הראל ויזל, בעלי פוקס, משתלט על חנויות נייקי בישראל

פוקס רוכשת 4 חנויות מג'ואי שוובל בכ-6 מיליון שקל ■ למרות שפוקס אינה הזכיין הבלעדי בארץ מטעם נייקי העולמית, בפועל היא משתלטת על כל החנויות של ענקית הספורט בישראל

ג'אי שוובל והראל ויזל על רקע חנות של נייקי / צילומים: איל יצהר ונייקי
ג'אי שוובל והראל ויזל על רקע חנות של נייקי / צילומים: איל יצהר ונייקי

הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס  ובעלי זיכיון נייקי בישראל, רוכש באמצעות פוקס 4 חנויות של ענקית הספורט העולמית בעסקה בשווי של כ-6 מיליון שקל מידי קבוצת גוטקס - כך נודע ל"גלובס". העסקה כוללת את ההסכמים להפעלת החנויות ואת המלאי. מדובר בחנויות של המותג בקניון ארנה בנהריה, קניון גינדי TLV בתל-אביב, בקניון עיר ימים בנתניה ובקניון רחובות.

עד לעסקה הנוכחית מפעילה פוקס 19 מתוך 24 חנויות של נייקי בישראל. זאת באמצעות זיכיון להפעלת חנויות הרשת באמצעות החברת-הבת של פוקס, ריטיילורס, אשר 90% ממנה מוחזקים על-ידי פוקס ו-10% נוספים מוחזקים בידי דובי שניידמן, מנכ"ל החברה. 4 החנויות שרוכש ויזל מופעלות כיום על-ידי טרימרה מקבוצת גוטקס מותגים שבבעלות ג'ואי שוובל וחנן אליטוב.

על אף שממועד השלמת העסקה כל חנויות נייקי בישראל יופעלו על-ידי ריטיילורס, לפחות בשלב זה, היא אינה הזכיינית הבלעדית להפעלת רשת החנויות בישראל מטעם נייקי העולמית. על כן, אם זכיין נוסף ירצה להיכנס להפעלת חנויות נייקי בישראל, הוא יוכל לעשות זאת. בנוסף, פועלת חנות נייקי של קבוצת מכבי חיפה באצטדיון סמי עופר. ככל הידוע, גם חנות זו צפויה לעבור לניהולה של פוקס.

פוקס נכנסה לתחום אופנת הספורט בנובמבר 2014, כאשר קיבלה זיכיון שאינו בלעדי להקמת רשת חנויות של נייקי התקף ל-7 שנים. בנוסף לזיכיון של החברה להפעלת המותג בישראל, קבוצת פוקס מחזיקה גם בזיכיון להפעלת החנויות של נייקי בקנדה. בשנת 2016 הניבה פעילות נייקי מכירות בסך של כ-110 אלף שקל, בהשוואה לכ-65 אלף שקל בשנה הקודמת. לצד לנייקי, חברת ריטיילורס מפעילה גם כ-12 חנויות מולטי ברנד של רשת אופנת הספורט העולמית "פוט לוקר".

נציין כי בשנה הקרובה צפוי להיפתח בקניון רמת-אביב סניף דגל של נייקי, במקום הסניף שפועל כיום בקניון, אשר יוחלף בחנות חדשה של רשת פוט לוקר. קבוצת פוקס משווקת את המותג של ענקית הספורט הבינלאומית גם באמצעות אתר האונליין שלה שעלה לאוויר בנובמבר האחרון תחת השם טרמינל איקס.

חברת נייקי נוסדה ב-1964, ומועסקים בה כיום למעלה מ-74 אלף עובדים ברחבי העולם. היא נסחרת בבורסת הנאסד"ק, ושוויה הנוכחי מוערך ב-109 מיליארד דולר.