אסטרטגיית הפיטורים של טבע בישראל נחשפת: בלי מו"פ בארץ

כך נשמעים הפיטורים בטבע טק בהקלטה שהגיעה לידי "גלובס": "לא יהיו פרויקטים חדשים. טבע צריכה לחזור למה שעשתה לפני 15-18 שנה. למו"פ קטן, למספר אתרי ייצור קטנים. אין למו"פ כאן מקום" ■ "רוב מי שנמצא פה בחדר יהיו מפוטרים" ■ עובד במפעל טבע טק: "ההסתדרות מכרה אותנו"

הקלטה שהגיעה לידי "גלובס" הערב (שבת) מציגה את תהליך הפיטורים במתקן טבע-טק בנאות חובב. על-פי ההקלטה, מנהלי האתר הודיעו כי לא יהיה עוד מו"פ של מוצרים חדשים (מו"פ כימי לחומרי גלם לתרופות Api) בטבע-טק.

אודי אמיר, מנכ"ל מו"פ בטבע טק ובעבר מנהל מפעל בטבע טק, אמר כי "אנחנו צריכים לחזור בטבע למצב שהיינו לפני 15-18 שנה. אין לה מה לעשות בגודל שלה. [אנחנו הולכים למצב של] מו"פ קטן, מספר אתרי ייצור קטן, זה הגודל שלנו. כואב לנו נורא, זה נורא, גדלנו נורא מהר ב-15 שנה, ועכשיו אנחנו צריכים לחזור לממדים שלנו, ובממדים האלה למו"פ בטבע טק אין מקום. אין לנו את הנפח פעילות הזה.

"אנחנו מפתחים המון מוצרים, לרוב המוצרים הללו אין מספיק לקוחות, אין איך לתמוך בהם. אתם עושים עבודה מעולה, אבל זה לא עוזר לביזנס. אפשר להאשים את כולם, עשינו אסטרטגיה לא נכונה, השתנו כללי המשחק. זה בסדר, אנחנו נספוג הכול, אבל אלה העובדות.

"אני גדלתי פה ורציתי לחזור לאנשים שגדלתי איתם ולסגור מעגל. [פיטורים] זה הדבר האחרון שרציתי לעשות".

"אנחנו לא סוגרים לגמרי את המו"פ באסיא, נשאיר מספר קטן של אנשים שיתנו מענה לנושאים מאוד מסוימים, שהם ייחודיים לישראל, אבל אני לא אשאיר אדם רק כדי לומר לו עוד שנה שאין בתפקיד שלו נפח פעילות, ואז אני לא יודע מה אוכל לתת לו".

דוברת נוספת מההנהלה שלא זוהתה אמרה כי "האופי של המו"פ בישראל השתנה. אם אמרתי בעבר שכנראה לא יהיו פרויקטים של מוצרים חדשים כמו שאנחנו מכירים, היום אנחנו אומרים את זה רשמית - אנחנו לא נפתח פה פרויקטים חדשים. מה שהיה לא יהיה יותר. זה אומר שלא תהיה פעילות שנוכל לקיים, ולכן רוב מי שנמצא פה בחדר (אנשי המו"פ של טבע טק ורוב אנשי המתקן של טבע טק) יהיו מפוטרים.

"רמזתי ואמרתי שכדאי לכולכם לקחת חלק בפרישה הוולנטרית. היום אני יכולה לומר שאחרי ה-14.2 אנחנו נתחיל מתוך אבל, אך צורך של המציאות שאין לנו דרך לשנות אותו, בתהליך הפיטורים. המהלך הזה יקרה גם באסיא. זה לא פשוט לסגור שני מו"פים במקביל, אבל אנחנו נעשה את זה בכבוד, ברצינות, בתמיכה ובחוכמה. זה הזמן עכשיו לקבל החלטות. עכשיו זמן עשייה.

"הקיצוץ הוא כל-כך עמוק, שאי-אפשר להשאיר מו"פ מפוצל בשני האתרים. זה ישאיר שני אתרים כל-כך מצומצמים ולא גמישים, שבעוד שנתיים יגידו לי, חברים, אם אלה הביצועים שאתם יודעים לעשות, אז אין, ולכן אנחנו צריכים להיפרד מהתרחיש של מו"פ בשני אתרים. בכך הקיצוץ הוא עמוק בישראל, זה לא אמור לנחם אתכם, אבל זה אמור לשחרר אתכם מכל מיני תחושות (שעובדי הפריפריה הוקרבו ראשונים - ג.ו.)". 

"ההסתדרות מכרה אותנו" 

עובד במפעל טבע טק אומר: "הדברים של אודי אמיר לא מדויקים. ישנם מוצרים בעלי דרישה גבוהה שהיו ממש לפני אישור והפצה, ואמרו לנו לעצור הכול ולהעביר להודו. ייתכן שבאמת יש צורך לאחד את אתרי המו"פ, אבל מדוע בוחרים לסגור דווקא את המו"פ בפריפריה? ועוד דווקא לאחר שקאר שולץ הבטיח שיימנע ככל האפשר מפיטורים באזורים האלה. מסתבר שההסתדרות חתמה על הפיטורים של עובדי המו"פ בתמורה להטבות קלושות לעובדי הייצור של טבע טק. ההסתדרות מכרה אותנו". 

לדבריו, "לעובדים בירושלים נותנים בהסכם הפרישה 9-12 משכורות, ולנו רק 4 משכורות. אז מי פריפריה? ירושלים - או אנשי באר-שבע, דימונה וירוחם?".