חזית אחידה בשוק: זה רק מימוש קצר ומהיר - וזה עובר

לאחר קריסת השווקים בארה"ב אמש נפתח היום המסחר בת"א בנוהל "פתיחה אנגלית" ■ בשוק שוררת תמימות דעים שהמגמה השורית רחוקה מלמצות את עצמה: "מה שראינו זה תוצאה של חשש מעליית ריבית ופאניקה מאינפלציה - שתפסו את השוק כשהוא בשל לתיקון. בכלכלה עצמה לא השתנה שום דבר"

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המפולת בבורסות של ארה"ב אתמול, שנמשכה גם היום (ג') מסביב לעולם, עם ירידות של 4%-5% בבורסות אסיה, ירידות של 2%-2.3% בבורסות אירופה וצפי לשחיקה נוספת בשיעורים של עד 1% במדדי המניות בארה"ב בפתיחת המסחר היום, השפיעה כמובן גם על הבורסה המקומית.

המסחר בתל-אביב נפתח היום בעיכוב, עקב נוהל "פתיחה אנגלית" במקרה של ירידות חדות. זאת לאחר שמדדי המניות בוול סטריט צנחו אתמול בשיעורים של 3.8%-4.6%. מדד ת"א 35 פתח את היום בנפילה של כ-3%, אולם בהמשך התמתנה הירידה עד לכ-1.9% בשעות הצהריים. מדד ת"א 90 רשם במקביל ירידה של כ-1.8%.

בניגוד לירידות החדות בשוקי המניות, שוק האג"ח האמריקאי עלה אתמול, והתשואה על האיגרות ל-10 שנים ירדה ל-2.7%. במקביל, בשוק האג"ח המקומי נסחרו היום הממשלתיות השקליות הארוכות בעליות של עד 0.2%, ואילו מדדי תל בונד ירדו בכ-0.3%-0.4%. במסחר במטבעות נסחרו הדולר והאירו בעלייה, הראשון התחזק בכ-0.4% סביב 3.47 שקלים והשני עלה ב-0.7% לרמה של 4.3 שקלים.

מרבית מנהלי ההשקעות ופעילי שוק ההון בארץ ובעולם לא מפגינים התרגשות רבה מהירידות בימים האחרונים, ומעריכים כי מדובר בתיקון לאחר תקופה ממושכת של עליות בבורסות. ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, אומר כי "אחרי שנה וחצי בלי מימוש משמעותי, בהחלט הגיע מימוש מהיר. כמו בעבר, השוק עולה לאט ויורד מהר. אבל מה קרה? אז זהו, שכלום לא קרה. אין אפילו נתון מאקרו רע אחד או אירוע פוליטי. כל הניתוח לגבי השווקים נשאר כמו שהיה. התנודה החדה אתמול מקורה בעלייה חדה מדי של התנודתיות ביום אחד, שגררה יציאה מהירה מפוזיציית לונג. אחרי אירוע כזה ייקח שבועיים לשוק להירגע, אבל... הוא יירגע, כי לא קרה שום דבר רע במאקרו או בחברות עצמן".

"הנגיד החדש צריך למתן"

אתמול הושבע ג'רום פאואל לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, והחליף בתפקיד את ג'נט ילן שכיהנה בראש הפד כארבע שנים. ליאור פאוסט, מנהל מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון, ציין כי "כל מה שצריך הנגיד האמריקאי הנכנס לעשות ביומו הראשון לתפקיד (איזו קבלת פנים) זה למתן את צפי העלאת הריבית להמשך השנה. הבעיה היא, שלא בטוח שהוא ירצה לוותר על המושכות כל כך מהר לטובת וול סטריט. השוק ממתין לאיתות ממנו, וימשיך לדמם עד שיונף דגל לבן.

"שאלת הטריליונים היא האם לפאוול רצון בכלל לייצב, ומתי? אולי הוא מעדיף לתת לאוויר החם לצאת מהבלון? למהירות המהלך ולזליגה שלו לשווקים נוספים תהיה השפעה על ההחלטה שלו. הכלכלות בעולם נמצאות במקום יחסית טוב. אין סיבה שזה לא ייגמר אפילו היום. המפתח אצל הפד, ותלוי בנכונותו לאפשר אולי קצת אינפלציה, לטובת הפסקת הדימום בבורסות", אומר פאוסט.

רוני יונסיאן, מנהל חדר עסקאות ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מציין כי עונת הדוחות שנמצאת בעיצומה כבר לא מעניינת את המשקיעים. "אם לסכם בשתי מילים את המניע לירידות החדות בוול סטריט - אלו הן אינפלציה וריביות. בדרך כלל שוק דובי מגיע יחד עם מיתון בכלכלה. מיתון בכלכלה האמריקאית לא נראה כרגע באופק, ולכן נשארת שאלת האינפלציה.

"גם כאן אנחנו לא צופים קפיצת מדרגה משמעותית. נקודת המוצא היא אינפלציה נמוכה מיעד הפד, של כ-2%, ואין כרגע צפי להתפרצות אינפלציונית משמעותית. עלייה קלה באינפלציה לא בהכרח רעה לחברות שימכרו את המוצרים והשירותים שלהן במחירים גבוהים יותר. המסקנה היא, שככל הנראה מדובר בתיקון ולא בתחילת הדרך לשוק דובי, המוגדר טכנית כירידה של 20% מהשיא", אומר יונסיאן.

ליאור יוחפז, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי גמל והשתלמות, מציין כי "מה שראינו אתמול בשווקים היה מהלך של תיקון בשווקים הנמצאים בסוף מחזור כלכלי ורגישים יותר. המחזור הכלכלי שהתחיל ב-2008/9 מתקרב לסופו. הסימן הברור של סיום מחזור כזה הוא הצמצום המוניטרי בעולם, והעלאת הריבית בארה"ב היא החלוץ".

