עתירה: רפאל מפרה את חובת המכרזים ומעדיפה חברות מחו"ל

החוק מחייב את גופים ממשלתיים להעדיף תוצרת הארץ ■ רפאל: הרשימה כוללת את הספקים המתאימים ביותר ומתחשבת בניסיון העבר של רפאל

חברת גמאטרוניק, שמייצרת מכשירי אל-פסק, הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית בבקשה שיורה לחברה הביטחונית-ממשלתית רפאל מערכות לחימה לשלב אותה ברשימת החברות שמורשות לספק לה מערכות אל-פסק.

לפי העתירה, רפאל פרסמה מכרז בהיקף של מיליוני שקלים במסגרת פרויקט להקמת מתקן שמכונה "מבנה 905" ובו נבחרו רק ארבעה ספקים שמורשים לספק לה מערכות אל-פסק: יונירום אלקטרוניק; טנסור מערכות; שניידר אלקטריק ואביאם מערכות.

לטענת החברה, ספקיות אלה הן יבואניות שמייצגות יצרני אל-פסק מחו"ל ולפיכך רפאל מגבילה חברות ישראליות המשתתפות באותו הליך, תוך הפרת חוק חובת המכרזים שמחייב גופים ממשלתיים להעדיף את תוצרת הארץ. זאת, למרות שגמאטרוניק עומדת בתנאי המפרט הטכני שגיבשה רפאל בנושא זה. "אין זו הפעם הראשונה שבה הודרה העותרת ממכרזיה של רפאל", נכתב בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד רם כהן, אמיר עדיקא ואמיר קדרי ממשרד טל, קדרי, שמיר ושות'.

גמאטרוניק ציינה בעתירתה כי אין לה כל טענה כלפי מי מבין הספקיות, אין בבקשתה להביא לפסילת השתתפותן במכרז ואת עיקר טענותיה היא מפנה כלפי רפאל - שעורכת ומנהלת את המכרז.

בעתירה נכתב עוד כי "להתנהלות של רפאל יש השפעה רחבה, ונזקה גדול הרבה יותר מאשר היכולת לספק מערכות במכרז אחד או שניים: מדובר בתופעה חוזרת ונשנית שאם לא תיעצר תחסום את העותרת ואת כל היצרניות הישראליות מלספק מערכות אל-פסק בכל מכרזי רפאל וייתכן שגם בכל מכרזי משרד הביטחון".

גמאטרוניק פועלת מאזור התעשייה הר חוצבים שבירושלים ומעסיקה כ-150 עובדים. החברה היא ספקית מורשה של משרד הביטחון וסיפקה בעבר מערכות בשורה ארוכה של מיזמים, בהם גם לפרויקט "כיפת ברזל". מערכות של גמאטרוניק משמשות עוד גופים ביטחוניים רבים ובהם חילות האוויר, הים והקשר של צה"ל, שב"כ, משרד ראש הממשלה וחברות ביטחוניות אחרות.

הנשיא, המהנדס הראשי והמייסד של החברה הוא התעשיין יוסי גורן שמקיים בשנים האחרונות מאבק ממושך בגופים ממשלתיים שמעדיפים לרכוש במסגרת פרויקטים שהם מובילים מערכות אל-פסק מתוצרת חו"ל, תוך הפרת חוק חובת המכרזים והדרת התעשייה הישראלית מהם.

לטענת גמאטרוניק, היא לא קיבלה לידיה את מלוא מסמכי המכרז שרפאל פרסמה בנושא ההצטיידות במערכות אל-פסק ובו הפרה לטענתה את החובה להעדיף מוצרים ישראליים. בנוסף נטען כי "התנאים שנקבעו בידי ועדת המכרזים של רפאל מונעים מגמאטרוניק להיות קבלן משנה או ספק ,למרות שמוצריה עומדים במלוא הדרישות הטכניות שהוכתבו במסמכי המכרז: היא פשוט לא מנויה עם הרשימה הסגורה שאותה קבעה ועדת המכרזים". בעתירה ביקשה גמאטרוניק מבית המשפט לאפשר את כניסתה לרשימת הספקים המורשים שקבעה רפאל.

דיון בעתירה ייערך אצל סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון סוקול, בעוד כחודש.

מרפאל נמסר בתגובה: "רפאל מודעת לחשיבות של העדפת תוצרת הארץ ופועלת לעשות כן היכן שרק ניתן, והכל על פי דרישות חוק חובת המכרזים.

"במקרה דנן מדובר במכרזים לבניית בניינים שבהם ניתנו למציעים רשימה של ספקים מורשים לציוד אל-פסק, לרבות אחזקת הציוד. הספקים נדרשו להיות בעלי יכולת לספק מוצרים באיכות הנדרשת על ידי רפאל, לרבות מתן מענה תחזוקתי. הרשימה שניתנה היא של הספקים המתאימים ביותר, בהתחשב גם בניסיון העבר של רפאל עם גמאטרוניק".