איך קפצו תוספות השכר לסגני השרים פי 15 - ל-30 מיליון שקל?

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, טען כי נציג האוצר אמר לו שהעלות של העלאת השכר תגיע ל-2 מיליון שקל בלבד ■ האוצר: "לא הצגנו שום אומדן"

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הולכים ומתבהרים המספרים שמאחורי העלאת שכר השרים וסגני השרים. מבדיקת "גלובס" עולה כי העלות האקטוארית הנוספת של מהלך העלאת שכרם של סגני השרים לבדה תגיע ל-30 מיליון שקל, זאת בניגוד לאומדן שנמסר בתחילה לפיו העלות נאמדת ב-2 מיליון שקל בלבד.

ב-15 בינואר אישרה ועדת הכספים החלטה שלפיה שכר השרים יושווה לשכר היסוד של יו"ר האופוזיציה ויועלה מ-39,236 שקל לחודש ל-44,223 שקל, זאת החל ממשכורת חודש ינואר. בנוסף החליטה הוועדה שהחל מ-2019 יוצמד שכרם של השרים למדד השכר הממוצע במשק, וששכרם של סגני השרים יושווה לשכר היסוד של חברי הכנסת ויעלה מ-35,993 שקל ל-39,149 שקל.

לאחרונה טען יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי כאשר אישרה הוועדה את המהלך נאמר לח"כים כי הוא נאמד ב-2 מיליון שקל בלבד. עם זאת, באוצר הכחישו היום ל"גלובס" כי הציגו אומדן לוועדה. כמו כן, בדיקת "גלובס" מגלה כי עלות זו לא התייחסה לבעלי שכר וגמלאים ששכרם או שהפנסיה שלהם צמודה לשכר השרים ולשכר סגני השרים. מדובר בלמעלה מ-1,200 איש ששכרם או שהגמלה שלהם צפויה לעלות במאות או באלפי שקלים.

לפי בדיקת "גלובס", עלות זו מורכבת מהעלאת קצבת הפנסיה של 531 גמלאים בשירות המדינה שנהנים מגמלה צמודה לשכר סגן שר פעיל (24.3 מיליון שקל), ו-19 עובדים בכירים ששכרם צמוד לשכר סגן שר (4.3 מיליון שקל). העלות השוטפת, שמתייחסת רק ל-19 העובדים הפעילים, מגיעה ליותר מ-900 אלף שקל לשנה. מדובר ב-17 עובדים בכירים בשירות המדינה ושניים בדירוג יועצים משפטיים ותיקים ששכרם צמוד לסגן שר.

לתקן עיוות בהצמדת השכר

כאמור, החל מינואר 2019, שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגני השרים יוצמד גם הוא למדד השכר הממוצע במשק, זאת במקום למדד המחירים לצרכן כפי שהיה נהוג עד כה. הנימוק להחלטה היה כי היא באה לתקן עיוות שנוצר בעקבות ההבדלים בין שיטות ההצמדה של שכרם של ח"כים ושופטים, לבין שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגני השרים.

עם זאת, שום אומדן כספי מקצועי לא הוצג לח"כים בעת שקיבלו את ההחלטה. הנתון היחיד שעלה בעת הדיון הקצר בהחלטה היה שעלותה התקציבית צפויה לעמוד על לא יותר מ-2 מיליון שקל, נתון המבוסס על מצג שווא כאילו מהעלאת השכר ייהנו 22 שרים ו-7 סגני שרים בלבד. לאחר ההחלטה התברר כי גם ראשי רשויות מקומיות וסגני ראשי רשויות צפויים להעלאת שכרם באלפי שקלים כתוצאה מהעלאת שכר השרים. בנוסף, וכפי שנחשף ב"גלובס" ייהנו מהעלאת השכר גם 75 שרים לשעבר ואלמנות שרים לשעבר.

מהאוצר נמסר כי אין להם נתונים על בעלי שכר ופנסיונרים אחרים שצמודים לשכר השרים.