הצלחה להצעת הרכש: יחק הגדילה את חלקה באקויטל ל-72%

מאחורי הצעת הרכש, שעלותה 341 מיליון שקל, עומד רצונה של יחק לשמור על חלקה באקויטל, לנוכח כוונת האחרונה להתמזג עם החברה הבת יואל

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

הצלחה כמעט מלאה להצעת הרכש שהגישה שותפות יחק ל-25% ממניות חברת אקויטל  הבורסאית. מתוצאות הצעת הרכש החלקית שפורסמו היום (ב') עולה כי יחק זכתה להיענות מצד בעליהן של 3.5 מיליון מניות אקויטל, המהוות כ-85% מהכמות אותה ביקשה יחק לרכוש במסגרת הצעת הרכש.

שותפות יחק נשלטת בידי חיים צוף (74%), מקורבו של איש העסקים קובי מימון - שעל פי ההערכות שולט בפועל בקבוצת החברות. ביתרת מניות יחק (26%) מחזיקה משפחת לבנת, בעלת השליטה בקבוצת התשתיות תעבורה.

יחק, שמחזיקה ב-48.7% מזכויות ההצבעה באקויטל בשווי של 700 מיליון שקל, הציעה לרכוש עוד 25% ממניות החברה תמורת כ-400 מיליון שקל ולפי מחיר של 97.7 שקל למניה. בפועל, הצליחה יחק לרכוש במסגרת הצעת הרכש כ-23.3% ממניות אקויטל תמורת 341 מיליון שקל, ולהגדיל את שיעור החזקתה באקויטל ל-72%.

מאחורי הצעת הרכש עומד רצונה של יחק לצמצם את דילול החזקתה באקויטל, לנוכח כוונתה של זו להתמזג עם החברה הבת יואל . לשם כך, אף גייסה יחק לאחרונה 400 מיליון שקל מגופים מוסדיים באמצעות הנפקת אג"ח פרטיות, שנועדה למימון הצעת הרכש.

צמצום 3 שכבות ל-2

אקויטל היא פירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות, ולפיכך נדרשת לפי חוק הריכוזיות להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד סוף 2019. משום כך מבקשת אקויטל למזג לתוכה את החברה הבת יואל, שמהווה כיום השכבה השנייה בפירמידת השליטה, באופן שיהפוך את חברות השכבה השלישית לשכבה שנייה, כפי שדורש החוק.

אקויטל מחזיקה כיום ב-43.7% ממניות יואל בשווי של 1.3 מיליארד שקל. יואל עצמה מחזיקה ב-45.1% ממניות חברת הנדל"ן איירפורט סיטי בשווי של 2.5 מיליארד שקל וב-64.6% ממניות חברת נפטא, שעוסקת בחיפושי נפט וגז, בשווי של 1.4 מיליארד שקל. נפטא היא הבעלים של השותף הכללי בשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, אשר מחזיקה ב-28.75% ממאגר הגז תמר.

המיזוג בין אקויטל ליואל אמור להתבצע באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל, שערכן עומד כיום על 2.2 מיליארד שקל. הדירקטוריונים של שתי החברות כבר החלו לנהל מו"מ סביב התמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט ביואל, שתורכב ממניות שתנפיק להם אקויטל או ממזומן (או משילוב של מניות ומזומן).