בירושלים מגבילים שטח התמורה בפינוי-בינוי ל-25 מ"ר לדירה

חלק מהפעילים בתחום מברכים על ההנחיה, שתגביר את הוודאות בתחום ותפסיק המנהג לפזר לדיירים הבטחות לא ריאליות על תוספות שטח

פינוי בינוי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פינוי בינוי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שינוי מדיניות בהתחדשות העירונית בירושלים. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים החלה להנחות את היזם והקבלנים כי בכל פרויקט פינוי-בינוי שמתקדם ועתיד להגיע לאישור הוועדה, תוגבל התמורה האפשרית לבעלי הדירות הישנות. מדובר בהנחיה הקובעת כי תמורה זו תעמוד על עד 25 מ"ר.

בעוד הנחיה זו עשויה להעניק ודאות לכלל העוסקים בתחום, היא גם עשויה להיות בעייתית לפרויקטים שכבר התקדמו וחוזים שכבר נחתמו, שלא פעם התבססו על ההבנה שאין רף קבוע לתמורה שהדיירים יוכלו לקבל.

"הוועדה המחוזית רואה חשיבות בקביעת סטנדרט אחיד בעניין תוספת הבנייה בתוכניות להתחדשות עירונית בירושלים בשל מספר סיבות", כך מסבירה שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון. "ראשית, הנחיה כזו יוצרת ודאות בקרב היזמים ובעלי הדירות. הוודאות מפחיתה ספקולציות נדל"ניות וסחטנות לכל אורך התהליך. בהיבט התכנוני, חשוב לשמור על מתחמים לא צפופים מדי. כמו כן, שטח מרבית יחידות הדיור הנכנסות לתהליך נע סביב 60 מ"ר או 70 מ"ר ליחידה. תוספת 25 מ"ר היא תוספת ראויה ומשמעותית. חשוב לציין גם כי מרבית הדירות. מקבלות גם תוספת שלא היו קודם לכן כמו חניות תת-קרקעיות, מחסן תת-קרקעי, לובי חדש, מעליות ועוד".

כאמור, במינהל התכנון סבורים שמדובר בהנחיה מוצדקת וגם בקרב היזמים והקבלנים יש מי שמברך על היוזמה. "מדובר בשינוי מדיניות שכבר החל לפעול מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים", כך זבולון רוטנברג סמנכ"ל השיווק בחברת התחדשות הפועלת בבירה.

"זאת הזדמנות נהדרת לצמצם את פערי המידע בין יזמים איכותיים בענף לבין דיירים ולמנוע מצב שבו יזמים לא אחראיים זורקים הצעות לא ראליות בהתאם למדיניות הקיימת רק כדי להכניס רגל לאותו מתחם", הוא אומר.

במקביל, רוטנברג גם מספק דוגמה המסבירה מדוע ההנחיה חשובה גם בשטח: "במתחם 'סולם יעקב' בירושלים, אנחנו, בשיתוף פעולה עם חברת רוטשטיין, בתחרות מול יזם שהגיש הצעה שכוללת הבטחה ל-45 מ"ר תוספת. ההנחיה החדשה מוכיחה לנציגי הדיירים כי מדובר בהצעה לא ריאלית".