העיתון הגדול בברזיל החליט להפסיק להעלות תכנים לפייסבוק

"פולהה דה סאו פאולו", יומון מהעיר סאו פאולו עם 285,000 מנויי דפוס ודיגיטל, הפסיק להעלות תכנים לפייסבוק על רקע שינוי פיד החדשות

facebook / צילום: שאטרסטוק
facebook / צילום: שאטרסטוק

העיתון הגדול ביותר בברזיל הודיע בשבוע שעבר שהוא הפסיק להעלות תכנים שלו לפייסבוק, אחרי שאתר המדיה החברתית שינה את פיד החדשות שלו בחודש שעבר, כדי להעדיף תקשורת אישית על פני עיתונאות וסוגים אחרים של תוכן.

"פולהה דה סאו פאולו" (Folha de S. Paulo), יומון מהעיר סאו פאולו עם 285,000 מנויי דפוס ודיגיטל, מסר שההחלטה באה בעקבות "דיונים פנימיים על הדרכים הטובות ביותר להפיץ את הכתבות של פולהה". לעמוד פייסבוק של העיתון יש 5.76 מיליון עוקבים.

ההחלטה הזו היא אחת התגובות בולטות ביותר של גוף חדשות מסורתי לשינוי בפיד החדשות באחת המדינות החשובות ביותר לפייסבוק. 122 מיליון ברזילאים גולשים לאתר פייסבוק מדי חודש.

העיתון מסר שהוא עמד על הירידה בחשיבות של פייסבוק כמקור לקריאה מקוונת עוד לפני שחברת המדיה החברתית שינתה בינואר את האלגוריתמים שלה כדי שיעדיפו העלאות טקסט, תצלומים ווידאו של משתמשים. בפחות משנה, חלקה של פיסבוק בהפניות לאתרי חדשות צנח מיותר מ-40% לפחות מ-23%, לפי Parse.ly, חברה שעוקבת אחרי קהלים דיגיטליים עבור גופי חדשות רבים.

קמילה מרקז, עורכת הקהלים של פולהה, אמרה שהתרומה של פייסבוק לתנועה המקוונת של העיתון ירדה, והיא "נמוכה בהרבה" מהנתונים שסיפקה Parse.ly. פייסבוק אפילו לא נמנה עם חמשת מקורות ההפניות הגדולים ביותר לאתר של פולהה. מול הירידה בחלק של פייסבוק, גוגל ומנועי חיפוש אחרים הפכו למקור חשוב יותר של הפניית מבקרים לאתרי חדשות.

המהלך של פולהה הוא הביטוי האחרון של מתיחות בין עיתונים לחברות אינטרנט כמו גוגל ופייסבוק, שמקבלות הכנסות פרסום שהיו פעם נחלתן של חברות המדיה.

במאמר מערכת שלו, פולהה האשים את פייסבוק בניסיון לבצע "קו-אופטציה" של חברות מדיה לתוכנית "מאמרי האינסטנט" שלו, שבה מוציאים לאור מעבירים תכנים למדיה החברתית בחינם בתמורה להעלאה מהירה יותר של עמודים שלהם וגישה להכנסות הפרסום. העיתון גם הדגיש חששות שהשינויים בפיד החדשות של פייסבוק "יחזקו את נטיית המשתמשים לצרוך יותר תכנים שיש להם קשר אליהם, באופן שייצור 'בועות של דעות והשקפות' ויעודד חדשות מזויפות".

פייסבוק מסרה בהודעה נגדית שהיא "נוקטת צעדים החלטיים לוודא שהחדשות שאנשים רואים הן אינפורמטיביות ובאיכות גבוהה.

"אנחנו מחויבים לבנייה של קהילה מלומדת, וממשיכים לעבוד עם מוציאים לאור באמריקה הלטינית כדי שהם יוכלו למנף את הפלטפורמה שלנו להתחברות עם הקהלים שלהם בדרכים משמעותיות", מסרה החברה.

תגובת המשתמשים בברזיל להודעת פולהה, שהועלתה בפייסבוק, כוללת אלפי פוסטים, שמשקפים את הקיטוב הגובר בהשקפות על פוליטיקה, מדיה ורשתות חברתיות.

משתמש פייסבוק ג'יל פונסקה האשים את פולהה בניסיון לערער את מאמציו של הנשיא השמאלן לשעבר אינסיו לולה דה סילבה לחזור לשלטון. משתמש אחר, אדבלדו לופז, האשים את העיתון ב"התנשאות של הימין הפוליטי".

ג'ף בניסיו, בעל טור באתר החדשות והבידור טרה, שיבח את פולהה על ה"התקוממות" נגד פייסבוק, שהפכה לדעתו לפלטפורמה לתעמולה ורדיקליות."גופי חדשות נוספים צריכים להצטרף לפולהה דה סאו פאולו", כתב בניסיו. "אם תהיה יציאה המונית, הרשת החברתית הזו תאבד רלבנטיות ותהפוך למה שאורקוט (אתר חברתי שנסגר) היה: מרחב וירטואלי לבדיחות של משפחה וחברים".