"הפקעת הקרקע מיישובים היא בלתי מידתית ובלתי חוקתית"

יו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים פנה ליו"ר ועדת הפנים כדי שלא תדון בהארכת הוראת השעה שמתוקפה פועלת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור - כפי שמבקש כחלון

ההתנגדות להארכת תוקף פעילותה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור מגיעה לוועדת הפנים. עו"ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, ועו"ד מיכה דרורי שלחו מכתב דחוף ליו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יואב קיש (הליכוד), בו הם מבקשים מהאחרון לא לקיים דיון בוועדת הפנים.

נזכיר כי הותמ"ל הוקמה מכוח הוראת שעה לתקופה בת 4 שנים, וכעת יש צורך להאריך אותה בשנה נוספת. שר האוצר משה כחלון שלח לאחרונה מכתב לוועדת הפנים בו הוא מבקש לקבוע דיון כדי להאריך את הוראת השעה. על פי הנוהל, וועדת הפנים צריכה לקיים דיון ולאשר את בקשת ההארכה ולאחר מכן הנושא עתיד להגיע לאישור מליאת הכנסת.

"אין זה סוד שחוק הותמ"ל וההכרזות שהתקבלו מכוחו גרמו להפקעה דה-פקטו של עשרות אלפי דונמים של קרקע חקלאית חכורה ומעובדת (למעלה מ-65 אלף דונם). אין ספק שחוק הותמ"ל במתכונתו הנוכחית מסכן את קיומה של התיישבות החקלאית במדינת ישראל ולפגיעה אנושה בחקלאות כולה, כולל פגיעה בכושר הייצור החקלאי, ביטחון המזון, הריאות הירוקות והשטחים הפתוחים", כך במכתב שנשלח ליו"ר ועדת הפנים ח"כ קיש.

עו"ד עמית יפרח/ צילום: תנועת המושבים
 עו"ד עמית יפרח/ צילום: תנועת המושבים

עוד נכתב לח"כ קיש כי נציגי ההתיישבות התריעו בפני שר האוצר כי "הפקעת הקרקע מיישובים היא בלתי מידתית ובלתי חוקתית" אך בותמ"ל ממשיכים לקדם את התוכניות בין היתר ביישובים: בית יתיר, כרמל ומעון, מושב מגשמים, כפר סירקין, כפר ביל"ו, כפר ביאליק, כפר מכבי ועוד. "החלטות הכרזה אלו מכוח חוק הותמ"ל, עתידות לחסל את קיומם של היישובים המנויים לעיל כצורת התיישבות סטטוטורית חקלאית עד 'לחיסולם המוחלט', כפי שהתבטאו פקידים בכירים", כך במכתב.

עוד מציינים מנסחי הפנייה לקיש כי: "לנוכח המצב החמור נאלצנו לפנות לאפיק המשפטי ברוח דבריו של מנחם בגין ז"ל,'יש שופטים בירושלים', ובימים אלו שוקדים באי כוחנו על עתירה לבג"ץ בעניין חוסר החוקתיות של חוק הותמ"ל. אנו מתנגדים באופן נחרץ לבקשתו של שר האוצר להאריך את חוק הותמ"ל עמדתנו בדיוק הפוכה והיא שבשלה העת לתקן את חוק הותמ"ל כך שתהיה הגנה מוגברת על הקרקע החקלאית ותיפסק ההכרזה על מתחמי דיור נוספים שבהם ישנה קרקע חקלאית.

"הפגיעה אם הינה הכרחית חייבת להיות כזו שמתחשבת בחקלאי ומה נותר לו אחרי ההפקעה, הפגיעה בקרקע החקלאית וביישוב החקלאי חייבת להיות ברירת המחדל ורק אחרי שמוצה המלאי התכנוני בתוך העיר ושימוש בכלים האחרים כמו ההתחדשות העירונית".

בסיכום המכתב כותבים עוה"ד יפרח ודרורי כי: "בשל העובדה שבשבועות הקרובים אנו עתידים להגיש עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק בעניין חוק הותמ"ל, נבקשך לדחות כל דיון בוועדת הפנים שתוכנן להתקיים בעניין החוק האמור, ולזמן את נציגי ההתיישבות לפגישה דחופה בנושא".

עו"ד יפרח הוסיף ואמר היום ל"גלובס כי: "תנועות ההתיישבות מתנגדות באופן נחרץ להמשך הותמ"ל במתכונתו הנוכחית שהינו הליך דורסני ובלתי חוקתי, ונשתמש בכל הכלים שברשותנו לצורך עצירת הדיון בועדת הפנים. הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יעצרו רגע בתחנה הזו ויפנימו את התועלת שמייצרים שטחי החקלאות לביטחון המזון ולשטחים הפתוחים לאזרחי המדינה. אנו נגיש עתירה לבג"צ במידה ודרישותנו לא ייענו".