החלטת אלשיך להתראיין לא ראויה, תגובת נתניהו בעייתית

רה"מ נתניהו ויתר מזמן על כללי הטקס, ומבחינתו המטרה של להיחלץ בשלום מהחקירות נגדו מקדשת את האמצעים ■ פרשנות

רוני אלשייך ובנימין נתניהו  / צילום: אוריה תדמור
רוני אלשייך ובנימין נתניהו / צילום: אוריה תדמור

ההתנהגות של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שערב הגשת המלצות בתיק החקירה של ראש הממשלה אומר בראיון בטלוויזיה ש"כשיתפרסמו סיכומי החקירה, יהיה מי שיופתע", היא לא ראויה. מפכ"ל לא אמור לדבר על חקירה כזאת בתקשורת, ותפקיד המשטרה הוא לא "להפתיע" את הציבור אלא להגיע לחקר האמת. עם זאת, לזכותו של רוני אלשיך יאמר כי הראיון עמו ב"עובדה" אומנם שודר אתמול (ד'), אבל הדברים כנראה נאמרו על-ידו מזמן.

בכל מקרה, המתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על המשטרה ואלשיך היא בלתי ראויה אפילו יותר. אומנם כל חשוד בפלילים רשאי להיאבק על חפותו בכל דרך חוקית, אבל ראש הממשלה הוא לא "עוד חשוד". גם אם נתניהו לא אהב את מה שאמר אלשיך - כמנהיג המדינה הוא צריך היה לרסן את עצמו, ולא להשתלח במשטרה בצורה שעלולה להביא לפגיעה באמון הציבור בה שהוא כה חשוב. אבל נתניהו ויתר מזמן על כללי הטקס, ומבחינתו המטרה של להיחלץ בשלום מהחקירות נגדו מקדשת את האמצעים.

בכל מקרה, אירועי אתמול לא ישנו את העתיד או את ההיסטוריה: בעוד כמה ימים זה יקרה: המשטרה תמליץ להעמיד לדין פלילי את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגין עבירות שחיתות.

אחרי ההודעה, הצפויה אך דרמטית, הארץ תרעש ותגעש ליום או יומיים. מומחים למשפט חוקתי ודאי יתראיינו ויאמרו כי מבחינה ציבורית, נתניהו לא יכול להמשיך בתפקידו הציבורי הרם. הפוליטיקאים מהשמאל יטענו דברים דומים, ואל ההפגנות שמובילים אלדד יניב ומני נפתלי יצטרפו קריאות לנתניהו להתפטר, ויצטרפו גם עוד כמה עשרות אנשים.

מנגד, חבר הכנסת דוד אמסלם והשרה מירי רגב ייצאו להגנתו של נתניהו ויתקפו את מי שקוראים לפיטוריו. שרת המשפטים, איילת שקד, תחזור ותבהיר כי נתניהו לא צריך להתפטר בגלל המלצות המשטרה, וכי הוא יצטרך להתפטר רק אם יוגש נגדו בסופו של דבר כתב אישום.

ואז נחזור לשגרה. התקשורת תתפנה לעסוק במשהו אחר. נתניהו ימשיך להנהיג את המדינה כאילו כלום, והכדור יתגלגל באופן רשמי אל הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. ניסיון העבר מלמד שייקח להם עוד חודשים ארוכים להחליט האם לאמץ את המלצות המשטרה ולזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי ובגין אילו סעיפים. אם ייערך שימוע, יעברו אחריו עוד חודשים רבים נוספים עד שתתקבל החלטה האם להעמיד את נתניהו למשפט. זה ייקח עוד שנה/ים.