עליית מדרגה במאבק לסגירת עסקים בשבת; קנסות באשדוד

חי גאליס, המשנה למנכ"ל קבוצת ביג: "אנחנו נעמוד מאחורי השוכרים שלנו. ניקח אחריות על הקנסות" ■ "נכנעים ללחץ של החרדים, שמהווים בקושי 20% מתושבי העיר אשדוד"

עליית מדרגה במלחמה לסגירת עסקים בשבת מאז אושר בכנסת חוק המרכולים: למתחם ביג פאשן באשדוד הגיעו הבוקר (שבת) פקחים וחילקו קנסות לבתי עסק, בגובה של 320 שקל לחנות.

מתחם ביג פאשן אשדוד נמצא בידי קבוצת ביג, המפעילה אותו בשבת מזה 3 שנים. בשבועות האחרונים, מאז עבר חוק המרכולים, פקחים של עיריית אשדוד הגיעו למתחם וחילקו אזהרות לעסקים, אך היום זו הפעם הראשונה בה ניתנו קנסות.

"זו עליית מדרגה מאד משמעותית", אמר לפני שעה קלה בשיחה עם "גלובס"  חי גאליס, המשנה למנכ"ל קבוצת ביג, שצפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל הקבוצה.

על השאלה האם מדובר במגמה שהחלה בעקבות חוק המרכולים, השיב גאליס: "בוודאי, חוק המרכולים היה הטריגר שהצית את הבלגן ודרס את הסטטוס-קוו שנמשך עשרות שנים באשדוד. בפועל הם נכנעים ללחץ של החרדים, שמהווים בקושי 20% מתושבי העיר אשדוד אבל מהווים חלק משמעותי מאד מהקואליציה העירונית, וראש העיר נכנע להם.

"מאז פתיחתו המתחם פתוח בשבת. מעולם לא ניתנו דוחות, ורק לפני 3 שבועות, לאור חוק המרכולים והלחץ החרדי, התחילו לתת התרעות. היום נחצה הקו, וההתרעות הפכו לדוחות של ממש. אנחנו נעמוד מאחורי השוכרים שלנו. ניקח אחריות על הקנסות ונילחם עד הסוף נגד הכפייה החרדית".

גאליס הוסיף כי "כפי שכבר אמרנו והתחייבנו, ביג תשלם את הקנסות במידת הצורך ותנהל על חשבונה את ההתנהלות המשפטית מול העירייה. אין לנו אלה להשתומם בפעם המי יודע כמה על התנהלות עיריית אשדוד. יוצאים בהצהרות ובאמירות פיוס - ומעלים באותו זמן את רף הכפייה הדתית הבלתי נסבלת הזו. אחד בפה, אחד בפקח".

רק אתמול התייחס בעמוד הפייסבוק שלו ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, לסוגיה: "היום אני כבר יכול לומר באופטימיות זהירה שמתגבש כיוון לפתרון... בתקופה הקרובה אציג בפניכם תמונה רחבה של הסוגיה הסבוכה הזו, עם הדרכים האפשריות לפתרון".

ח"כ יואל חסון התייחס היום לדברים ואמר: "למרות הראיונות והדיבורים על כך שחוק המרכולים לא ישנה דבר במדינת ישראל, אנחנו עדים לשינוי זוחל אך אפקטיבי של הסטטוס-קוו בענייני הדת במדינת ישראל".

ח"כ חסון הוסיף כי "שר הפנים אריה דרעי דרש את חוק המרכולים, ראש הממשלה נתניהו איפשר, ואזרחי ישראל משלמים את המחיר. מתחם ביג באשדוד הוא רק ההתחלה לסגירת כל תרבות הפנאי בישראל בשבת".

חסון ציין גם כי סיעת המחנה הציוני הגישה באמצעות ח"כ סאלח סעד הצעת חוק לביטול חוק המרכולים.