מדד סקטור באלאנס - האם יהפוך למדד המוביל בבורסה?

מהו מדד סקטור באלאנס? ■ מדוע עלה הצורך במדד חדש? ■ כיצד יורכב המדד החדש?

המדד שמאפשר להשקיע בחברות מקומיות שהוכיחו עצמן כלכלית/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
המדד שמאפשר להשקיע בחברות מקומיות שהוכיחו עצמן כלכלית/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנים האחרונות מדד ת"א-35  ומדד ת"א-125  מספקים תשואה מאכזבת וזאת מכיוון שמדדים אלו מוטים לחברות הפארמה הגדולות. מנהלי השקעות שצמצמו את החשיפה לחברות הפארמה (טבע , מיילן , פריגו ) שסבלו מירידה משמעותית בערכן, השיגו תשואות מרשימות לעומת התשואות במדדים האלו.

התוצאה היתה בריחה. מעבר של מיליארדים מהמכשירים עוקבי המדדים למנהלי ההשקעות האקטיביים. ולכן - החליטו בבורסה על השקת המדד - ת"א סקטור־באלאנס. המדד הזה עשוי להחליף את מדדי הדגל של הבורסה - מדד ת"א 35 ומדד ת"א 125.

הפרמטרים למדד החדש הם פרמטרים כמותיים. המדד כולל 100 מניות גדולות בפיזור ענפי רחב (להבדיל מהמדדים המובילים כיום שמוטים כאמור למניות הפארמה, וגם למניות הבנקים). המטרה של המדד היא לבטא את הכלכלה הישראלית על מגוון תחומי הפעילות גם הפעילות הריאלית וגם הפעילות הפיננסית, כאשר ההערכה היא שהמדד הזה יהיה אלטרנטיבה ראויה למדדי הבורסה המסורתיים.

במדד סקטור באלאנס יהיו 100 מניות שיבחרו מסל חברות שיעמדו בשני תנאים - הראשון, המניה תהיה מ-100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין אלה הנכללות במדדים ת"א־125 ו-ת"א-SME60  (מדד מניות היתר הגדולות). התנאי השני - מחזור המסחר היומי הוא לפחות 300 אלף שקל (בממוצע).

משקל כל מניה - עד 2%

החידוש של מדד סקטור באלאנס הוא בתקרת המשקל של מניה. התקרה במדד סקטור באלאנס תהיה 2%, וייכללו במדד הזה לכל היותר 15 מניות מאותו ענף. בדרך הזו מפזרים את התיק על פני מספר גדול של מניות, ומתגברים על משקל יתר לענף ולמניות מסוימים.

במדד הסקטור באלאנס יש גם תקרת משקל נמוכה למניות בענף שיש בו ייצוג מרבי של מניות במדד. אפקטיבית מדובר על ענף הנדל"ן - 15 מניות ממנו כלולות במדד ומשקלן יוגבל ל־1% לכל מניה מהענף (במקום 2% ביתר הענפים).

על פי נתוני הבורסה שווי השוק הצפוי של המדד יהיה 530 מיליארד שקל. הענף בעל המשקל הגדול ביותר במדד הוא הנדל"ן - 14%, הבנקים יהיו עם 11%; הביטוח עם קרוב ל-9%, מזון כ-6.8%, חיפושי נפט וגז 6.7%, תקשורת ומדיה 6.3%, מסחר - 6%, תוכנה ואינטרנט - 5.4%, אנרגיה 5%, מוליכים למחצה - 4%, פארמה 4%, וחברות ביטחוניות - 2.3%. המדד לא יכלול מניות ביומד ומניות השקעה ואחזקות, הנחשבות תנודתיות.

כפי שניתן להיווכח המשקל של מניות הפארמה צונח לעומת משקל במדדים הקודמים - אחרי הרפורמה במדדים, משקלם ירד ל-10%-14% כשבעבר הן היו 25% .

מדד סקטור באלאנס כולל 31 מניות הנכללות גם במדד ת"א־35 ו־96 מניות ממניות ת"א־125, ועוד ארבע מניות ממדד ת"א־ SME 60 , כלומר סה"כ 131 מניות, במשקל שונה לחלוטין מהמדדים המסורתיים. האם זה יספק ייצוג טוב יותר ונכון יותר של הכלכלה הישראלית ושל הבורסה הישראלית? ימים יגידו.

מדריכים נוספים מאתר הון:

השקעה במניות או בדירה - מה עדיף?

השקעה בתעודות סל

מדד הפחד - מה זה? ומדוע צריך להיזהר מתעודות הסל שעוקבות אחריו (VXX)?

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.