סאגת ביטולי הטיסות: משרד החוץ טוען שאל-על אשמה

אחרי שאל-על טענה כי משרד החוץ מעכב אישור תקנות לכ-200 עובדי ביטחון, וכי המחסור בכוח-אדם יוביל לביטול כ-1,000 טיסות של חברות התעופה הישראליות - משרד החוץ משיב היום במכתב חריף למנכ"ל אל-על, דוד מימון ■ אל-על: "מכתב משרד החוץ מתעלם מההנחיות הביטחוניות והרגולטוריות"

דוד מימון / צילום: איל יצהר
דוד מימון / צילום: איל יצהר

סכנת ביטול כ-1,000 טיסות בלוז הקיץ הקרוב - לאור טענת אל-על למחסור בכוח-אדם בתחום אבטחת הטיסות (אגף הביטחון של אל-על אמון על ביטחון חברות התעופה הישראליות בטיסות מחו"ל) - לא יורדת מסדר היום, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס".

אחרי שאל-על טענה כי משרד החוץ מעכב אישור תקנות לכ-200 עובדי ביטחון, וכי המחסור בכוח-אדם יוביל לביטול של כ-1,000 טיסות של ישראייר, ארקיע ואל-על (כולל סאן דור) - משרד החוץ משיב היום (ג') במכתב חריף למנכ"ל אל-על, דוד מימון.

מהמכתב עולה כי לא יותקנו תקנות ל-200 עובדים נוספים, כפי שדורשת אל-על, ויתרה מכך, משרד החוץ מאשים את מימון כי אל-על ידעה ולא נערכה למשבר כוח-האדם כאמור, בעיקר לנוכח הגברת הקווים והיעדים של כל אחת מהחברות.

טענת המשרד כי מימון יודע מזה שנים רבות, "וביתר שאת בשנה האחרונה, כי העסקת עובדי תעופה באמצעות נציגויות ישראל בחול (עמ"י) גורמת לחשיפה מדינית ניהולית ומשפטית למדינה ההולכת וגוברת בעקבות מדיניות השמיים הפתוחים, טענת משרד החוץ היא כי היה על אל-על להיערך לחלופות העסקה אחרות, כשעמדה זו התקבלה זה מכבר בין היתר במעורבות אגף הביטחון של אל-על". 

זאת ועוד, יובל רותם, מנכ"ל משרד החוץ, טוען כי אל-על הודיעה בסוף שנת 2017 כי בכוונתה להכפיל את מספר עובדי הביטחון המועסקים. על-ידה "לתדהמתנו", נכתב במכתב, "קיימות חלופות העסקה אחרות במערך האבטחת התעופה בחו"ל, שחלקן מופעלות כבר כיום (הכוונה לעובדי מיקור חוץ, מ.ר.ח), וחלקן אפשר וצריך לקדם בדחיפות - דבר שלא נעשה עד היום". 

בסיכומו של דבר, כאמור, משרד החוץ לא יוסיף תקן ל-200 עובדים נוספים מעבר ל-950 עובדי אבטחת הטיסות כיום, בדומה לשנת 2017. במילים אחרות, סכנת ביטול מאות הטיסות נותרת עומדת בעינה, והכשל - לפי משרד החוץ - מונח לפתחה של הנהלת אל-על.

האם אכן יבוטלו הטיסות? כרגע קשה לדעת אם יימצא פתרון-קסם, אבל סיטונאי התיירות כבר מחפשים אלטרנטיבות. "סגרתי חבילה למאות עובדים של ארגון מסוים עם טיסות של חברה ישראלית בעלות של עשרות אלפי דולרים. שריינו מלונות ומדריכים, וכעת לא נוכל לקחת סיכון. אם הדברים לא יתבהרו בימים הקרובים, נעביר את מאות הכרטיסים ששריינו לחברת תעופה זרה. כואב לי שלא נוכל לפרגן לחברה ישראלית, אבל אין ברירה", מספר ל"גלובס" סיטונאי ותיק בענף. 

מאל-על נמסר בתגובה כי "בדיון שנערך אצל מ"מ ראש המל"ל ביוני 2017, התבקשה החברה להציג תוכנית לצמצום מספר עובדי העמ"י במהלך השנים הקרובות. מיד לאחר קבלת תוכנית חברות התעופה ביולי 2017, אשר כללו גידול מאסיבי בכמות הטיסות וביעדיהן, הודיע אל-על כי לא רק שלא ריאלי לצמצם את המספר, אלא נדרש גידול של מאות עובדים בשנים הקרובות.

"כפי שהצהירה אל-על, הפתרון למצב מתמצה ב-200 עובדים אלה, אשר חלקם כבר סיימו את הליך ההכשרה וממתינים בארץ ליציאה לחו"ל. מכתב משרד החוץ מתעלם, לצערנו, גם מההנחיות הביטחוניות והרגולטוריות באשר להרכבי סוגי העובדים המועסקים, בהן אל-על עומדת ותעמוד אם תאושר העסקת 200 העובדים".