נתניהו הציע לבכיר בוול מארט להביא את הרשת לישראל

יועץ רה"מ הציע לבכיר בוולמארט, הנסחרת לפי שווי של כ-310 מיליארד דולר, לפעול בישראל ■ איל רביד, בעלי ויקטורי: "אין מצב שאחת הקמעונאיות הבינלאומיות תגיע לארץ בגלל הכשרות והבעיות עם המדינות סביבה"

וול מארט/ צילום: שאטרסטוק
וול מארט/ צילום: שאטרסטוק

היום (ב') דיווחה בלומברג על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו "רוצה להשתמש בעוצמה שמעניק לו תפקידו" כדי להביא לישראל את רשת וולמארט, הקמעונאית הגדולה בעולם. לפי הדיווח, זה היה המסר של נתניהו לג'ון פרנר, מנהל בכיר בוולמארט, בפגישה שנערכה במהלך הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ, לדברי יועצו הכלכלי של נתניהו, אבי שמחון.

על-פי בלומברג, נתניהו ופרנר דנו ברעיון שוולמארט תפתח סניף קמעוני ותשקיע בטכנולוגיות ישראליות. "הבהרנו שאנו מוכנים להקל את הנטל הרגולטורי היכן שרק אפשר כדי להפוך את השוק לנגיש יותר עבורם", צוטט שמחון, שהיה נוכח בפגישה בחודש שעבר. "הדלת למשרדו של נתניהו פתוחה".

בבלומברג ציינו כי דובר וולמארט סירב להתייחס לדברים, וכי עד היום ישראל אמנם משכה השקעות בהיקף של מיליארדי דולרים בתחום המחקר והפיתוח מצדן של חברות רב-לאומיות כמו אינטל, אפל וגוגל, אך היא מתקשה לפתות קמעונאיות להיכנס לשוק הזעיר שלה, מכיוון שאין ביכולתה להפוך למרכז אזורי בשל יחסיה הבעייתיים עם שכנותיה. עוד דווח כי מכיוון שאוכלוסייתה מהירת הצמיחה של ישראל הופכת לעשירה יותר וכתוצאה מכך גם צורכת יותר, מגלות קמעונאיות כמו אמזון נכונות לבנות נוכחות בשוק הישראלי.

וולמארט, שנוסדה ב-1945, מפעילה כיום בעולם כ-11,600 חנויות תחת 63 מותגים ותתי-רשתות. היא נסחרת לפי שווי שוק של 310 מיליארד דולר ומעסיקה 2.3 מיליון עובדים. מלבד בארה"ב פועלת וולמארט זה שנים רבות במדינות בצפון ודרום אמריקה, אסיה, אפריקה ואירופה, בדרך כלל בתתי-רשתות אחרות. בין השאר פעילה החברה בקנדה, במקסיקו, בברזיל, בארגנטינה, ביפן, בסין, בהודו, בבריטניה, בדרום אפריקה ובניגריה.

האם יש כאן בשורה לצרכן ולמשק הישראלי, או עוד ניסיון לקשור שמות של קמעונאיות בינלאומיות לסיסמאות על יוקר המחיה? בתעשיית המזון וברשתות הקמעונאות המקומיות ביקשו לצנן היום את ההתלהבות, ואמרו כי זו לא הפעם הראשונה שבה גורמים במערכת הפוליטית מנסים להביא לכאן קמעונאיות בינלאומיות ומפזרים סיסמאות, אך לדבריהם מהלך ממשי עדיין אינו נראה באופק.

אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, הטיל היום ספק בסיכויים שוולמארט תגיע לישראל. רביד, מי שבעצמו ניסה להביא ענקית קמעונאות אחרת לישראל, קארפור, לפני שלוש שנים, באמצעות מו"מ שנכשל לאחר שהרשת ספגה ביקורת קשה בעולם, אומר היום "אין מצב שאחת הקמעונאיות הבינלאומיות תגיע לארץ משלוש סיבות: ישראל היא אי במזרח התיכון (אין לידה מדינות שיש עמן הסכמי סחר, ש"מ), בעיית הכשרות והבעיות עם המדינות הערביות".

מה שכן מעניין את ענקית הקמעונאות העולמית הוא ככל הנראה היכולות הטכנולוגיות של ישראל. לענקית הקמעונאות וולמארט יש פעילות לא פורמלית בישראל זה כ-9 שנים, המשמשת כגשר של וולמארט לחברות ישראליות. מדובר בשותפות אסטרטגית, כך שבכל פעם שיש חברה ישראלית שמעוניינת להציע טכנולוגיה חדשה לוולמארט, היא עושה עבורה את החיבור. מדובר גם בהיבטים של פיתוח מוצרים כמו חממת פוד-טק מקומיות, למשל החממה של שטראוס, וגם בטכנולוגיות נוספות, בין אם בהיבטים של כלים טכנולוגיים לטובת אתרי מסחר קמעונאיים, כמו חברת טוויגל הישראלית המספקת לוולמארט שירותי חיפוש משוכללים שמנסים לתת לה כלים להתחרות בענקיות כמו אמזון.

כחלק מהמגמה השלילית שאפיינה היום את המסחר בבורסה, בשעות הצהריים נסחרו מניות רשתות הקמעונות הבולטות, שופרסל, ויקטורי ורמי לוי בירידות שערים של 1.5%-2.5%. מלבד כיוון המסחר השלילי הכללי, ברקע לירידות כנראה עומדים גם הדיווחים בנוגע לכניסתה האפשרית של רשת וול-מארט לפעילות בשוק המקומי.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה נתניהו נפגש בדאבוס עם אחד מבכירי החברה ושוחח עמו על פתיחת חנויות של וולמארט בישראל. לדברי דוברות משרד ראש הממשלה, נתניהו הציע לפרנר להתחיל בישראל עם אתרי בטא (Beta Site). נתניהו אמר לפרנר שהוא מציע לו לפתוח בישראל חנויות המתנסות במודלים של קמעונאות עתידית. 'אנחנו יודעים שיש שילוב של קניות מקוונות ויש גם טעם פיזי לעשות בישראל את מעבדות המחר'. נתניהו הציע לפרנר שמשלחת מטעם וולמארט תגיע לישראל לבדוק היתכנות של עשיית עסקים בארץ".