העליתם סטורי לאינסטגרם? צוקרברג רוצה להרוויח מזה יותר

בשנה החולפת הסרטונים הקצרצרים הפכו לחלק מרכזי מהפיד של פייסבוק, ווטסאפ וכמובן אינסטגרם ■ בשנה הנוכחית צוקרברג מתכנן שהם יחליפו אותו

סרטונים / צילומים: רויטרס, Steve Marcus, Luke MacGregor
סרטונים / צילומים: רויטרס, Steve Marcus, Luke MacGregor

זה לא הפתיע אף אחד שכותרת הפסטיגל בחנוכה האחרון הייתה "סטורי של פסטיגל". בהפקת האירוע הבינו שהפיצ'ר שאינסטגרם השיקה לפני שנה וחצי, ושהוטמע בהמשך גם בווטסאפ ובפייסבוק, היא צורת התקשורת הכי נכונה לאותו רגע: תמונות או קליפים יומיומיים של שניות ספורות, שאפשר לקשט ולקשקש עליהם, ושנמחקים אחרי 24 שעות. אם בהתחלה עוד האשימו את פייסבוק (ואת ווטסאפ ואינסטגרם שבבעלותה) בגניבה בוטה מסנאפצ'ט, הרי שבשנה החולפת החיקוי עלה בגדול על המקור.

מארק צוקרברג בטוח שזו רק ההתחלה. מעניין לחזור לשיחת המשקיעים בעקבות דוחות פייסבוק, שנערכה בסוף השבוע, ולהבחין בהצהרה שלו בנושא. "אנחנו מצפים שהסטוריז יחליפו את הפוסטים והפידים כצורה הנפוצה ביותר שבה אנשים חולקים תכנים במדיה חברתית", אמר מנכ"ל פייסבוק, וסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג הוסיפה שסטוריז מייצגים "חלק קטן אבל צומח" מהכנסות החברה. באינסטגרם כבר יש לסטוריז יותר מ-300 מיליון משתמשים פעילים, ובווטסאפ אפילו יותר.

בתקופה שבה פייסבוק מבקשת לשים דגש מחודש על תקשורת בין-אישית, במקום על תכנים מגופי מדיה ומותגים, סטוריז נראים כמו דרך מוצלחת לעשות זאת. האנשים שיוצרים אותם לא נדרשים למאמץ מיוחד, בניגוד לתמונות המפולטרות לעייפה באינסטגרם ולפוסטים המושקעים בפייסבוק. הם לא יכולים לרדוף אותך שנים אחר כך (אלא אם מישהו צילם מסך). הם זריזים, קלילים, לא מעייפים ולא דורשים יותר מדי קשב. ומבחינת פייסבוק, הם מייצגים פוטנציאל כלכלי שטרם מומש.

לשימוש בסטוריז, מבחינת פייסבוק, יש יתרון ברור על הגלילה המסורתית: המשתמש לא צריך לעשות כלום, הם רצים אוטומטית. הצופה יכול לזפזפ ביניהם, כמו בטלוויזיה, אבל הוא לא חייב. הקהל החצי-שבוי הזה הופך את פוטנציאל הפרסום בסטוריז לגבוה יותר, בתקופה שבה מפרסמים בדיגיטל רק מחפשים אפיקים אפקטיביים. נכון, סנאפ לא הצליחה למנף את הפלטפורמה שלה להכנסות רציניות, אבל פייסבוק היא חברה הרבה יותר מהוקצעת מסנאפ.

לא שחסרים אתגרים בדרך למקסום הפוטנציאל של הסטוריז. זאת עדיין פלטפורמה שמזוהה עם צעירים, אפילו ילדים, מה שמסביר את המהלך של הפסטיגל. היא שטוחה, מבולגנת, לא פורמלית, ולקהל מבוגר יותר עשויה להיראות כמו הפרעת קשב אחת גדולה. אחד האתגרים הבולטים של פייסבוק ב-2018, אם כן, יהיה להרחיב את מנעד התכנים בסטוריז מבלי לפגוע בייחודיות הפיצ'ר. עם כל הכבוד לאפשרות להוסיף אוזני כלב לווידאו של כל חבריכם, כדי להחליף את הפיד הישן והטוב צריך קצת יותר מזה.