפעול תוך זמן מוגבל. מלבד יישומים שדורשים מאנשים תשלום, גם כאלה שמכריחים אותם למלא סקרים או להירשם לניוזלטרים ייענשו.

תוכנות מהסוגים שתוארו לעיל נמצאות בשימוש כבר עשורים לפי אתר ארסטכניקה, כשהן מסתמכות על האמון וחוסר הידע של משתמשי ווינדוס ומנצלות פחדים הנוגעים לביטחון ויציבות כדי למכור להן תוכנות לא מועילות, ובמקרה הגרוע יותר, גורמות לבעיות בעצמן.

מייקרוסופט פעלה לראשונה נגד התופעה ב-2016, כשהענישה תוכנות שהציגו קבצים באופן מטעה (למשל הציגו קבצי מערכת חיוניים בקבצים שכדאי להסיר) וכאלה שלא הציגו מידע בעל משמעות על ה"טעויות" שאיתרו. תחת המדיניות החדשה, גם תוכנות שיאבחנו נכונה ויציגו בעיות אמיתיות ייענשו אם ישווקו את אפשרות השדרוג שלהן בצורה אגרסיבית מדי.