משבר השבת: מדוע ביטלה חיפה מכרז להקמת מזנונים?

הסעיף שבגינו נפסל המכרז: סעיף המחייב הפעלה בשבת ■ בעקבות פניות של חברי מועצה חרדים, הוחלט לבטל את המכרז ולפרסם במקומו מכרז חדש, שממנו נמחקה הדרישה להפעלה בשבת

יונה יהב/ צילום:איל יצהר
יונה יהב/ צילום:איל יצהר

אחרי אשדוד וכפר סבא, מתברר כי המלחמה נגד עסקים שפתוחים בשבת הגיעה גם לחיפה. יונה יהב, ראש עיריית חיפה, ביטל מכרז שפורסם להפעלת מזנונים בגנים עירוניים בחיפה בשבת - כך נודע ל"גלובס". המכרז, שבוטל בעקבות לחצים של חברי מועצת העיר המייצגים את הציבור החרדי, נפתח מחדש לאחר הביטול, אולם נמחקה ממנו הדרישה להפעלה בשבת.

מדובר בפרויקט שיזמה העירייה באמצעות החברה הכלכלית, להקמת מזנונים בחמישה גנים ציבוריים בעיר, שפורסם בדצמבר האחרון כאשר המועד האחרון להצעת הגשות הסתיים ב-4 בינואר.

עד מהרה התברר לנציגי הציבור החרדי בעיר, כי בפרטי המכרז שפרסמה החברה הכלכלית מופיעה דרישה מהזוכה התחייבות להפעיל את המזנון גם בסופי שבוע. נציגי הציבור החרדי טענו אז כי מדובר "רמיסה גסה של קדושת השבת", וכי הציבור הדתי והחרדי מנוע מלגשת למכרז לניהול ולהפעלת מזנונים ובתי קפה בחיפה.

החלטת מועצת העיר קבעה כי העירייה, שהיא בעלת השטחים בחמשת האתרים, מקנה לחברה הכלכלית זכות שימוש בהם לתקופה של שבע שנים וחצי עם אופציה להארכה לשבע שנים וחצי נוספות, וזאת לצורך פעילות המזנונים. המבנים שישמשו למזנונים יהיו בשטח של 24-30 מ"ר.

לפי המתווה שאושר, תרכוש החברה הכלכלית מבנים, תציב אותם בגנים ותדאג להפעלתם כמזנונים באמצעות מפעילים שייבחרו במכרז שייערך על ידה. עוד נקבע, כי הכנסות הפרויקט, שנועד להרחבת הפעילות במרחבים הציבוריים בעיר, ישמשו תחילה לכיסוי הוצאותיו ואחר-כך יחולקו שווה בשווה בין העירייה לחברה הכלכלית.

ואולם, בעקבות פנייה של חבר מועצה חרדי לראש העיר, בוטל המכרז, לאחר שיהב טען כי לא היה מודע לסעיף ש"מחלל" את השבת. כשפורסם המכרז הוא הוצג כ"מהלך חלוצי" של העירייה שמטרתו "להרחיב את הפעילות במרחבים הציבוריים ובגנים ברחבי העיר, למשוך צעירים ומשפחות עם ילדים למקומות חדשים ומוארים שיגבירו את הביטחון בשעות הלילה, להציע אפשרויות בילוי נוספות לבני נוער, לצמצם בעיות הנובעות מצריכת אלכוהול לא אחראית, ולחזק את העסקים הקטנים" - אך נראה שכל אלה אינם נחוצים במהלך סוף השבוע.

ל"גלובס" נודע עוד, כי נציגי ועדת הרבנים למען קדושת השבת אף הגיעו למשרדו של יהב והודו לו על השינוי.

עד היום, חיפה הייתה ידועה כעיר חילונית עם אוכלוסייה מעורבת ששמה הלך לפניה כמי שמפעילה תחבורה ציבורית בשבת. אולם כעת מסתמן כי ישנם לחצים חזקים שמופעלים על מקבלי ההחלטות, ונשאלת השאלה האם גם עסקים נוספים צריכים לחשוש.

יש לציין כי מועד המכרז עבר עוד בטרם הושלמה ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על חוק המרכולים שעבר לפני חודש בכנסת, והיא גם אינה רלוונטית אליו באופן ישיר, שכן הצעת אינה נוגעת לבתי עסק כמו מסעדות, בתי קפה וכל מקום אחר שבו מכינים או מגישים מאכלים או משקאות לצריכה במקום. מתברר כי בעיסוק הציבורי הרחב בסוגיה יש כדי להשפיע בכיוון שאליו נושבת הרוח אצל מקבלי ההחלטות בעיריות, שמחליטות האם וכיצד לאכוף את חוקי העזר העירוניים.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "אין כל קשר בין המכרז לבין חוק המרכולים, ואין בו כדי להשפיע על עסקים אחרים או להצביע על מגמה כלשהי. המכרז, בניסוחו החדש, נועד לאפשר לזכיין שיקול דעת ואפשרות קבלת החלטה בדבר הפעלת העסק בשבת".