מועצת רו"ח: הציבור יחבר שאלות בבחינת הסמכת רואי החשבון

"זו חוכמת ההמונים בהתגלמותה", הכריזה יו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, במסגרת ההודעה על השינויים שהיא מבקשת לבצע במסלול ההסמכה ■ נשיא לשכת רואי החשבון, יזהר קנה: "יו"ר המועצה הטילה כאן כמה פצצות, אבל מדובר בכיוון נכון"

אמי פלמור / צילום:  תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

טקס ההסמכה לרואי החשבון היום (ב') אמור היה להיות רגיל, אם כי חגיגי במיוחד נוכח מספר שיא של מוסמכים - 1,791 רואי חשבון חדשים בשנת 2017, לעומת 1,495 ב-2016, על אף הקשיים בבחינה ביולי האחרון שהולידו גם עתירה מינהלית.

תרם להישג, לא מעט, גם המאבק המתוקשר של המתמחים נוכח ליקויים שנפלו בבחינה בחשבונאות פיננסית ביולי האחרון, מאבק שהוליד אחוזי מעבר גבוהים יותר.

אך הפתעה אמיתית הייתה הודעתה במהלך הטקס של מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, כי מועצת רואי החשבון מקדמת שינוי במסלול ההסמכה ובתהליך כתיבת בחינות המועצה - והחשוב מבין השינויים הצפויים מסתמן כזה המשתף את הציבור בכתיבת השאלות בבחינות.

השינוי נראה ככזה הלוקח בחשבון את העובדה שבמהלך מאבקם של מתמחים התבטאו מומחים אקדמיים שונים לחשבונאות - גם בפגישות אליהן הזמינה אותם פלמור - ביחס לקושי שבבחינה האחרונה, וציינו, בחלקם, כי הם עצמם לא היו עוברים אותה.

בנאומה בטקס בחרה יו"ר המועצה, אמי פלמור, להתייחס לביקורת שעלתה ביחס למסלול ההסמכה בחשבונאות ובחינות המועצה: "אחרי עשרות שנים שבהן לא נעשתה חשיבה מקיפה על מסלול ההכשרה של רואי חשבון, אני חושבת שהגיע הזמן לבחון אותו מחדש. אנחנו ערים לשיח הציבורי סביב בחינות המועצה וקשובים לו, ולכן מגבשים תוכנית שתעסוק בטיוב הבחינות ובשינוי מסלול ההסמכה כולו".

פלמור הדגישה כי "אין כל כוונה להפוך את הבחינות לבחינות קלות יותר, לא יהיה קל יותר להיות לקבל הסמכה כרואה חשבון, כיוון שמקצוע ראיית החשבון הוא מהחשובים והרגישים שישנם, והשמירה על הרמה המקצועית של העוסקים בו ועל איכות המקצוע ומעמדו היא אינטרס ראשון במעלה".

יחד עם זאת, פלמור הסבירה כי "על המועצה מוטלת האחריות לבדוק את עצמה ולפעול כדי לבצע את השינויים הנדרשים, על-מנת שהנטל על הנבחנים יהיה מידתי, ובחינות ההסמכה תהיינה מקצועיות, מדויקות, רלוונטיות למקצוע והוגנות יותר".

פלמור הודיעה כי המועצה תקדם תהליך שבמסגרתו ישותפו המוסדות האקדמיים והציבור הרחב בחיבור שאלות למאגר הבחינות. "השימוש בציבור לצורך חיבור השאלות זו חוכמת ההמונים בהתגלמותה. אני בטוחה שרואי החשבון, העוסקים במקצוע יום-יום, יוכלו לתרום למגוון ולרמה המקצועית של השאלות בבחינה, ואני קוראת לרואי החשבון הצעירים לקחת חלק בשינוי".

פלמור הודיעה כי בכוונתה לבחון את מסלול ההכשרה כולו, בדגש על הצורך בשנת ההשלמה ומועדי הבחינות הסופיות: "אנחנו צריכים לבחון מחדש את הפרקטיקה של שנת ההשלמה ואת הצורך בה. אין סיבה שמסלול ההסמכה יהיה נטל כבד מדי ולא יאפשר כניסה למי שאין בידיו האמצעים הכלכליים לעמוד בו".

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, התייחס בדבריו לדבריה של פלמור וציין: "יו"ר המועצה הטילה כאן כמה פצצות. מדובר בכיוון נכון, ונצטרך לבחון את הדברים בשיתוף-פעולה".

הטקס בו פלמור "הטילה את הפצצה" התקיים במעמד שרת המשפטים, איילת שקד; מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא; ומנהל רשות המסים, רו"ח ועו"ד משה אשר.

את פירות ההישג של העלאת אחוז המעבר בבחינה האחרונה מיהר בטקס לקצור רו"ח חן שרייבר, חבר הוועד המרכזי בלשכת רואי החשבון, שהצטרף בזמנו לאותם מומחים מהאקדמיה ששכנעו את פלמור כי הקושי בבחינה היה יוצא דופן: הוא ניצל את האירוע להכרזה פומבית על התמודדות לראשות לשכת רואי החשבון, שאותה הוא חושב שיש להפוך ללשכה סטטוטורית.

הרישיונות שהוענקו למוסמכים החדשים, 1,791 במספר, מהווים את המספר הגבוה ביותר אי-פעם של מוסמכים בראיית חשבון בשנה אחת. 978 מבין המסיימים הם גברים ו-813 נשים (55% ו-45% בהתאמה), רובם הגדול (1,450) קיבלו את הרישיון לאחר שסיימו לימודים לתואר ושנת השלמה במוסד אקדמי. כ-900 ממקבלי הרישיונות מתגוררים באזור המרכז, כ-160 מאזור ירושלים, כ-140 מאזור חיפה והצפון, וכ-120 הם מאזור הדרום.

ממועצת רואי החשבון נמסר כי היא "מובילה בימים אלה שינוי משמעותי בתהליך כתיבת הבחינות, במטרה לייצר תהליך מקצועי ומבוקר, שהתוצר שלו יהיה בחינות מדויקות יותר, עקביות בין מועדי בחינה, אחידות בין השאלות באותה הבחינה, וצמצום למינימום של האפשרות לטעויות או תקלות בבחינה.

"בין היתר צפויה המועצה לנקוט את צעדים הבאים: להרחיב את מערך כותבי השאלות, להקים מערך ביקורת על שאלות שנכתבו, לעבור לכתיבה רציפה של מאגרי שאלות, לייצר תוכניות הכשרה לגורמי המקצוע העוסקים בחיבור הבחינות ולהגדיר מפרט בחינה מדויק.

"בנוסף, בכוונת יו"ר המועצה לבחון את מבנה מסלול ההסמכה, לרבות הצורך בשנת ההשלמה, היקפה ועלויות הכרוכות בה, וכן את היקף הבחינות ואת היחס שביניהן לבין תקופת ההתמחות".