חשוב לזכור, אומר יוחפז, "שסוף מחזור יכול להימשך גם שנתיים ויותר, וצריך להתרגל לתנודתיות כמו זו שראינו אתמול ובשבועות האחרונים. אף על פי שהוא סוף, הוא יכול להיות רווחי ביותר; הסביבה היא סביבה של כלכלה חזקה עם ריבית שאמנם עולה, אך היא עדיין נמוכה. לתנודתיות של סוף המחזור הוסיפו את המסחר הממוחשב שנכנס בשנים האחרונות, וקבלו מראות כמו אלו שראינו אתמול.

"סביר שנראה בימים הקרובים זעזועי משנה, בדמות יציאה של כסף חם שנכנס בעקבות העליות האחרונות, מה שיכול לייצר הזדמנויות. הדרך הטובה ביותר היא להיצמד למספרים, ולזכור שמה שאנחנו רואים הוא פיננסי לחלוטין, עניין של תמחורים. אתמול לא השתנה כלום בכלכלה.

"הצמיחה העולמית תהיה בשנה הקרובה סביב 4%, והחברות ממשיכות להציג עלייה ברווחים. שיעור האבטלה בעולם נמצא ברמות שפל, מדדי מנהלי הרכש מצביעים על אופטימיות קדימה והחברות ממשיכות להציג עלייה ברווחים. פרמטר חשוב לשוק הישראלי הוא רמת נזילות גבוהה אצל השחקנים, גם שחקני הטווח הקצר (קרנות נאמנות) ובטח אצל מנהלי החיסכון לטווח ארוך", הוא מסכם.

"הבנה שחל שינוי במדיניות הפד"

יונתן כץ, כלכלן ואסטרטג בכיר בלידר שוקי הון, מציין כי מה שהפך את הקערה על פיה בימים האחרונים הוא הבנה של המשקיעים שלמעשה המדיניות המוניטרית של הפד הולכת להיות מרסנת, והריביות הנמוכות שמהם נהנו ייעלמו מהעולם. "נקודת המפנה הייתה נתוני השכר הממוצע במשק האמריקאי, שעלו בקצב מהיר מאוד בחודש ינואר. המשמעות של עלייה מהירה בשכר היא עלייה באינפלציה, כי מעבידים צריכים להעלות מחירים כדי לשלם שכר גבוה יותר, ומצד שני משקי בית נהנים מיותר כסף, ולכן מגדילים צריכה פרטית - ובכך לוחצים את המחירים כלפי מעלה.

"האויב מספר אחת של שוקי המניות והאג"ח הוא סימנים של אינפלציה או ציפיות לה, גם אם עכשיו הנתונים הם לא דרמטיים. כל זה מביא לסוג של פאניקה בשווקים. זה תפס את השוק במצב שבו הוא היה בשל לתיקון כלפי מטה לאחר העליות החדות, בעיקר העליות בתחילת השנה". לגבי ישראל מציין כץ, כי "רמות המחירים של שוק המניות בישראל לא הגיעו לרמות מנופחות כמו בארה"ב, ולכן לדעתי גם הירידות יהיו מתונות יותר".

מנהל ההשקעות הגלובלי של בנק קרדיט סוויס השוויצרי, מייקל סטרוביק (Michael Strobaek), פרסם מכתב בלילה, ובו הוא כותב, בין היתר, כי הירידות לא מערערות את אמון הבנק בשוק המניות. "אנו רואים את ההתפתחויות האחרונות כתיקון בריא, שמהווה הזדמנות קנייה עבור מזומנים".

עוד הוא מציין, כי התיקון בשווקים היה בריא, וכי שוק המניות השורי יציב ובעל פוטנציאל להמשיך הלאה. סטרוביק מדגיש כי השוק השורי לא צפוי להיות מוצלח כמו שהיה ב-2017, וכי הוא מאופיין ברמות גבוהות של תנודתיות.

מארק האפלה, מנהל ההשקעות הראשי של UBS Wealth Management, מעריך כי "בעוד שהתנודתיות עלולה להימשך בטווח הקרוב מאוד, אנו משוכנעים שהשוק השורי יימשך".

גם פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, התייחס היום לטלטלה בשוקי המניות, ואמר כי "המשך הטלטלה בשווקים הגלובליים עשוי להביא את הפד, תחת הנהגתו של הנגיד החדש פאואל, לדחיית מועד ההעלאה הבאה בריבית בארה"ב, דבר שכשלעצמו יוכל לתרום להרגעת השווקים. זאת, בהנחה שלא יתעוררו לחצים אינפלציוניים, שכרגע אינם נראים באופק".

לדבריו "לעת עתה אין שינוי בגורמים הבסיסיים (fundamentals) שמשפיעים על השווקים. נהפוך הוא, מצב הצמיחה הכלכלית, התעסוקה, והרווחיות העסקית בארה"ב ובמדינות אירופה המובילות ממשיך להפתיע לטובה מבחינת האינדיקטורים האחרונים שפורסמו.

"סביר להניח שהירידות החדות בשווקים משקפות יותר תיקון הנובע מרמות מחירים גבוהות מאוד - מאשר היפוך מגמה. הניסיון בעבר הראה שגם בשוק עם מגמה חיובית ייתכנו מדי פעם תיקונים משמעותיים. גם אם המצב הנוכחי הוא של תיקון, לא ניתן לחזות מתי וכיצד בדיוק יסתיים", אמר ליידרמן.

מדד הדאו
 מדד הדאו