סאני בוחנת את רכישת החברות התפעוליות של יורוקום

עם זאת, בסאני לא מתכוונים לשלם 60-70 מיליון שקל, כפי שמבקשים נושי יורוקום ■ היום הגישו האחים נוימן הצעה לרכישת יורוקום

שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

סאני תקשורת מתעניינת ברכישת החברות התפעוליות של קבוצת יורוקום - יורוקום דיגיטלית ויורוקום סלולרית - כך נודע ל"גלובס". שתי החברות מקבוצת יורוקום נמצאות במצוקה פיננסית, שהביאה לכך שהן הגישו בקשה להקפאת הליכים בשבוע שעבר. בין נציגי סאני, שבשליטות לפידות של יעקב לוקסנבורג, לבין נציגי יורוקום והבנקים הנושים כבר נעשו שיחות ראשונות בנושא.

יחד עם זאת, לפי הערכות ביורוקום מבקשות למכור את החברות לפי שווי של 60-70 מיליון שקל - ובסאני יהיו מוכנים לבצע עסקה רק במחיר נמוך יותר משמעותית.

לוקסנבורג כבר הפגין בעבר יכולת לזהות הזדמנות בחברות במשבר. הוא השתלט על סאני במסגרת הסדר חוב (אז נקראה החברה סקיילקס), באמצעות הפיכתו לבעל האג"ח הגדול של החברה ולאחר מכן לבעל השליטה שלה.

סאני תקשורת, משמשת כיבואן וכמפיץ בישראל של טלפונים סלולריים ואביזרים נלווים מתוצרת סמסונג הקוריאנית. לאחר ההשתלטות, הצליח לפידות להפיח רוח חיים בפעילות הטלפונים הסלולריים של החברה. סאני נהנית ממגמה חיובית ומפופולריות מכשירי סמסונג בישראל, ובמיוחד ממכשירי הסלולר 8S, ומכשיר הגלקסי נוט 8. לטובת סאני גם משחקת היחלשות הדולר מול השקל, מה שמשפר את רווחיות החברה. השיפור משתקף בתוצאותיה הכספיות, והחברה הרוויחה 38 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2017, עלייה של 185% לעומת התקופה המקבילה ב-2016. השיפור התבטא היטב גם במניית החברה: מניית סאני תקשורת הייתה מהמניות הבולטות בבורסה אשתקד, כשעלתה בקרוב ל-400% בתוך שנה.

רכישה שכזו, אם תצא לפועל, תרחיב בצורה משמעותית את היקף המוצרים והמותגים של סאני, והעסקה אמורה להיות סינרגטית לפעילותה. החברות התפעוליות של יורוקום הן זכייניות בין היתר של מוצרי פנסוניק, ויטק, ZTE, ונוקיה - שבעבר היוותה את פרת המזומנים המרכזית של יורוקום.

לאורך השנים צברו החברות חוב אדיר של 600 מיליון שקל, שהביא בסופו של דבר לבקשה להקפאת הליכים. במסגרת עסקה שכזו אמור החוב להימחק (מחציתו יעבור להיות חלק מהסדר החוב של יורוקום תקשורת שערבה לו), ואז אמורות החברות לצאת לדרך חדשה.

קבוצת יורוקום נמצאת היום בתהליך של מכירה והסדר חוב. היום הגישו האחים נוימן ביחד עם איש העסקים הברזילאי אלי הורן הצעה מחייבת לרכישת יורוקום. ההצעה כוללת תשלום במזומן של 850 מיליון שקל באופן מיידי, מתוכם 250 מיליון שקל מיועדים כפירעון מיידי לנושי יורוקום נדל"ן.

עוד כוללת ההצעה פריסת חוב ל-7 שנים של סכום של 370 מיליון שקל. בדומה להצעות אחרות, ההצעה כוללת מחיקת יתרת החוב המוערך ב-400-500 מיליון שקל. האחים נוימן הצטרפו מאוחר יחסית למרוץ לרכישת יורוקום, בעלת השליטה בבזק. יחד עם זאת, נציגיהם קיימו במהלך השבועות האחרונים רצף פגישות עם הבנקים ובעקבותיהן ניסחו מתווה לרכישת יורוקום ולהסדר החוב.